Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
legislatiamuncii.ro cauta meniu

 

4.2. Contribuita asiguratilor la asigurarile sociale de sanatate

Potrivit art. 257 din Legea nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii, persoanele asigurate sunt obligate la plata unei contributii banesti lunare pentru asigurarile de sanatate.

Contributia lunara a persoanei asigurate se stabileste sub forma unei cote de 6,5%, care se aplica asupra:

• veniturilor din salarii sau asimilate salariilor care se supun impozitului pe venit; pentru acestea plata se face lunar (art. 257 alin. (2) lit. a) din Legea nr. 95/2006);

• veniturilor impozabile realizate de persoanele care desfasoara activitati independente care se supun impozitului pe venit (art. 257 alin. (2) lit. b) din Legea nr. 95/2006);

Daca singurele venituri asupra carora se calculeaza contributia sunt reprezentate de veniturile din activitati independente, contributia la asigurarile sociale de sanatate nu poate fi mai mica decat cea calculata la un salariu de baza minim brut pe tara.
Aceasta prevedere se constituie drept un plafon minim pentru calcularea contributiei la asigurarile sociale de sanatate, daca veniturile la nivel de luna sunt inferioare nivelului salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata.

• veniturilor din agricultura si silvicultura, stabilite potrivit normelor de venit pentru persoanele fizice care nu au calitatea de angajator si nu se incadreaza in categoria veniturilor din activitati independente (art. 257 alin. (2) lit. c) din Legea nr. 95/2006);
• indemnizatiilor de somaj; pentru acestea plata se face lunar (art. 257 alin. (2) lit. d) din Legea nr. 95/2006);

• veniturilor din cedarea folosintei bunurilor, veniturilor din dividende si dobanzi, veniturilor din drepturi de proprietate intelectualarealizate in mod individual si/sau intr-o forma de asociere si altor venituri care se supun impozitului pe venit numai in cazul in care nu realizeaza venituri de natura celor mentionate mai sus, dar nu mai putin de un salariu de baza minim brut pe tara, lunar; plata se face anual (art. 257 alin. (2) lit. e) din Legea nr. 95/2006);

• veniturilor din pensii (art. 257 alin. (2) lit. f) din Legea nr. 95/2006), pentru partea veniturilor din pensii care depasesc limita supusa impozitului pe venit.

Contributia datorata se calculeaza pentru diferenta intre cuantumul pensiei si aceasta limita si se vireaza odata cu plata drepturilor banesti asupra carora se calculeaza de catre cei care efectueaza plata acestor drepturi.

Persoanele fizice datoreaza contributia la asigurarile sociale de sanatate asupra tuturor veniturilor realizate in acelasi timp, din urmatoarele surse:

– venituri din salarii si asimilate salariilor;
– venituri impozabile din activitati independente;
– venituri din agricultura si silvicutura;
– venituri din pensii.

Prin urmare, daca o persoana fizica realizeaza in acelasi timp venituri de natura celor mentionate mai sus, contributia se calculeaza asupra tuturor acestor venituri.

Asigurati salariati

Contributia lunara a persoanelor asigurate se stabileste sub forma unei cote de 6,5%, aplicata asupra veniturilor din salarii sau a celor asimilate acestora, care sunt supuse impozitului pe salarii potrivit Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.

Pentru veniturile din salarii si asimilate salariilor in vederea impunerii potrivit Codului fiscal, din perspectiva contributiei la asigurarile sociale de sanatate, obligatia calcularii, retinerii si virarii contributiei de 6,5% este instituita in sarcina angajatorilor. Venituri cum sunt indemnizatia administratorilor sau cenzorilor desi sunt tratate din punct de vedere fiscal asemenea salariilor, nu sunt generate de raporturi de munca, platitorul veniturilor respective neavand calitatea de angajator.

