O societate are peste 50 de salariati, iar in cadrul acesteia exista 14 angajati cu CIM cu clauza de telemunca, dar care nu-si pot efectua activitatea exclusiv in acest mod si este necesara si prezenta lor la sediul societatii. Avand in vedere prevederile art. 11 alin. (1) din Anexa 3 la HG 856/2020 privind obligativitatea exercitarii activitatii in regim de telemunca in conditiile legii, acolo unde este posibil, pot acesti salariati sa lucreze atat de la sediu, cat si in regim de telemunca in aceasta perioada?
Raspunsul specialistului:
Conform art. 2 lit.a) din Legea 81/2018 privind reglementarea activitatii de telemunca, telemunca este forma de organizare a muncii prin care salariatul, in mod regulat si voluntar, isi indeplineste atributiile specifice functiei, ocupatiei sau meseriei pe care o detine, in alt loc decat locul de munca organizat de angajator, cel putin o zi pe luna, folosind tehnologia informatiei si comunicatiilor.
Astfel, atunci cand salariatul munceste din alt loc de munca decat locul de munca organizat de angajator cel putin o zi pe luna, folosind tehnologia informatiei si comunicatiilor, ne aflam in prezenta unei activitati de telemunca reglementata de Legea 81/2018.
Altfel spus, salariatii care lucreaza folosind tehnologia informatiei si comunicatiilor pot lucra atat la sediul angajatorului cat si in alt loc decat locul de munca organizat de angajator.
In concluzie, daca salariatul pentru indeplinirea atributiilor specifice functiei, ocupatiei sau meseriei pe care o detine foloseste tehnologia informatiei si comunicatiilor si desfasoara activitate de telemunca de cel putin o zi pe luna in alt loc decat locul de munca organizat de angajator, care, poate fi chiar domiciliul salariatului, atunci ne aflam in prezenta unei activitati de telemunca.
Activitatea unei zile de telemunca nu poate fi fractionata, salariatul putand presta activitatea intr-o zi, fie de la sediul angajatorului fie de la alt loc de munca decat cel organizat de angajator (in speta, de acasa), dar nu poate lucra in aceeasi zi in ambele locuri.
Activitatea de telemunca se bazeaza pe acordul de vointa al partilor si se prevede in mod expres in contractul individual de munca odata cu incheierea acestuia pentru personalul nou-angajat sau prin act aditional la contractul individul de munca existent (art. 3 alin. (1) din Legea 81/2018).
Conform art. 5 alin. (2) din Legea 81/2018, in cazul activitatii de telemunca, contractul individual de munca contine, in afara elementelor prevazute la art. 17 alin. (3) din Codul muncii - Legea nr. 53/2003, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, urmatoarele:
a) precizarea expresa ca salariatul lucreaza in regim de telemunca;
b) perioada si/sau zilele in care telesalariatul isi desfasoara activitatea la un loc de munca organizat de angajator;
c) locul/locurile desfasurarii activitatii de telemunca, convenite de parti;
d) programul in cadrul caruia angajatorul este in drept sa verifice activitatea telesalariatului si modalitatea concreta de realizare a controlului;
e) modalitatea de evidentiere a orelor de munca prestate de telesalariat;
f) responsabilitatile partilor convenite in functie de locul/locurile desfasurarii activitatii de telemunca, inclusiv responsabilitatile din domeniul securitatii si sanatatii in munca in conformitate cu prevederile art. 7 si 8;
g) obligatia angajatorului de a asigura transportul la si de la locul desfasurarii activitatii de telemunca al materialelor pe care telesalariatul le utilizeaza in activitatea sa, dupa caz;
h) obligatia angajatorului de a informa telesalariatul cu privire la dispozitiile din reglementarile legale, din contractul colectiv de munca aplicabil si/sau regulamentul intern, in materia protectiei datelor cu caracter personal, precum si obligatia telesalariatului de a respecta aceste prevederi;
i) masurile pe care le ia angajatorul pentru ca telesalariatul sa nu fie izolat de restul angajatilor si care asigura acestuia posibilitatea de a se intalni cu colegii in mod regulat;
j) conditiile in care angajatorul suporta cheltuielile aferente activitatii in regim de telemunca.
In situatia telemuncii, agajatorul este obligat sa asigure mijloacele aferente tehnologiei informatiei si comunicatiilor si/sau echipamentele de munca sigure necesare prestarii muncii, partile putand conveni printr-un acord scris inclusiv sa fie utilizate cele proprii ale telesalariatului, cu specificarea conditiilor de utilizare.
In cazul contractelor individuale de munca existente se va incheia act aditional in care se va mentiona expres activitatea de telemunca precum si elementele mai sus prevazute.
Locul muncii este unul dintre elementele obligatorii in cazul clauzei de telemunca. Prin urmare, nu este posibil ca salariatul sa munceasca de oriunde are conexiune la internet ci este obligatoriu sa munceasca la locul muncii pe care impreuna cu angajatorul l-a stabilit in actul aditional.
Astfel, in actul aditional la contractul individual de munca este necesar sa se precizeze zilele/perioada in care salariatul lucreaza intr-un anumit loc, care poate fi inclusiv domiciliul, indicandu-se adresa exacta, atata timp cat munca in regim de telemunca se desfasoara astfel cel putin o zi pe luna.
Pe cale de consecinta, in conditiile in care din cele expuse de dvs intelegem ca activitatea salariatilor se realizeaza in majoritatea timpului in conditii de telemunca si doar in anumite zile se impune prezenta fizica a acestora la sediul angajatorului, si tinad cont de faptul ca nici Legea nr. 55/2020 (art.17), nici Legea nr. 81/2018 (art.2 si art. 5) si nici HG 856/2020 (art. 11 din anexa nr. 3) nu conditioneaza activitatea de telemunca de desfasurarea acesteia in mod exclusiv la alt sediu (inclusiv domiciliul salariatului) decat sediul angajatorului folosind TIC, apreciem ca modalitatea de organizare mentionata de dvs se incadreaza in conceptul reglementat de legislatia in vigoare pentru activitatea de telemunca, atata timp cat si celelalte conditii legale sunt respectate.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Concediu de maternitate. Lipsa stagiului de cotizareIntrebare: O salariata, angajata din mai 2024 a adus in luna octombrie concediu medical de maternitate (initial, prenatal). Anterior lunii mai 2024 nu a mai lucrat in alta parte, prin urmare nu are stagiu de cotizare de 6 luni din ultimele 12. Cum trebuie sa procedeze angajatorul in acest caz?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Reintegrare salariat la alt angajator. Incetare CIM la angajatorul curentIntrebare: Va rog sa imi mentionati care este procedura in urmatoarea speta: Daca un salariat angajat anul trecut imi aduce o hotararea judecatoreasca - prin care acesta se va reintegra in vechea firma de unde a plecat, cum procedez cu el. Este obligat sa isi respecte termenul de preaviz de 45 zile - avand functie de conducere? In cate zile de la depunerea hotararii la societate sunt obligata sa incetez contractul de munca si cu ce art din Codul muncii se inceteaza ?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<