Ministerul Finantelor Publice si institutiile din subordine au demarat o verificare a conditiilor in care mai multe persoane care au beneficiat de
somaj tehnic ca masura de limitare a efectelor negative cauzate de criza COVID-19 au constatat ca nu mai figureaza asigurati in sistemul national de sanatate.
Din punct de vedere al legislatiei fiscale si al modului de completare a declaratiei 112 aceasta situatie nu trebuia sa apara, avand in vedere ca pentru indemnizatia de somaj acordata potrivit OUG nr.30/2020 se datoreaza CASS, iar persoanele beneficiare ale indemnizatiei raman in continuare asigurati.
Mecanismul de declarare al obligatiilor fiscale aferente indemnizatiilor de somaj tehnic introdus prin Ordinul nr.1942/979/819/2020 din 12 mai 2020 pentru aprobarea modelului, continutului, modalitatii de depunere si de gestionare a "Declaratiei privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate" a fost elaborat si aprobat in comun de catre Ministerul Finantelor Publice, Ministerul Sanatatii si Ministerul Muncii si Protectiei Sociale.
Facem precizarea ca in ceea ce priveste calitatea de asigurat in sistemul national de sanatate, aceasta este reglementata prin Legea 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii.
In acest context, institutiile beneficiare ale informatiilor privind contributiile declarate prin formularul D112 au atat dreptul, cat si obligatia de a propune si solicita campurile necesare pentru inregistrarea tuturor contribuabililor asigurati, precum si adaptarea sistemelor informatice la modelele de declaratii aprobate in comun. In acest sens, inregistrarea corecta a tuturor persoanelor care beneficiaza de asigurari, cade in responsabilitatea acestor institutii.
Ministerul Finantelor Publice furnizeaza celorlalti beneficiari ai informatiilor din formularul 112 datele exacte completate de contribuabili, asa cum au fost ele stabilite prin ordinul comun.
In ipoteza in care au aparut, insa, si erori de inregistrare a persoanelor asigurate din cauza completarii gresite de catre angajatori a formularului 112, acesta trebuie corectat prin depunerea declaratiei rectificative.
Pentru clarificarea tuturor acestor aspecte, avand in vedere reglementarile din legislatia sanatatii cu privire la calitatea de asigurat, este necesar si punctul de vedere al Casei Nationale de Asigurari de Sanatate, ca autoritate competenta.
Sursa: MFP
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Aplicarea facilitatilor in sectorul constructiiIntrebare: O societate desfasoara activitate conform codului CAEN 4120 a Lucrari de constructii a cladirilor rezidentiale si nerezidentiale. In anul 2019 societatea inregistreaza o cifra de afaceri de 5.083.954 lei, din care cifra de afaceri aferenta constructiilor este de 3.859.577 lei. In acest caz, in anul 2019 cifra de afaceri din constructii este inferioara pragului de 80% din cifra de afaceri (4.067.163 lei). In anul 2020, intrucat in anul precedent societatea nu a indeplinit conditiile, activitatea...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Obligatii privind stabilirea drepturilor salarialeIntrebare: O societate cu obiect de activitate Restaurante 5611, desfasoara activitatea in zile lucratoare si in weekend si salariatii primesc spor de weekend proportional cu perioada lucrata conform CIM. La intocmirea pontajului de catre administratorul restaurantului, exista situatia in care un salariat a efectuat doar 18 zile din numarul de zile lucratoare din luna respectiva, exemplu 21 zile lucratoare in acea luna. Administratorul restaurantului doreste sa plateasca salariu de baza intreg (salariu...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<