Editorial, 14.01.2009 - Gabriela Chirazof
Potrivit art. 39 alin. (2) lit. a) din Codul muncii, salariatului ii revine obligatia de a realiza norma de munca sau, dupa caz, de a indeplini atributiile ce ii revin conform fisei postului.
Art. 126 din Codul muncii defineste norma de munca drept cantitatea de munca necesara pentru efectuarea operatiunilor sau lucrarilor de catre o persoana cu calificare corespunzatoare, care lucreaza cu intensitate normala, in conditiile unor procese tehnologice si de munca determinate.
Norma de munca cuprinde:
-timpul productiv, respectiv timpul in care lucratorul executa lucrari,
-timpul pentru intreruperi impuse de desfasurarea procesului tehnologic,
-timpul pentru pauze legale in cadrul programului de munca, spre exemplu pauza de masa.
Ghid practic privind munca desfasurata de cetatenii non-UE pe teritoriul Romaniei
Instruire si testare SSM 5 modele de teste si instructiuni proprii SSM
Legis Plus Legislatia Muncii
Cui se aplica normarea muncii?
Normarea muncii se aplica tuturor categoriilor de salariati.
Normele de munca se exprima sub forma de norme de timp, norme de productie, norme de personal, sfere de atributii sau sub alte forme corespunzatoare specificului fiecarei munci.
Este posibila reexaminarea normelor de munca si in ce conditii ?
Nu numai ca este posibila reexaminarea normelor de munca, dar este si recomandabil ca periodic sa fie reexaminate si imbunatatite, luandu-se in considerare modificarile intervenite intre reexaminari si faptul ca in timp normele de munca ajung sa fie depasite.
Reexaminarea normelor de munca este posibila atat la cererea patronului, cat si a sindicatului.
Exista aceasta posibilitate cand, de exemplu, se constata ca normele de munca nu asigura un grad complet de ocupare al timpului de lucru ori cand acestea duc la o solicitare excesiva a lucratorului sau cand se fac dotari tehnice, tehnologice la nivelul locului de munca si vechile norme de munca nu mai corespund acestor noi conditii.
Prin contractul colectiv la nivel de unitate se pot conveni situatiile in care au loc reexaminari ale normelor de munca.
Cine elaboreaza normele de munca ?
Normele de munca se elaboreaza de catre angajator, conform normativelor in vigoare. Aceste normative nu sunt altceva decat instructiuni stabilite de un organism autorizat care ajuta la simplificarea elaborarii normelor de munca.
In cazul in care nu exista normative, normele de munca se elaboreaza de catre angajator cu acordul sindicatului ori, dupa caz, al reprezentantilor salariatilor.
Si inca un lucru mai trebuie amintit, normele de munca sunt anexe ale contractului colectiv de munca la nivel de unitate, bineinteles daca aveti incheiat la nivelul angajatorului un astfel de contract.
___________________________________________________________________
Aveti acces rapid la informatii complete si profesionale despre legislatia muncii!
Cele 800 de pagini si 50 de capitole ale Consilierului – Codul muncii acopera toate aspectele relatiei angajat – angajator, pana in cele mai mici amanunte. Iar pentru cazurile atipice apelati gratuit la serviciul de consultanta de specialitate al Consilierului.
___________________________________________________________________