Pentru a evita greselile majore, va recomandam sa respectati – dvs. si managementul firmei – urmatoarele reguli esentiale:
- Evitati panica
1. Panica
Nu veti putea lua decizii bune si cu efect imediat daca nu veti gandi limpede si daca atmosfera din companie nu ofera un mediu de actiune structurat si echilibrat, care sa asigure o reabilitare in timp a afacerii.
Exemplu
Suferiti de lipsa de lichiditati si v-ati propus o reducere drastica a cheltuielilor prin redimensionarea departamentelor din firma.
Legis Plus Legislatia Muncii
Consilier - Codul Muncii abonament 12 actualizari
Ghid practic de Securitate si Sanatate in Munca
Nu va grabiti sa reduceti toate locurile de munca din companie in aceeasi proportie.
Analizati bine care sunt departamentele strategice, care sunt pozitiile-cheie de care veti avea nevoie pe termen lung si nu renuntati la acestea. Chiar daca pe moment va costa mai mult, refacerea lor dupa terminarea crizei va va costa si mai mult.
- Nu faceti reduceri de bugete doar de dragul reducerilor
2. Inghetarea oricaror cheltuieli
Înainte de a aplica orice reduceri, analizati care este eficienta lor, care este impactul pe termen lung al acestor reduceri si daca nu cumva, in loc sa faceti economii, va provocati singuri mai multe pagube.
Exemplu
Ati facut o analiza a nivelului salariilor din companie si ati constatat ca unele pozitii de top au salarii pe care acum le priviti ca fiind „foarte mari“.
Nu va grabiti sa le micsorati. Apelati mai degraba la strategia reducerii partii flexibile din pachetul de salarizare oferit angajatilor-cheie.
In caz contrar, s-ar putea sa-i pierdeti exact pe acei oameni care aduc companiei cele mai multe vanzari sau cele mai bune contracte.
- Evitati pe cat posibil politica celor mai mici preturi
3. Reducerea preturilor
Calculati implicatiile unei astfel de strategii si verificati impactul pe termen lung asupra costurilor reale din companie, astfel incat sa nu va treziti cu pierderi si mai mari decat cele la care va gandeati.
Exemplu
Din dorinta de a nu va pierde clientii sunteti dispusi sa oferiti mari reduceri de preturi la produsele si serviciile firmei.
Pana la un anumit punct s-ar putea ca strategia sa dea roade, dar exista si riscuri considerabile:
- S-ar putea sa constatati ca incasarile nu va acopera cheltuielile si nu veti putea sa asigurati salariile propriilor angajati.
- Vor exista clienti care vor considera ca produsele firmei s-au ieftinit asa de mult pentru ca le-a scazut calitatea.
Astfel de reactii ale clientilor ii demotiveaza puternic pe angajati.
- Dupa terminarea crizei s-ar putea sa va treziti ca cei mai buni angajati au parasit compania si va va fi foarte greu sa refaceti imaginea firmei si sa reveniti la preturile practicate inainte.
- Nu ganditi doar pe termen scurt.
4. Lipsa perspectivei
De obicei, crizele financiare nu se intind pe perioade mai mari de 12-18 luni. Avand in vedere acest lucru, cantariti bine actiunile pe care le intreprindeti si nu excludeti oportunitatile care vor aparea dupa trecerea crizei.
Exemplu
Exact inainte de criza erati pe punctul de a deschide o noua filiala – idee care vi se parea foarte profitabila la momentul respectiv.
Inainte sa renuntati la acest plan, analizati inca o data situatia: poate cheltuielile sunt acoperite de profitul filialei si, dupa terminarea crizei, profitul se va mari substantial. Sau poate tocmai faptul ca va deschideti filiala respectiva va salva compania pe perioada crizei.