Evaluarea riscurilor profesionale este o conditie obligatorie conform legii. Amenzi intre 3.500 si 7.000 de lei

loc de muncaangajatiamenzi
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Nu veti putea stabili masuri adecvate de prevenire si protectie a lucratorilor dvs. daca nu realizati mai intai evaluarea de risc pentru fiecare loc de munca sau post de lucru. Mai mult, nu va puteti indeplini in mod corect nici una dintre obligatiile legale privitoare la sanatatea si securitatea angajatilor fara a fi mai intai in posesia evaluarii riscurilor.
 
Sanctiune: Daca nu va respectati obligatiile legale referitoare la evaluarea riscurilor pentru securitatea si sanatatea lucratorilor, raspundeti contraventional si puteti fi sanctionat(a) cu amenda de la 3.500 de lei la 7.000 de lei, conform art. 39 alin. (5) din Legea 319/2006.
 
Ce este evaluarea riscurilor si de ce trebuie efectuata?
 
Evaluarea riscurilor este activitatea prin care se identifica factorii de risc de accidentare si/sau imbolnavire profesionala si se determina cantitativ nivelul de risc al unui loc de munca/post de lucru.
 
Trebuie sa realizati evaluarea riscurilor pentru ca:
 
- Se inscrie printre obligatiile dvs. legale si nerealizarea ei poate avea consecinte contraventionale;
- Din ea decurg toate celelalte activitati de prevenire si protectie a lucratorilor dvs.;
- Cotele de contributie de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale datorate de dvs. se stabilesc de la 0,15% la 0,85% aplicate asupra bazei lunare de calcul, respectiv asupra sumei veniturilor brute realizate lunar, in functie de clasa de risc;
- Sunteti beneficiarul muncii prestate de lucratorii dvs. si, ca atare, trebuie sa va asumati riscul profesional.
 
Cum se poate face evaluarea riscurilor?
 
Va recomandam sa utilizati metoda de evaluare a riscurilor elaborata in cadrul Institutului National de Cercetare-Dezvoltare pentru Protectia Muncii Bucuresti, pe care o vom numi in continuare metoda INCDPM. Metoda a fost avizata de Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale in anul 1993 si a fost experimentata in cadrul unui program PHARE derulat in tara noastra.
 
Aplicarea acestei metode se finalizeaza cu doua documente care vor insoti fiecare loc de munca pe toata durata lui de viata:
Fisa de evaluare a locului de munca si Fisa de masuri de prevenire
 
Care este esenta metodei INCDPM?
 
Metoda consta in identificarea tuturor factorilor de risc existenti la locul de munca analizat pe baza unor liste de control prestabilite si cuantificarea dimensiunii riscului pe baza combinatiei dintre gravitatea si frecventa consecintei maxime posibile asupra organismului uman.
 
Veti obtine in final nivelurile de risc partiale pentru fiecare factor de risc si nivelul de risc global pentru intregul sistem analizat (loc de munca).
 
Cand poate fi utilizata metoda?
 
Puteti utiliza aceasta metoda:
 
- cand demarati o activitate, respectiv in faza de conceptie si proiectare a locurilor de munca;
- cand desfasurati deja o activitate, respectiv in faza de exploatare a locurilor de munca.
 
Care sunt etapele metodei?
 
Metoda INCDPM de evaluare a riscurilor cuprinde cel putin urmatoarele etape:
 
1) Se constituie echipa de evaluare;
2) Se defineste sistemul de analizat;
3) Se identifica factorii de risc din sistem;
4) Se evalueaza riscurile de accidentare si imbolnavire profesionala;
5) Se ierarhizeaza riscurile si se stabilesc prioritatile de prevenire;
6) Se propun masurile de prevenire.
 
Sfaturi
 
1. Din echipa de evaluare pot face parte si reprezentantii lucratorilor cu raspunderi specifice in domeniul securitatii si sanatatii in munca.
 
2. Inainte de inceperea evaluarii, toti membrii echipei de evaluare trebuie sa cunoasca metoda de evaluare si locul de munca analizat.
 
Care sunt instrumentele de lucru utilizate in cadrul metodei?
 
