Legatura dintre norma de munca si activitatea de prevenire si protectie
Dupa cum bine stiti, legislatia romana, chiar si cea armonizata cu prevederile legislatiei europene aplicabile, stabileste in general multe drepturi pentru salariati si multe obligatii pentru angajator.
In ceea ca priveste performanta pe care trebuie sa o realizeze lucratorul, cuantificabila prin norma de munca, nu se spun prea multe. Acest lucru, in opinia noastra, reprezinta o piedica in relatia angajator-lucrator.
Nu sunt legiferate normele minime pe care lucratorul sa le indeplineasca pentru a beneficia de drepturile care i se cuvin si pentru ca angajatorul sa-si poata indeplini obligatiile.
In mod evident, norma minima de munca pe domenii de activitate ar trebui sa includa si timpii necesari pentru realizarea de catre salariat a masurilor dispuse de angajator in domeniul securitatii si sanatatii in munca.
Hartuirea si discriminarea la locul de munca Legislatie explicata si studii de caz
40 Modele de Regulament Intern
Contributii aferente veniturilor impozabile si neimpozabile in 2024
Obligatiile partilor
Orice angajator, indiferent de numarul de angajati sau tipul activitatii desfasurate, are obligatia, in virtutea prevederilor art. 258, lit. a) din Legea nr. 53/2003, sa prevada in regulamentul intern al societatii regulile privind protectia, igiena si securitatea in munca pe care trebuie sa le respecte lucratorii.
La randul lor, lucratorii au si ei obligatia de a respecta prevederile regulamentului intern, lucru stipulat de art. 39, alin. (2), lit. c) din Legea nr. 53/2003.
Aceasta obligatie este asumata de catre lucrator si odata cu semnarea contractului individual de munca (conform modelului-cadru aprobat prin Ordinul nr. 64/2003, cu modificarile si completarile ulterioare), ce prevede la capitolul M, alin. (2), lit. d) faptul ca lucratorul are obligatia de a respecta masurile de securitate si sanatate a muncii in unitate.
Abaterile disciplinare si sanctiunile aplicabile
Unul dintre drepturile pe care le aveti in calitate de angajator, conform art. 258, lit. f) din Legea nr. 53/2003 este acela ca puteti stabili care sunt abaterile disciplinare in cadrul societatii dvs.. Acest lucru va este foarte util in cazul unui litigiu cu lucratorul dvs.. Fapta care constituie abatere
disciplinara trebuie insa corect identificata.
De exemplu, stabiliti ca nepurtarea de catre salariat a echipamentului individual de protectie din dotare reprezinta o abatere disciplinara. Oricand se constata abaterea, se poate aplica o masura corectiva. Neavand precizata fapta care constituie abatere disciplinara, legal nu puteti lua nici o masura corectiva.
Recomandare
Legea nr. 319/2006 nu mai prevede sanctiuni contraventionale si pentru lucrator. In aceste conditii, singura modalitate de a va asigura ca dispozitiile pe care le dati sunt respectate este aceea de a adapta permanent regulamentul intern la situatiile cu care va confruntati.
Sursa: Ghid practic de SSM