Asa se intampla ca de foarte multe ori, angajatorii se confrunta cu probleme grave in materie de MRU pentru simplul motiv ca:
- lasa eforturile de recrutare si selectie pe mainile celor fara experienta in domeniu.
- lasa eforturile de realizare si actualizare a organigramei pe mainile cui se nimereste sau nu au organigrama. La fel de grav este sa ai organigrama dar sa fie neactualizata de cativa ani.
- lasa eforturile de evaluare a necesarului de personal pe mainile managerilor de linie.
- lasa strategiile de motivare, retentie, engagement samd pe mainile cui se nimereste sau lucreaza fara un plan in aceasta privinta. "Angajatii sa se automotiveze iar managerii sa ii tina in companie cat este necesar. Cumva, ne asteptam ca lucrurile sa mearga de la sine."
Contributii aferente veniturilor impozabile si neimpozabile in 2024
Consilier Ghid complet de Salarizare ReviSal si Contributii sociale
Ghid complet Instructiuni proprii de securitate a muncii
Una dintre cele mai grave probleme cu care avem de-a face in numeroase companii este rata crescuta de fluctuatie de personal. Cu alte cuvinte, cati oamenii pleaca din companie si pe care trebuie sa ii inlocuiesti in cel mai scurt timp.
Si cum nu se intampla prea des sa fii anuntat cu 2-3 luni inainte ca un angajat are de gand sa isi elibereze postul, de cele mai multe ori ai cateva zile la dispozitie pentru a identifica un candidat potential, pentru a-l intervieva, evalua si aseza pe pozitia potrivita in organigrama.
Dificil! Uneori devine imposibil, momentul in care incepi sa regreti ca nu ai un departament de recrutare si selectie care sa te degreveze de aceste sarcini pe care oricum nu le poti indelini la capacitate maxima si care te tin din activitatea ta habituala.
Cateva dintre cele mai eficiente tehnici si strategii pe care te poti baza, de la un caz la altul, pentru a-ti reduce la un minim suportabil rata de fluctuatie de personal din companie:
(cu mentiunea ca ideal ar fi sa cada in responsabilitatea comuna a managerilor de HR si a managerilor de linie)
1. Nivelul salariilor platite sa fie unul corect fata de nivelul celor achitate de concurenti. Asa vei minimaliza riscul ca profesionistii tai sa plece cu gandul la castiguri salariale mai motivante.
2. Procesul de recrutare sa fie realizat corect. Daca de la bun inceput ai adus in companie un profesionist nepotrivit pentru post sau pentru cultura organizationala a companiei, deja discutam despre ingrosarea ratei de fluctuatie. Este doar o chestiune de timp plecarea angajatului nepotrivit.
Cu alte cuvinte, masoara de doua ori si taie o singura data. Investeste mai multa energie in procesul de recrutare pentru maxim de siguranta ca ai luat decizia buna si ca ai castigat in echipa un om in care poti investi pe termen lung.
3. Cultura organizationala sa fie bine pusa la punct. In primul rand, esential este sa existe o cultura organizationala bine conturata, consolidata in mod constient, cu eforturi masurabile, cu principii si valori la care sa adere de la cei mai importanti directi si pana la portar si personalul de serviciu.
Daca exista cultura organizationala bine pusa la punct, vei spori nivelul de atasament al angajatilor fata de companie.
4. Tratamentul corect sa fie un principiu de baza de la care sa nu faci rabat niciodata. Angajatii tratati incorect sunt primii care pleaca din companie. Fie ca i-ai defavorizat la promovare, fie ca le-ai acordat un salariu mai mic decat merita, fie ca i-ai trecut cu vederea la acordarea primelor sau orice alt motiv, dovezile de incorectitudine catalizeaza fluctuatia de personal in orice companie.
5. La nivelul intregii companii, pe nivele de ierarhizare bine conturate, sa existe strategii distincte de motivare. Aici aveti nevoie in mod clar de un specialist in resurse umane. Cat de mult ne incredem in simtul si flerul managerilor de linie, acestia trebuie sa colaboreze cu profesionisti in MRU pentru a stabili cat si ce trebuie sa se ofere pentru fidelizare certa si cu ROI (return on investment) avantajos.
6. Puneti mare accent pe exit-interviuri pentru a afla de ce va pleaca oamenii din companie. Pe baza acestor evaluari si analize, viitorul poate suna mult mai bine decat situatia existenta in companie. Asa cum bine stim, clientii (in cazul nostru angajatii) nemultumiti reprezinta cea mai bogata mina de aur pentru orice companie. Aflati ce nu functioneaza corect, reparati/ optimizati procesele si veti obtine cu totul alte rezultate.
7. Tineti-va echipele cat mai unite. Un colectiv dezbinat este unul de care te poti desprinde foarte usor, fara eforturi mari. Ce te tine in loc? Chiar daca salariul ar fi motivant, chiar daca sarcinile sunt potrivite pentru calificarea ta, de foarte multi ori colectivul neplacut reprezinta factor major de decizie in a ramane sau a pleca din companie.
8. Investiti in inovatie si dezvoltare continua a companiei. O companie care nu stagneaza din niciun punct de vedere, una in care inovatia este la ea acasa, reprezinta locul in care orice angajat isi doreste sa ramana. Companiile in care progresul este indubitabil, sunt locurile in care cei mai buni profesionisti pot creste, se pot dezvolta.
9. Tineti brandul bine aparat si o reputatie ireprosabila. Este vorba despre reputatia angajatorului, intr-o anumita masura contagioasa pentru reputatia angajatilor sai. Sa te asociezi un brand solid a fost intotdeauna un motiv in plus sa ramai in cadrul echipei pe termen lung.
Mai sus am enumerat doar cateva dintre sutele de tehnici si strategii care te pot ajuta sa tii in frau nivelul fluctuatiei din companie. Va promit un material care sa completeze aceste sfaturi si indrumari cat mai curand. Impreuna vom clarifica modul in care o companie isi poate retine si implica profesionistii cu maxim de eficienta si pe cel mai lung termen cu putinta.
Sa aveti succes, curaj profesional si cariere stralucite!
Maria Nicutar