Obligatia virarii contributiei la asigurarile sociale de sanatate revine, potrivit art. 257 alin. (7) din Legea nr. 95/2006, persoanei juridice sau fizice care plateste asiguratilor veniturile din salarii sau asimilate salariilor care se supun impozitului pe venit.
Totodata, „ persoanele care nu sunt salariate, dar au obligatia sa isi asigure sanatatea [...], sunt obligate sa comunice direct casei de asigurari alese veniturile, pe baza declaratiei de asigurare, in vederea stabilirii si achitarii contributiei de 6,5%“, potrivit art. 259 alin. (4) din Legea nr. 95/2006. Aceste doua prevederi vin sa ridice semne de intrebare in legatura cu obligatiile privind contributia la asigurarile sociale de sanatate pentru venituri asimilate salariilor si supuse impozitului pe venit.

SFATUL NOSTRU

Avand in vedere aceste prevederi contradictorii, din punctul nostru de vedere niciuna din cele doua abordari nu sunt eronate, contributia asiguratului la asigurarile sociale de sanatate fiind calculata si virata in ambele cazuri.

Contributia lunara a persoanelor asigurate determinata sub forma unei cote de 6,5% se aplica asupra veniturilor care din punct de vedere fiscal sunt cuprinse in categoria veniturilor din salarii si supuse impozitului pe salarii:

1. Venituri din salarii realizate in baza unui contract individual de munca supuse impozitului pe venit

Sunt considerate venituri din salarii toate veniturile in bani si/sau in natura obtinute de o persoana fizica ce desfasoara o activitate in baza unui contract individual de munca sau a unui statut special prevazut de lege, indiferent de perioada la care se refera, de denumirea veniturilor ori de forma sub care ele se acorda.

IMPORTANT!

Chiar daca indemnizatia pentru incapacitate temporara de munca este un venit supus impozitului pe salarii, contributia de asigurari sociale de sanatate nu se datoreaza asupra acestei indemnizatii, cu exceptia contributiei de asigurari sociale de sanatate, datorata de angajatori pentru indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate suportate din fondurile proprii ale acestora.

Potrivit art. 154 alin. (1) din Cod muncii adoptat prin Legea nr. 53/2003, salariul reprezinta contraprestatia muncii depuse de salariat in baza contractului individual de munca. Acesta cuprinde urmatoarele venituri care din punct de vedere fiscal sunt considerate sume primite pentru munca prestata ca urmare a contractului individual de munca, a contractului colectiv de munca, precum si pe baza actului de numire:

• salariul de baza;

• indemnizatii;

• sporuri la salariul de baza;

• adaosuri la salariul de baza;

• sume reprezentand premiul anual (al 13-lea salariu) si stimulentele acordate, potrivit legii, personalului din institutiile publice;

• sumele reprezentand stimulentele din fondul de participare la profit, acordate salariatilor de catre agentii economici dupa aprobarea bilantului contabil;

• diverse prime acordate, prime de vacanta;

• sumele platite de angajator pentru concediul de odihna;

• orice alte castiguri in bani si in natura, primite de la angajatori de catre angajati, ca plata a muncii lor.

Exemplu

Domnul M.B., cetatean roman, este angajat cu contract individual de munca cu norma intreaga si functie de baza si fara persoane in intretinere, cu un salariu de baza de 600 lei RON, la care se adauga lunar indemnizatia de conducere de 120 lei/lunar. In luna martie 2007, primeste o prima de 200 lei.

Metodologia de calcul a impozitului pe salarii este:
Salariu de baza = 600 lei
Indemnizatia de conducere = 120 lei
Salariu de baza brut = 720 lei
Prima = 200 lei
Salariu brut = 920 lei
Contributia la bugetul asigurarilor pentru somaj = 720 lei x 1% = 7 lei
Contributia asiguratului la asigurarile sociale de sanatate = 920 lei x 6,5% = 60 lei
Contributia la asigurarile sociale = 920 lei x 9,5% = 87 lei
Total contributii individuale = 154 lei
Venit net = 766 lei
Deducere persoana = 250 lei
Venit baza de calcul a impozitului pe salarii = 516 lei
Impozit pe salarii = 83 lei

IMPORTANT!

In conditiile in care un salariat cumuleaza mai multe functii in baza unor contracte individuale de munca distincte, contributia asiguratului in cota 6,5% va fi aplicata asupra fiecarui venit de natura salariala in parte, de fiecare angajator al salariatului cumulard.

