Noua lege a pensiilor elimina indicele de corectie! Vor avea pensii mai mici cei care NU se pensioneaza in baza legii nr. 263/2010?

Legislatia Muncii
Legislatia Muncii
07 Iulie 2023
07 Iulie 2023
Legislatia Muncii
Legislatia Muncii
indicele de corectie 2023noua legea a pensiilorconditii pensionare legea 127/2019
Noua lege a pensiilor elimina indicele de corectie! Vor avea pensii mai mici cei care NU se pensioneaza in baza legii nr. 263/2010?
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

"Noua lege a pensiilor ce urmeaza a fi promulgata elimina indicele de corectie, introducandu-se totodata o noua formula de calcul a pensiei. Avand in vedere aceste doua elemente, indicele de corectie si noua formula de calcul, considerati ca potrivit noii legi a pensiilor, privita comparativ cu actuala lege, asigura un cuantum al pensiei mai mare? O persoana doreste sa se pensioneze anticipat partial in baza prezentei legi, considerand-o mai avantajoasa prin faptul ca beneficiaza de indicele de corectie, care mareste intr-o oarecare masura valoarea pensiei. Este corect rationamentul?"
 
Procedura de pensionare din 2024! Ce modificari aduce noua lege a pensiilor!
 
Iti oferim singurul ghid practic de pe piata care explica limpede absolut TOATE ASPECTELE pensionarii incepand cu 1 ianuarie 2024 – Totul despre pensionare - Ghid practic pentru angajatori si angajati, detalii AICI >>>
 
 
Raspunsul specialistului: 
 
Prin dispozitiile art. 170 din Legea nr. 263/2010 s-a prevazut ca, pentru persoanele inscrise la pensie incepand cu data intrarii in vigoare a acestei legi (1 ianuarie 2011), la punctajul mediu anual se aplica un indice de corectie.
 

Indicele de corectie se aplica o singura data!

 
Potrivit aceluiasi articol de lege, indicele de corectie se aplica o singura data, la inscrierea initiala la pensie. Intrarea in vigoare a dispozitiilor art. 170 din Legea nr. 263/2010 a avut loc la data de 1 ianuarie 2013. Ulterior, prin acte normative distincte s-au prevazut diferite valori ale indicelui de corectie.
 
Asadar, conform acestor prevederi legale, indicele de corectie este stabilit anual, valoarea acestuia putand fi modificata prin acte normative de nivel primar, fie ordonante de rectificare bugetara, fie interventii asupra legislatiei in domeniul pensiilor.
Insa, nu este de neglijat ca indicele de corectie se aplica o singura data, la inscrierea initiala la pensie.
 
Prin DECIZIA CURTII CONSTITUTIONALE nr. 702 din 31 octombrie 2019, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 96 din 10 februarie 2020, s-a admis exceptia de neconstitutionalitate, constatandu-se ca sintagma „inscrierea initiala la pensie“ din cuprinsul art. 170 alin. (3) din Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice este constitutionala, in ceea ce priveste beneficiarii pensiilor de invaliditate, in masura in care se interpreteaza ca se refera la stabilirea pensiei pentru limita de varsta prin aplicarea, pentru prima oara, a conditiilor de varsta legala de pensionare si stagiu complet de cotizare prevazute de Legea nr. 263/2010.
 

Indicele de corectie pensie in 2023

 
Totodata, conform art. 170 alin. (3^1) din Legea nr.263/2010, in situatia in care indicele de corectie rezultat in urma aplicarii prevederilor alin. (1) si (2) ale aceluiasi articol este mai mic decat cel precedent calculat, se pastreaza acesta din urma.
Prin urmare, in situatia in care pana la intrarea in vigoare a noii legi a pensiilor indicele de corectie va inregistra o valoare scazuta fata de cea stabilita pana in prezent, atunci va fi pastrata, in lipsa unor modificari exprese ale legislatiei, valoarea acestui indicator stabilita pentru anul precedent.
 
Asa cum ati mentionat si dvs noua legea a pensiilor, Legea nr.127/2019 nu mai prevede acest indicator, situatie in care apreciem ca valorificarea drepturilor de pensie in temeiul actualei legislatii, respectiv Legea nr.263/2010 poate fi mai favorabil.
 