- lista de identificare a factorilor de risc – cuprinde principalele categorii de factori de risc de accidentare si imbolnavire profesionala existenti intr-un sistem de munca;
 
- lista de consecinte posibile ale actiunii factorilor de risc – cuprinde categoriile de leziuni si vatamari ale integritatii si sanatatii organismului uman si localizarea lor posibila;
 
- scala de cotare a gravitatii si probabilitatii consecintelor actiunii factorilor de risc – cuprinde o grila de clasificare a consecintelor in clase de gravitate si clase de probabilitate a producerii lor;
 
- grila de evaluare a riscurilor – cu ajutorul ei, se realizeaza exprimarea efectiva a riscurilor existente la locul de munca analizat;
 
- scala de incadrare a nivelurilor de risc/securitate a muncii – cu ajutorul ei, se apreciaza nivelul de risc previzionat;
 
- fisa de evaluare a locului de munca – cuprinde toate operatiile de identificare si evaluare a riscurilor de accidentare si imbolnavire profesionala;
 
- fisa de masuri propuse – cuprinde masurile de prevenire rezultate din evaluarea locului de munca din punct de vedere al riscurilor de accidentare si imbolnavire profesionala.
 
Util: Informatiile din Fisele de masuri ale tuturor locurilor de munca din organizatie vor sta la baza elaborarii Planului de prevenire si protectie, o alta obligatie legala a dvs. in calitate de angajator.
 
In ce situatii trebuie revizuita evaluarea riscurilor?
 
Evaluarea riscurilor cu privire la securitatea si sanatatea in munca la nivelul intreprinderii si/sau unitatii, inclusiv pentru grupurile sensibile la riscuri specifice, trebuie revizuita, cel putin, in urmatoarele situatii:
 
a) ori de cate ori intervin schimbari sau modificari in ceea ce priveste tehnologia, echipamentele de munca, substantele ori preparatele chimice utilizate si amenajarea locurilor de munca/posturilor de munca;
 
b) dupa producerea unui eveniment;
 
c) la constatarea omiterii unor riscuri sau la aparitia unor riscuri noi;
 
d) la utilizarea postului de lucru de catre un lucrator apartinand grupurilor sensibile la riscuri specifice;
 
e) la executarea unor lucrari speciale.

NOUTATI din Legislatia muncii

NOU: Webinar Declaratia 112. Aspecte esentiale in 2024!


Prin Ordinul ANAF nr. 1.994/880/1.181/4.594/2023 a fost aprobat un nou model al Declaratiei 112 referitoare la plata contributiilor sociale, a impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate.

Atentie, gestionarea noului model al D 112 nu este deloc facila!

Iata de ce va invitam in data de 17 mai sa participati online la webinarul Declaratia 112. Aspecte esentiale in 2024 in cadrul caruia expertul Luminita Obaciu va limpezi cu profesionalism neclaritatile, cu accent pe subiectele care creeaza cele mai mari dificultati in practica!



...Vezi AICI detalii complete <<

de Legislatia Muncii


Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
loc de muncaangajatiamenzi

Data aparitiei: 14 Martie 2011
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele
Rating:

Evaluarea riscurilor profesionale este o conditie obligatorie conform legii. Amenzi intre 3.500 si 7.000 de lei Nota: 4 din 5 - 2 voturi.
Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri

 
Angajare salvamar cu program de lucru de 16 ore urmat de 48 de ore libereIntrebare: La solicitarea salariatilor si cu acceptul acestora se poate accepta un program de lucru de 16 ore urmat de 48 de ore de sau minim 32 libere? motivatia este lipsa de personal calificat pe piata muncii - (salvamar)
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
 
Zile libere platite pentru evenimente deosebiteIntrebare: Va rog sa-mi spuneti daca este specificat undeva cite zile libere se acorda la casatoria unui salariat. Suntem intreprindere mica si nu avem contract colectiv de munca doar regulament unde am prevazut 2 zile libere pentru casatorie. Este alta reglementare in afara de Codul muncii unde spune ca se acorda zile libere pentru casatorie conform contrat colectiv de munca sau regulament? Societatea a fost infiintata in anul 2020.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<


Descarca GRATUIT
“Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.
Rentrop ∧ Straton

 

 

Atentie la Controalele ITM!

Descarcati gratuit Raportul Special

"Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz"
Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 

 

 
 
 



 
Atentie la Controalele ITM!
Descarcati gratuit Raportul Special

"Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]