Victima accidentului avea o vechime de peste 20 de ani ca operator si desfasura activitatea sa curenta de supraveghere si de curatenie la transportatoarele cu banda. Activitatea de la ansamblul de transportatoare care alimenteaza cu carbune buncarele instalatiei se desfasoara in mod normal dupa cum urmeaza:
La intrarea in schimb, seful de tura ia legatura cu fiecare operator in parte pentru a se informa cu privire la starea instalatiilor pe care le deservesc si pentru a le prezenta activitatile care urmeaza sa se desfasoare in ziua respectiva.
Operatorul dela banda il informeaza pe seful de tura de nivelul carbunelui in buncarele cazanelor, pentru ca acesta sa poata aprecia ora la care se va porni fluxul tehnologic.
La pornirea fluxului seful de tura trimite personalul pe locurile de munca, anunta operatorul de la camera de comanda pentru pornirea fluxului, care la randul lui ia legatura cu fiecare operator in parte pentru a se informa daca poate fi pornit fluxul tehnologic de transport carbune neconcasat. Operatorul de la camera de comanda actioneaza preavertizarea sonora si dupa circa 30 de secunde se porneste fiecare transportator cu banda.
Dupa alimentarea buncarelor cazanelor de ardere si oprirea fluxului de transport carbune, fiecare operator trebuie sa actioneze butonul de avarie sau limitatorul cordon al fiecarui transportator cu banda, pentru a bloca banda de cauciuc si pentru a-si putea desfasura activitatea de curatenie in siguranta. Dupa terminarea curateniei la benzile transportatoare, fiecare operator de la transportatoarele cu banda anuleaza butonul de avarie sau cordonul de banda, iar operatorul de la camera de comanda ia legatura cu electricianul de serviciu, pentru deblocarea protectiilor din statia electrica.
Apararea Impotriva Incendiilor - Ghid Practic
Ghid practic de Securitate si Sanatate in Munca
Orele suplimentare si munca in zi de repaus
La incheierea schimbului de lucru lucratorii urmeaza sa mearga la dus, sa se schimbe de haine si sa paraseasca unitatea. Deplasarea fiecarui lucrator, de la locul de munca pana la poarta, se face pe jos. Plecarea din unitate se facea fie cu un autobuz inchiriat de la un operator de transport.
S-a constatat ca nu exista o procedura de verificare a plecarii tuturor salariatilor la terminarea schimburilor similara cu procedura de admitere la lucru la intrarea in schimb.
Din cercetarile efectuate la fata locului, din studierea documentelor puse la dispozitie de catre conducerea societatii, precum si din declaratiile persoanelor implicate/martorilor, a rezultat ca in ziua fatidica programul de lucru a fost stabilit numai pentru schimbul I (intre orele 7:00-15:00).
In jurul pranzului, seful de tura l-a sunat pe AM si i-a comunicat ca peste o jumatate de ora urmeaza sa fie pornit fluxul tehnologic de incarcare a buncarelor cu carbune si i-a dat ca sarcina sa supravegheze un anumit transportor cu banda.
Dupa ce fluxul tehnologic a fost oprit operatorii au facut curat la locurile de munca si apoi au mers catre vestiare pentru a face dusuri, urmand ca apoi sa isi incheie programul de lucru pentru ziua respectiva.
Din cauza faptului ca nici un operator nu a actionat dispozitivele de protectie impotriva pornirilor accidentale operatorul de la camera de comanda generala, neavand nicio lampa de avertizare aprinsa, a presupus ca totul este in regula si ca activitatea s-a desfasurat si incheiat in mod normal.
Este important de precizat ca desi operatorii de la benzile transportatoare lucrau in locuri de munca izolate nu exista nici un alt sistem de supraveghere directa (camere video) a lor care sa alarmeze eventual cazuri de necesitate.
Spre seara, conducerea societatii a fost alerta de sotia lui AM de faptul ca acesta nu a ajuns acasa dupa terminarea programului. In urma verficarilor efectuate la locurile de munca si in vestiare, spre surprinderea tuturor, AM a fost descoperit prins intre o rola de sustinere a benzii si banda de cauciuc a transportatorului la care lucrase acesta in timpul programului. S-a sunat la Serviciul Unic de Urgenta 112, iar lucratorii ambulantei si cei de la I.S.U. sositi la fata locului au constatat decesul victimei.
Concluzii
Din analiza tuturor probelor culese cu ocazia cercetarii evenimentului, s-a constatat ca:
- In scopul realizarii operatiilor de curatenie, operatorul AM a intrat sub banda transportatoare in zona rolei de sustinere, fara a astepta ca aceasta sa se opreasca in totalitate si fara a actiona butonul de oprire de urgenta - montat in lungul transportatorului.
- In zona transportatoarelor cu banda nu au fost montate panouri de protectie pentru a se interzice patrunderea personalului in zona benzilor transportatoare.
- AM lucra in conditii de izolare, fara ca angajatorul sa fi luate masurile necesare pentru lucrul in astfel de conditii.
- Operatorii care au desfasurat activitati in acea zi au efectuat operatiile de curatenie in zona benzilor transportatoare fara a respecta procedurile impuse, concret fara a actiona butonul de oprire de urgenta sau intrerupatorul, ceea ce induce riscuri suplimentare de accidentare.
Comisia de cercetare a incadrat acest eveniment ca accident de munca mortal si a stabilit pentru angajator masuri pentru a preveni producerea unor accidente similare.
Cazul prezentat este un caz tipic de accident datorat nerespectarii procedurilor de lucru. Rutina zilnica cu care se confrunta un lucrator, chiar cu multa experienta, face de multe ori ca aceasta sa nu mai execute intreaga succesiune de operatii necesare unei activitati sigure si sa se accidenteze grav.