“Chiar daca entitatea nu va folosi semnatura electronica la intocmirea documentelor din domeniul relatiilor de munca, considerati ca este totusi necesara reglementarea in regulamentul intern a unei proceduri privind utilizarea semnaturii electronice pentru intocmirea inscrisurilor/documentelor din domeniul relatiilor de munca rezultate la incheierea contractului individual de munca, pe parcursul executarii acestuia sau la incetarea contractului individual de munca?”
Raspunsul specialistului:
Conform informatiilor funrizate in cuprinsul Notei de fundamentare aferenta OUG nr. 36/2021, „Avand in vedere nevoia de eficientizare si imbunatatire continua a relatiilor de munca, precum si necesitatea simplificarii procedurilor specifice activitatii de
resurse umane, se impune reglementarea posibilitatii angajatorului de a utiliza semnatura electronica avansata sau semnatura electronica calificata insotite de marca temporala electronica sau marca temporala electronica calificata si sigiliul electronic calificat al angajatorului la incheierea contractului individual de munca/actului aditional la contract.”
Astfel, avand in vedere dreptul angajatorului de organizare si functionare a unitatii, prin modificarea adusa Codului muncii prin OUG 36/2021, legiuitorul flexibilizeaza reglementarile aplicabile relatiilor de munca si alege sa instituie in favoarea angajatorului aceasta posibilitate de a utiliza semnatura electronica, in conditiile legii.
In acest sens apreciem ca sunt si dispozitiile art. 16 alin (2^1) din Codul muncii, nou-introduse, prin care se stabileste in mod expres ca „Angajatorul poate opta pentru utilizarea semnaturii electronice avansate sau semnaturii electronice calificate, insotita de marca temporala electronica sau marca temporala electronica calificata si sigiliul electronic calificat al angajatorului, pentru intocmirea tuturor inscrisurilor/documentelor din domeniul relatiilor de munca rezultate la incheierea contractului individual de munca, pe parcursul executarii acestuia sau la incetarea contractului individual de munca, in conditiile stabilite prin regulamentul intern si/sau contractul colectiv de munca aplicabil, potrivit legii.”
Prin urmare, in situatia in care angajatorul decide/opteaza pentru utilizarea semnaturii electronice, acesta este obligat sa reglementeze in mod expres conditiile de utilizare a acesteia de catre cele doua parti, angajator/salariat, in cuprinsul RI sau al CCM.
In acest sens, avand in vedere particularitatile semnaturii electronice, precum si variantele ce pot fi alese de catre fiecare angajator, in opinia noastra, procedurile privind utilizarea semnaturii electronice avansate sau semnaturii electronice calificate insotite de marca temporala electronica sau marca temporala electronica calificata si sigiliul electronic calificat al angajatorului, element asupra caruia salariatul trebuie informat conform art. 17 din Codul muncii, in opinia noastra, Regulamentul Intern sau CCM ar trebui sa contina in mod concret acele conditii de utilizare a semnaturii electronice de catre parti, particularizate la tipul semnaturii electronice aleasa de angajator, in situatia in care acesta opteaza pentru aceasta posibilitate.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Aplicarea facilitatilor in sectorul constructiiIntrebare: O societate desfasoara activitate conform codului CAEN 4120 a Lucrari de constructii a cladirilor rezidentiale si nerezidentiale. In anul 2019 societatea inregistreaza o cifra de afaceri de 5.083.954 lei, din care cifra de afaceri aferenta constructiilor este de 3.859.577 lei. In acest caz, in anul 2019 cifra de afaceri din constructii este inferioara pragului de 80% din cifra de afaceri (4.067.163 lei). In anul 2020, intrucat in anul precedent societatea nu a indeplinit conditiile, activitatea...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Obligatii privind stabilirea drepturilor salarialeIntrebare: O societate cu obiect de activitate Restaurante 5611, desfasoara activitatea in zile lucratoare si in weekend si salariatii primesc spor de weekend proportional cu perioada lucrata conform CIM. La intocmirea pontajului de catre administratorul restaurantului, exista situatia in care un salariat a efectuat doar 18 zile din numarul de zile lucratoare din luna respectiva, exemplu 21 zile lucratoare in acea luna. Administratorul restaurantului doreste sa plateasca salariu de baza intreg (salariu...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<