Raspunsul este negativ. Regulamentul intern este un act juridic al angajatorului. Evident, el trebuie redactat cu respectarea prevederilor legale si ale contractului colectiv de munca aplicabil.
Daca in continutul Regulamentului intern sunt cuprinse prevederi nelegale, acesta va putea fi contestat in instanta de catre salariatii nemultumiti. Dar in niciun caz nemultumirea salariatilor cu privire la continutul regulamentului intern nu poate conduce la izbucnirea unei greve.
Exemplu
Art. 24 din Regulamentul intern adoptat in SC "Beta" S.A. Prevede:
"In cazul in care un salariat este surprins in flagrant la savarsirea unei abateri disciplinare, aplicarea sanctiunii disciplinare corespunzatoare se va putea realiza fara audierea acestuia".
Codul Muncii republicat si actualizat la zi
Portal Codul Muncii
Ghid complet Instructiuni proprii de securitate a muncii
Procedura completa la angajare Caiet de lucru pentru angajatori si manageri de HR
Sindicatul constituit in societate considera ca textul incalca prevederile imperative ale art. 251 din Codul muncii republicat. Ca urmare, decide declansarea unui conflict de munca. Solutia pentru care a optat sindicatul este nelegala. Aceasta deoarece, potrivit dispozitiilor Legii nr. 62/2011, conflictele
de munca pot avea ca obiect numai stabilirea conditiilor de munca cu ocazia negocierii contractelor colective de munca.
Solutia corecta ar fi fost sesizarea angajatorului cu privire la caracterul nelegal al prevederii cuprinse in art. 24 din Regulamentul intern. Apoi, daca angajatorul ar fi refuzat in continuare modificarea, ar fi fost sesizata instanta judecatoreasca. S-ar fi declansat deci nu un conflict de
interese, ci un conflict de drepturi. In cazul noilor angajati, Regulamentul intern trebuie elaborat in termen de 60 de zile de la infiintare.