Ministerul Finantelor Publice si institutiile din subordine au demarat o verificare a conditiilor in care mai multe persoane care au beneficiat de
somaj tehnic ca masura de limitare a efectelor negative cauzate de criza COVID-19 au constatat ca nu mai figureaza asigurati in sistemul national de sanatate.
Din punct de vedere al legislatiei fiscale si al modului de completare a declaratiei 112 aceasta situatie nu trebuia sa apara, avand in vedere ca pentru indemnizatia de somaj acordata potrivit OUG nr.30/2020 se datoreaza CASS, iar persoanele beneficiare ale indemnizatiei raman in continuare asigurati.
Mecanismul de declarare al obligatiilor fiscale aferente indemnizatiilor de somaj tehnic introdus prin Ordinul nr.1942/979/819/2020 din 12 mai 2020 pentru aprobarea modelului, continutului, modalitatii de depunere si de gestionare a "Declaratiei privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate" a fost elaborat si aprobat in comun de catre Ministerul Finantelor Publice, Ministerul Sanatatii si Ministerul Muncii si Protectiei Sociale.
Facem precizarea ca in ceea ce priveste calitatea de asigurat in sistemul national de sanatate, aceasta este reglementata prin Legea 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii.
In acest context, institutiile beneficiare ale informatiilor privind contributiile declarate prin formularul D112 au atat dreptul, cat si obligatia de a propune si solicita campurile necesare pentru inregistrarea tuturor contribuabililor asigurati, precum si adaptarea sistemelor informatice la modelele de declaratii aprobate in comun. In acest sens, inregistrarea corecta a tuturor persoanelor care beneficiaza de asigurari, cade in responsabilitatea acestor institutii.
Ministerul Finantelor Publice furnizeaza celorlalti beneficiari ai informatiilor din formularul 112 datele exacte completate de contribuabili, asa cum au fost ele stabilite prin ordinul comun.
In ipoteza in care au aparut, insa, si erori de inregistrare a persoanelor asigurate din cauza completarii gresite de catre angajatori a formularului 112, acesta trebuie corectat prin depunerea declaratiei rectificative.
Pentru clarificarea tuturor acestor aspecte, avand in vedere reglementarile din legislatia sanatatii cu privire la calitatea de asigurat, este necesar si punctul de vedere al Casei Nationale de Asigurari de Sanatate, ca autoritate competenta.
Sursa: MFP
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Conditii efectuare concediu paternalIntrebare: Avem un coleg la care i+a nascut sotia in luna Noiembrie. Cat timp are acest coleg la dispozitie pentru a beneficia de concediul paternal si de concediul de puericultura deoarece a facut acest curs.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Incadrare in munca persoana cu handicap cu norma de lucru mai mica de 8 ore pe zi. SalariuIntrebare: Va rugam sa ne ajutati urgent cu un raspuns la urmatoarea intrebare. Avem un angajat incadrat in grad de handicap mediu. Are recomandare de reducere a programului de lucru la 6 ore. Va rugam sa ne comunicati daca se poate reduce programul de lucru, cu mentinerea salariului.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<