"In ce conditii se poate reface sau actualiza scenariul la incediu?"
Raspunsul specialistilor:
In prezent, scenariile de securitate la incendiu (scenariul de securitate la incendiu preliminar si scenariul de securitate la incendiu), se intocmesc obligatoriu de catre specialisti care desfasoara activitate in constructii, potrivit domeniului si specialitatii pentru care sunt atestati la cerinta securitate la incendiu de Ministerul Dezvoltarii, Lucrarilor Publice si Administratiei, pentru cladiri sau spatii in cladiri ce intra sub incidenta HG 571/2016 modificata prin Hotararea nr. 1181/2022;
Scenariu de securitate la incendiu preliminar - document, denumit in continuare scenariu preliminar, ce prezinta elementele tehnice esentiale necesare emiterii avizului de securitate la incendiu si stabileste principalele coordonate de proiectare si care, pentru emiterea autorizatiei de securitate la incendiu, se dezvolta in scenariul de securitate la incendiu – se intocmeste la faza de aviz de securitate la incendiu;
Scenariu de securitate la incendiu - document, parte a pieselor scrise ale proiectului constructiei, instalatiei sau amenajarii, care sintetizeaza regulile si masurile de aparare impotriva incendiilor stabilite prin documentatiile tehnice de proiectare/executie elaborate; masurile adoptate prin scenariul de securitate la incendiu se reflecta in piesele desenate ale documentatiilor de proiectare/executie - se intocmeste la faza de autorizare de securitate la incendiu;
Articolul 30 din Legea 307/2006 modificata si completata, prevede urmatoarele
(1) Inceperea lucrarilor de executie la constructii si amenajari noi ori de modificare si/sau schimbare a destinatiei celor existente se face numai dupa obtinerea avizului de securitate la incendiu.
(2) Obligatia solicitarii si obtinerii avizului de securitate la incendiu prevazut la alin. (1) revine persoanei fizice ori juridice care finanteaza si realizeaza investitii noi sau lucrari de modificare si/sau schimbare a destinatiei constructiilor.
Avizul de securitate la incendiu se emite si pentru:
a) modificari de compartimentare nestructurala, demontabila, realizata din materiale usoare;
b) schimbarea de destinatie, numai in situatia in care pentru realizarea acesteia nu sunt necesare lucrari de construire/ desfiintare pentru care legea prevede emiterea autorizatiei de construire/desfiintare cu incadrarea in prevederile documentatiilor de urbanism aprobate;
c) lucrari de interventii in scopul implementarii masurilor necesare conform legislatiei prevenirii si stingerii incendiilor in vigoare, respectiv executarea instalatiilor specifice prevenirii si stingerii incendiilor, in vederea obtinerii autorizatiei de securitate la incendiu; lucrari de compartimentare provizorie nestructurala, precum si la schimbarea destinatiei constructiilor, atunci cand aceste lucrari se pot executa, potrivit legii, fara autorizatie de construire.
Prin urmare, daca exista un scenariu de securitate la incendiu, intocmit pentru o cladire autorizata din punct de vedere al securitatii la incendiu, refacerea sau actualizarea acestuia, este obligatorie numai daca se intra sub incidenta celor mentionate mai sus.
Sunt totusi unele exceptii prevazute la art. 5 din Normele Metodologice din 29 noiembrie 2022 privind avizarea si autorizarea de securitate la incendiu si protectie civila, aprobate prin Ordinul nr. 180 din 29 noiembrie 2022.
In aplicarea prevederilor art. 30^2 alin. (4) din Legea nr. 307/2006, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, urmatoarele lucrari sunt exceptate de la obligatia de a obtine avizul/autorizatia de securitate la incendiu:
a) lucrarile de compartimentare interioara, in situatiile in care prin executarea acestora nu este marita lungimea si/sau nu este redus gabaritul cailor de evacuare, nu este afectata functionarea instalatiilor cu rol in asigurarea cerintei fundamentale „securitate la incendiu“ si nici nu este redus gradul de rezistenta la foc/nivelul de stabilitate la foc a constructiei;
b) lucrarile de consolidare care nu determina reducerea gradului de rezistenta la foc/nivelului de stabilitate la incendiu a constructiei;
c) lucrarile de consolidare care nu reduc gabaritul si/sau nu cresc lungimea cailor de evacuare;
d) interventiile la acoperisul cladirii, in situatiile in care sarpanta si suportul invelitorii nu se iau in calcul la determinarea gradului de rezistenta la foc/nivelului de stabilitate la incendiu;
e) extinderi sau schimbari de destinatie ale unor incaperi apartinand constructiilor existente, executate in vederea amenajarii grupurilor sanitare, camerelor tehnice, ori executarea de lucrari la acestea, pentru care reglementarile tehnice de proiectare nu impun separarea acestora fata de celelalte incaperi cu elemente de constructie rezistente la foc pe baza densitatii de sarcina termica sau a functiunii;
f) extinderi cu balcoane/logii sau inchiderea perimetrala a acestora.
(2) Incadrarea lucrarilor ce urmeaza a fi executate in criteriile prevazute la alin. (1) se face de catre specialisti care desfasoara activitate in constructii, potrivit domeniului si specialitatii pentru care sunt atestati la cerinta securitate la incendiu de Ministerul Dezvoltarii, Lucrarilor Publice si Administratiei sau de catre proiectanti, potrivit domeniilor de proiectare din competenta.
Articolul 30^3 din Legea 307/2006 modificata si completata, prevede urmatoarele
(1) Avizele si autorizatiile de securitate la incendiu se elibereaza de inspectorate in conditiile prevazute de normele metodologice de avizare si autorizare privind securitatea la incendiu.
(2) Nerespectarea cerintelor care au stat la baza emiterii avizului sau autorizatiei de securitate la incendiu, prevazute in normele metodologice de avizare si autorizare privind securitatea la incendiu, atrage sanctionarea conform legii si pierderea valabilitatii avizului sau autorizatiei de securitate la incendiu.
Un raspuns oferit in aprilie 2024, de catre expertii de la PortalSSM. Da click aici pentru mai multe raspunsuri si sfaturi de la specialisti in sanatate si securitate in munca.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Salariul de baza minim brut pe tara garantat in plataIntrebare: Salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata va creste de la 3.700 lei la 4.050 lei incepand cu 01.01.2025, ceea ce inseamna 2.430 lei salariul net. Daca angajatorul da tichete de masa , taxele pe tichete (CASS si impozit) duc la scaderea salariului net. Obligatia de garantat in plata inseamna ca angajatorul este obligat si la net sa dea minim 2430 lei sau doar brutul este obligatoriu sa fie minim 4050 lei?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Desfiintare locuri de munca. Dreptul la preavizIntrebare: In cazul unei societati comerciale care urmeaza sa isi inceteze activitatea de la 01.01.2025, angajatorul este obligat sa instiinteze angajatii de spre acest lucru inainte si sa respecte perioada de preaviz, care este un drept al angajatilor? Sau care este termenul in care angajatorul instiinteaza angajatii cu privire la incetarea activitatii?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<