Dincolo de aceste aspecte, se observa ca potrivit art. 48 alin.(1) din Legea nr.127/2019 varsta standard de pensionare este de 65 de ani pentru barbati si 63 de ani pentru femei. Atingerea acestei varste se realizeaza prin cresterea varstelor standard de pensionare, conform esalonarii prevazute in anexa nr. 5.
 
Pensia pentru limita de varsta se cuvine persoanelor care indeplinesc, cumulativ, la data pensionarii, conditiile privind varsta standard de pensionare si stagiul minim de cotizare prevazute de prezenta lege.
 
Astfel, pentru a se califica pentru pensie pentru limita de varsta o anumita persoana trebuie sa implineasca ambele conditii cerute de lege, respectiva varsta standard si stagiul complet de cotizare.
 
La art. 57 din acelasi act normativ se precizeaza ca persoanele care au depasit stagiul complet de cotizare prevazut in anexa nr. 5 cu cel putin 8 ani pot solicita pensie pentru limita de varsta cu cel mult 5 ani inaintea implinirii varstei standard de pensionare prevazuta in anexa nr. 5.
 
La stabilirea stagiului complet de cotizare se iau in considerare si perioadele asimilate prevazute la art. 14 alin. (1) lit. b)-h) si art. 15, deci inclusiv armata.
 
Prin urmare, o persoana care are cel putin 43 de ani stagiul de cotizare (inclusiv stagiul militar prevazut la art. 14 alin.(1) lit.c) din lege) poate solicita pensie pentru limita de varsta cu 5 ani inaintea implinirii varstei de 65 de ani.
Conditiile de pensionare nu difera cu mult de actualele reglementari, indicele de corectie fiind insa eliminat din noua legislatie.
 
Separat de aceste prevederi, facem mentiunea ca prin Planul de Redresare si Rezilienta este asumata promovarea unei noi legi a pensiilor, aspect ce poate presupune inlocuirea in integralitate a dispozitiilor Legii nr.127/2019, asadar neaplicarea acesteia in forma publicata.
In incrcarea de a prezenta diferentele, facem mentiunea ca in cazul pensiei pentru limita de varsta, diferentele succinte ar fi urmatoarele:
 

Conditii pensionare Legea 263/2010  -  Conditii pensionare Legea 127/2019

 
Conform art. 52 pensia pentru limita de varsta se cuvine persoanelor care indeplinesc, cumulativ, la data pensionarii, conditiile privind varsta standard de pensionare si stagiul minim de cotizare prevazute de prezenta lege.    Potrivit art. 47 pensia pentru limita de varsta se cuvine persoanelor care indeplinesc, cumulativ, la data pensionarii, conditiile privind varsta standard de pensionare si stagiul minim de cotizare prevazute de prezenta lege.
 
Iti oferim singurul ghid practic de pe piata care explica limpede absolut TOATE ASPECTELE pensionarii incepand cu 1 ianuarie 2024 – Totul despre pensionare - Ghid practic pentru angajatori si angajati, detalii AICI >>>
 
Varsta standard de pensionare este de 65 de ani pentru barbati si 63 de ani pentru femei. Atingerea acestei varste se realizeaza prin cresterea varstelor standard de pensionare, conform esalonarii prevazute in anexa nr. 5.
 
    Articolul 48
 
(1) Varsta standard de pensionare este de 65 de ani pentru barbati si 63 de ani pentru femei. Atingerea acestei varste se realizeaza prin cresterea varstelor standard de pensionare, conform esalonarii prevazute in anexa nr. 5.
 
Din analiza anexei nr.5 la legea sus-mentionata se observa pentru persoanele de sex masculin nascute incepand cu martie 1950 varsta standard de pensionare este de 65 de ani, pentru un stagiu minim de cotizare de 15 ani si un stagiu complet de 35 de ani.
 Analizand anexa nr.5 rezulta ca, in mod identic cu Legea 263/2010, persoanele de sex  masculin ascute dupa data de martie 1950 au vocatie pentru a beneficia depensie LMV la implinirea varstei de 65 deani, daca au realizat un stagiu minim de cotizare de 15 ani si un stagiu complet de cotizare de 35 de ani.
 
