Constitutia nu consacra dreptul absolut si neconditionat la ajutor de somaj

10 Mai 2012
10 Mai 2012
ajutor somajconstitutiaexceptia de neconstitutionalitateasigurari sociale
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X


Va informam, prin cele ce urmeaza, cu privire la publicarea in Monitorul Oficial al Romaniei, nr. 297 din 5 mai 2012 a Deciziei Curtii Constitutionale nr. 120 din 16 februarie 2012 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art.19 lit. a) din Legea nr. 76/2002 privind sistemul asigurarilor pentru somaj si stimularea ocuparii fortei de munca.

Exceptia de neconstitutionalitate a fost ridicata de Corneliu Milos intr-un dosar aflat pe rol la Tribunalul Bucuresti-Sectia a VIII-a civila, conflicte de munca si asigurari sociale, cu cererea de anulare a unui act al Agentiei Nationale pentru Ocuparea Fortei de Munca.

In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorul sustine ca textul de lege criticat, care mentioneaza persoanele care desfasoara activitati pe baza de contract individual de munca sau pe baza de contract de munca temporara in randul celor care sunt asigurate obligatoriu, prin efectul legii, in sistemul asigurarilor pentru somaj, este contrar art. 47  (alin.2 ) din Constitutia Romaniei. in acest sens, autorul exceptiei a aratat ca textul constitutional amintit consacra dreptul la ajutor de somaj, astfel incat orice conditionare a acestuia de indeplinirea unor obligatii corelative de catre cetateni este neconstitutionala.

Curtea Constitutionala, examinand motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, a constatat ca art. 47 alin. (2) din Constitutie consacra dreptul la ajutor de somaj si la alte drepturi de asigurari sociale "prevazute de lege". Prin urmare, Constitutia nu consacra un drept absolut si neconditionat la ajutor de somaj, ci da legiuitorului dreptul exclusiv de a reglementa cuantumul, conditiile si limitele acestui drept.

In plus, Curtea a analizat si critica raportata la dispozitiile art. 56 din Constitutie, autorul exceptiei pornind de la premisa ca singurele obligatii financiare la care cetatenii pot fi supusi sunt impozitele si taxele, orice alte contributii avand caracter neconstitutional. Judecatorii au retinut ca motivarea omite dispozitiile art. 139 din Constitutie care prevede posibilitatea statului de a institui obligatia contributiei la constituirea unor fonduri, asa cum sunt cele de asigurari sociale.

In consecinta, Curtea a apreciat ca aspectele de neconstitutionalitate invocate in prezenta cauza sunt lipsite de temei.

Sursa: Costelgilca.ro
NOUTATI din Legislatie muncii

Diurna LEGALA. Ce s-a modificat in 2024?


Atentie, au intrat in vigoare 3 acte normative noi! Modificarile sunt majore!

Descoperiti care sunt cele mai frecvente greseli care apar la acordarea diurnei!

Eplicatii detaliate din lucrarea: Totul despre Diurna. Legislatia actualizata la zi. Cazuri practice explicate.

Vedeti AICI Cazuri practice explicate >>


 

 

Atentie!

Descarcati raportul GRATUIT

"Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii"
Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 
Descarcati raportul GRATUIT
“Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.


 
NOU in CODUL MUNCII
Descarcati raportul
GRATUIT
"Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii"
Adauga mai jos adresa ta de email
si primesti Raportul Gratuit
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]