Prin modificarea Codului muncii intervenita prin Legea nr. 40/2011, refuzul de a
colabora cu inspectorii de munca aduce sanctiuni usturatoare.
Astfel, prin nou introdusul art. 2791 se sanctioneaza de la 6 luni la 1 an refuzul repetat al unei persoane, de a permite, potrivit legii, accesul inspectorilor de munca in oricare dintre spatiile unitatii sau de a pune la dispozitia acestora documentele solicitate, potrivit legii.
Aceasta fapta, repetata (deci de doua ori e suficient!) este considerata infractiune. Modificarea Codului muncii prin Legea nr. 40/2011 pare a aduce niste consecinte… nu prea grave. Asa cum sunt ele nici nu sunt grave, DAR, coroborate cu atributiile inspectorilor de munca, conduc la o sabie foarte ascutita deasupra capului. Astfel, potrivit Legii nr. 108/1999 privind inspectia muncii, republicata, art. 19 alin. 1, inspectorii de munca
au urmatoarele drepturi:
a) sa aiba acces liber, PERMANENT si FARA INSTIINTARE PREALABILA, in sediul persoanei juridice si in orice alt loc de munca organizat de aceasta;
Instruire si testare SSM 5 modele de teste si instructiuni proprii SSM
Orele suplimentare si munca in zi de repaus
Ghid practic de Securitate si Sanatate in Munca
40 Modele de Regulament Intern
b) sa solicite conducerii persoanei juridice sau persoanei fizice documentele si informatiile necesare pentru realizarea controlului sau pentru efectuarea cercetarii
accidentelor de munca (este vorba deci de ORICE documente);
c) sa procure dovezi, sa efectueze investigatii sau examene, sa ceara prezentarea documentatiei pe care o considera necesara, sa realizeze masuratori sau sa preleveze mostre de substante utilizate in procesul de productie (a se citi ORICE dovezi, investigatii etc.);
(…)
j) sa intre in TOATE locurile in care se efectueaza lucrari ce implica riscuri pentru securitatea si sanatatea lucratorilor;
k) sa ceara informatii, fie singuri, fie in prezenta martorilor, de la ORICE persoana si despre orice problema care constituie obiectul controlului.
Toate acestea intregesc sfera “accesului in spatii” si “accesului la documente” (a se retine: acces inopinat, daca e cazul), sfera care, potrivit prevederilor proiectului, poate conduce la infractiune.
Deci „solutia” sustragerii e cea mai paguboasa.
Desigur, inspectorii ITM au destula experienta in a face diferenta dintre imposibilitatea prezentarii documentelor si sustragerea voita de la control. Iar daca nu fac, avem solutia 5 din prezentul produs.