Coform art. 49 alin.(1) lit. b) si c) la stabilirea drepturilor de pensi LMV se valorifica si aceste doua perioade:
 
b) a urmat cursurile de zi ale invatamantului universitar, organizat potrivit legii, pe durata normala a studiilor respective, cu conditia absolvirii acestora cu diploma;
c) a satisfacut serviciul militar ca militar in termen sau militar cu termen redus, pe durata legal stabilita, a fost concentrat, mobilizat sau in prizonierat;
 
Potrivit art. 14 lit. b) si c) la stabilirea drepturilor de pensie LMV se valorifica si aceste doua perioade:
 
b) a urmat cursurile de zi sau, dupa caz, cu frecventa ale invatamantului universitar, organizat potrivit legii, pe durata normala a studiilor respective, ori a unui ciclu de studii universitare, cu conditia absolvirii acestora/acestuia cu diploma, diploma de licenta, diploma de master sau diploma de doctor, dupa caz;
 
c) a satisfacut serviciul militar ca militar in termen sau militar cu termen redus, a fost concentrat, mobilizat sau in prizonierat;
Particularizare conditii ce trebuie indeplinite cumulativ:
 
A. CONDITI DE VARSTA:
 
Ziua.luna.an nasterii+ 65 de ani (varsta standard LMV) = ziua in care implineste 65 de ani
+
 
B. CONDITIA DE STAGIU:
 
stagiu minim 15 ani si stagiu maxim de cotizare 35 de ani
 
an angajare + 35 de ani = se determina anul in care inregistreaza stagiu suplimentar
 
    Particularizare conditii ce trebuie indeplinite cumulativ:
 
A.    CONDITI DE VARSTA:
 
nastere+ 65 de ani (varsta standard LMV) = ziua in care implineste 65 de ani
+
 
B. CONDITIA DE STAGIU:
 
stagiu minim 15 ani si stagiu maxim de cotizare 35 de ani
 
an angajare + 35 de ani = anul in care inregistreaza stagiu suplimentar
 
NOUTATE:
 
Potrivit art. 57 persoanele care au depasit stagiul complet de cotizare prevazut in anexa nr. 5 cu cel putin 8 ani pot solicita pensie pentru limita de varsta cu cel mult 5 ani inaintea implinirii varstei standard de pensionare prevazuta in anexa nr. 5.
La stabilirea stagiului complet de cotizare potrivit alin. (1) se iau in considerare si perioadele asimilate prevazute la art. 14 alin. (1) lit. b)-h) si art. 15.
 
Prin urmare, persoana in cauza ar putea beneficia de pensie LMV cu 5 ani inainte (la implinirea varstei de 60 de ani), daca are stagiul complet de cotizare depasit 35 de ani + 8= 43 ani
 
Iti oferim singurul ghid practic de pe piata care explica limpede absolut TOATE ASPECTELE pensionarii incepand cu 1 ianuarie 2024 – Totul despre pensionare - Ghid practic pentru angajatori si angajati, detalii AICI >>>
 
Potrivit art. 94,  cuantumul pensiei se determina prin inmultirea punctajului mediu anual realizat de asigurat cu valoarea unui punct de pensie
 
Punctajul mediu anual realizat de asigurat se determina prin impartirea numarului de puncte rezultat din insumarea punctajelor anuale ale asiguratului la numarul de ani corespunzator stagiului complet de cotizare, prevazut in anexa nr. 5.
Punctajul anual al asiguratului se determina prin impartirea la 12 a sumei punctajelor lunare realizate in anul calendaristic respectiv.
Punctajul lunar se calculeaza prin raportarea castigului salarial brut sau, dupa caz, a venitului lunar asigurat, care a constituit baza de calcul al contributiei de asigurari sociale, la castigul salarial mediu brut din luna respectiva, comunicat de Institutul National de Statistica.    Introducerea unei noi formule de calcul a pensiei (art. 85, art. 86)
 
• formula de calcul a pensiilor se determina prin inmultirea numarului total de puncte cu valoarea punctului de referinta.
 
Numarul total de puncte reprezinta suma punctajelor anuale, iar punctajul anual este suma punctajelor lunare impartit la 12 luni. Punctajul lunar este venitul brut realizat impartit la castigul mediu brut pe economie utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat.
La data intrarii in vigoare a legii ce se dorea a fi in anul 2021, Valoarea Punctului de Referinta era prevazut in cuantum de 75 de lei, iar incepand cu anul 2022, aceasta se va majora anual cu 100% din rata medie anuala a inflatiei, la care se adauga 50% din cresterea reala a castigului salarial mediu brut realizat.
 