Legatura directa cu legislatia fiscala inseamna ca scutirile de impozit pe venit pentru anumite venituri vor influenta si plata contributiei la asigurarile sociale de sanatate in cota de 6,5%.

Exemplu

Domnul F.C. este angajat cu contract individual de munca cu norma intreaga si desfasoara o activitate salariala de creare de programe prestand in mod efectiv activitati de manager de proiect informatic la S.C. Soft S.R.L.. Avand in vedere art. 55 alin. (4) lit. l) din Codul fiscal, veniturile din salarii, ca urmare a activitatii de creare de programe pentru calculator sunt venituri neimpozabile, daca sunt respectate conditiile de incadrare stabilite prin Ordinul ministrului muncii, solidaritatii sociale si familiei, a ministrului comunicatiilor si tehnologiei informatiei si a ministrului finantelor publice nr. 250/180/748/2004 privind incadrarea in activitatea de creatie de programe pentru calculator.

Angajatorul nu va calcula si nu va retine contributia datorata de angajat intrucat aceste venituri sunt venituri neimpozabile. Conditia impusa de Legea nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii este ca aceste venituri sa fie venituri supuse impozitului pe venit or aceste venituri nu sunt supuse impozitului pe venit.

Aceasta regula nu se extinde insa si asupra contributiei angajatorului la asigurarile sociale de sanatate. Angajatorul va avea in continuare obligatia de a calcula, a retine si a vira contributia in cota de 6% raportata la fondul de salarii realizat in care intra si venitul respectiv.

Aplicand aceeasi regula, angajatorul nu va calcula, retine si vira contributia asiguratului la asigurarile sociale de sanatate asupra veniturilor neimpozabile din prisma impozitului pe salarii, cum ar fi:

– ajutoarele de inmormantare, acordate salariatilor cat si in cazul altor persoane,
potrivit clauzelor din contractele de munca sau prevederilor din legi speciale, indiferent de sursa din care sunt acordate;

– ajutoarele pentru pierderi produse in gospodariile proprii ca urmare a
calamitatilor naturale;

– ajutoarele pentru bolile grave si incurabile;
– ajutoarele pentru nastere;

– costul prestatiilor pentru tratament si odihna, inclusiv transportul pentru salariatii proprii si membrii de familie ai acestora, acordate de angajator pentru salariatii proprii sau alte persoane.

Aceste venituri sunt neimpozabile la nivelul persoanei fizice indiferent de cuantumul in care sunt acordate si daca sunt acordate potrivit prevederilor contractului de munca;

– veniturile reprezentand cadouri pentru copiii minori ai salariatilor sau cadourile oferite salariatelor.

Cadourile oferite de angajatori in beneficiul copiilor minori ai angajatilor, cu ocazia Pastelui, zilei de 1 iunie, Craciunului si a sarbatorilor similare ale altor culte religioase, sunt neimpozabile, in masura in care valoarea cadoului oferit fiecarei persoane, cu orice ocazie dintre cele de mai sus, nu depaseste 150 lei. Pentru un asemenea cadou in cuantum de 200 lei, diferenta peste plafonul de venit neimpozabil de 50 lei va reprezenta venit impozabil asupra caruia se va calcula si contributia asiguratului la asigurarile sociale de sanatate.

2. Veniturile asimilate salariilor

Contributia la asigurarile sociale de sanatate se aplica si asupra veniturilor asimilate salariilor in vederea impunerii potrivit Codului fiscal:

• indemnizatiile din activitati desfasurate ca urmare a unei functii de demnitate publica, stabilite potrivit legii;

• indemnizatiile din activitati desfasurate ca urmare a unei functii alese in cadrul
persoanelor juridice fara scop lucrativ;

• drepturile de solda lunara, indemnizatiile, primele, premiile, sporurile si alte drepturi ale personalului militar, acordate potrivit legii;

• indemnizatia lunara bruta, precum si suma din profitul net, cuvenite administratorilor la companii/societati nationale, societati comerciale la care statul sau o autoritate a administratiei publice locale este actionar majoritar, precum si la regiile autonome;

• sumele primite de membrii fondatori ai societatilor comerciale constituite prin subscriptie publica;

• sumele primite de reprezentantii in adunarea generala a actionarilor, in consiliul de administratie, in comitetul de directie si in comisia de cenzori;

• sumele primite de reprezentantii in organisme tripartite, potrivit legii;

• indemnizatia lunara a asociatului unic, la nivelul valorii inscrise in declaratia de asigurari sociale, dar nu mai putin de un salariu minim brut pe tara.