Recunoasterea si valorificarea veniturilor brute lunare realizate in perioada anterioara datei de 01.04.2001 (art. 152)
 
• Acord global;
• Ore suplimentare;
• Primele;
• Al 13-lea salariu
• Premii si alte bonusuri
 

Recalcularea pensiilor cu indicele de corectie

 
La inscrierea initiala la pensie se aplica o singura data indicele de corectie
 
Astfel, potrivit art. 170, la punctajul mediu anual determinat in conditiile art. 95 din lege se aplica un indice de corectie calculat ca raport intre 43,3% din castigul salarial mediu brut realizat si valoarea unui punct de pensie in vigoare la data inscrierii la pensie, actualizata cu rata medie anuala a inflatiei pe anul 2011.*)
Incepand cu anul 2013, castigul salarial mediu brut realizat, prevazut la alin. (1), este cel definitiv, cunoscut in anul precedent celui in care se deschide dreptul la pensie pentru anul calendaristic anterior, comunicat de Institutul National de Statistica.
 
Punctajul mediu anual rezultat in urma aplicarii indicelui de corectie reprezinta punctajul mediu anual realizat de asigurat, care se utilizeaza la determinarea cuantumului pensiei.
 

Indicele de corectie va fi eliminat - Legea nr.127/2019

 
In anul 2023 indicele de corectie prevazut la art. 170 din Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, cu modificarile si completarile ulterioare, este de 1,41.
 
Acest indice de corectie va fi eliminat odata cu intrarea in vigoare a Legii nr.127/2019
 
Desi noua lege contine dispozitii mai favorabile din perspectiva conditiilor de varsta si valorifica si alte drepturi salariale in prezent nevalorificate, prin aplicarea indicelui de corectie la valoarea stabilita pentru anul 2023 se creeaza premisele stabilirii unui cuantum al pensiei mai avantajos, care se va mentine si in conditiile recalcularii pensiei conform Legii nr.127/2019.
 
Pe cale de consecinta, avantajul iesirii la pensie pe Legea nr.263/2010, inainte de intrarea in vigoare a Legii nr.127/2019, este crearea premisei stabilirii unui cuantum al pensiei mai mare prin aplicarea unui indice de corectie de 1,41 care nu se mai regaseste in legislatia viitoare.   
 
Practic insa, conform noii formule de calcul, in locul impartirii punctajului total la stagiul complet de cotizare, noua formula propune impartirea celui de-al doilea factor, punctul de pensie la un stagiu mediu de cotizare rezultand indicatorul numit punct de referinta. Desi dispare variabila indice de corectie din calculul pensiei, acest lucru ar putea fi compensat de faptul ca impartirea se va face la 25 si nu la stagiul complet de cotizare, pe net putand rezulta beneficii mai ridicate.
 
Toate aceste particularitati depind insa de elementele concrete in raport de care se stabilesc si calculeaza drepturile de pensie la momentul deschiderii acestora.  
 
Un raspuns oferit in mai 2023, de catre expertii de la PortalCodulMuncii. Da click aici pentru mai multe raspunsuri si sfaturi de la specialisti in legislatia muncii si resurse umane.
 

NOUTATI din Legislatia muncii

Doriti sa angajati lucratori straini?


Descoperiti principalele probleme pe care le veti intampina si aflati solutiile pentru acestea!

Aflati informatii complete participand in data de 23 septembrie la webinarul Noutati privind munca desfasurata de cetatenii straini in Romania

Lector: dr. Radu Stefan Patru

Important!
In calitate de participant, aveti dreptul de a adresa 1 intrebare pana la data de 16 septembrie, pe adresa mru@rs.ro, urmand sa primiti raspunsul chiar in cadrul webinarului!

...Vezi AICI detalii complete <<


 

 

Atentie!

Descarcati raportul GRATUIT

"Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii"
Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 

 

 
 
 

Descarcati raportul GRATUIT
“Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.


 
Atentie!
Descarcati raportul GRATUIT

"Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]