In cazul in care, intr-o societate cu raspundere limitata, partile sociale sunt ale unei singure persoane, aceasta, in calitate de asociat unic, are drepturile si obligatiile ce revin adunarii generale a asociatilor, potrivit art. 13 din Legea nr. 31/1990 privind societatile comerciale, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1.066 din 17 noiembrie 2004.

Asociatul unic al unei societati comerciale nu poate in virtutea calitatii sale de asociat sa fie beneficiarul unei indemnizatii, in timp ce avand si calitatea de administrator, poate, in temeiul Legii nr. 31/1990 privind societatile comerciale, sa fie beneficiarul uneiremuneratii.

Potrivit art. 1961 din Legea nr. 31/1990 privind societatile comerciale, cu modificarile si completarile ulterioare, asociatul unic poate avea calitatea de salariat al societatii cu raspundere limitata al carui asociat unic este, cu exceptia cazului in care are calitatea de administrator unic sau de membru al consiliului de administratie.

Administratorii intr-o societate comerciala nu sunt salariati ai acesteia, activitatea lor fiind guvernata de dispozitiile speciale ale Legii nr. 31/1990. Astfel, in cazul administratorului, art. 72 din Legea societatilor comerciale nr. 31/1990 precizeaza ca obligatiile si raspunderea administratorilor sunt reglementate de dispozitiile referitoare la mandat si de cele special prevazute in aceasta lege. Daca asociatul unic este administrator, ii revin si obligatiile prevazute de lege pentru aceasta calitate. Acestei functii nu ii sunt aplicabile prevederile Codului muncii – Legea nr. 53/2003, actul de numire in functie fiind actul constitutiv al societatii sau hotararea adunarii generale a asociatilor/actionarilor.

SFATUL NOSTRU

Desi raporturile cu societatea nu sunt niste raporturi de munca in sensul Codului muncii, reglementarile fiscale asimileaza veniturile realizate de catre aceste persoane veniturilor din salarii. Astfel, sumele primite sub forma de indemnizatii de asociatul unic in calitatea sa de administrator unic sunt venituri asimilate salariilor, in vederea impunerii. Aceste sume se includ in fondul de salarii.

Problema asupra careia trebuie sa insistam este cea a identificarii persoanei obligate la calculul si plata contributiei in cota de 6,5%. Obligatia virarii contributiei la asigurarile sociale de sanatate revine, potrivit art. 257 alin. (7) din Legea nr. 95/2006, persoanei juridice sau fizice care plateste asiguratilor veniturile din salarii sau asimilate salariilor care se supun impozitului pe venit. De asemenea, potrivit art. 259 alin. (4) din Legea nr. 95/2006, „persoanele care nu sunt salariate, dar au obligatia sa isi asigure sanatatea s...t, sunt obligate sa comunice direct casei de asigurari alese veniturile, pe baza declaratiei de asigurare, in vederea stabilirii si achitarii contributiei de 6,5%“ .

In situatia in care ne supunem regulii impuse de art. 257 alin. (7) din Legea nr. 95/2006, obligand „angajatorul“ sa calculeze, sa retina si sa vireze contributia asiguratului la asigurarile sociale de sanatate, acesta va trebui sa o faca lunar astfel cum prevede platitorulalin. (5) lit. a) al aceluiasi articol, obligand societatea comerciala sa plateasca lunar indemnizatia administratorului sau, avantajand societatea in sensul considerarii acestei contributii drept o cheltuiala a societatii.

SFATUL NOSTRU

Cu toate acestea, asa cum am precizat si mai devreme, acest venit nu este un drept salarial care sa se supuna dispozitiilor Codului muncii in ceea ce priveste frecventa platii. Prin contractul de mandat comercial, foarte bine, se poate stabili o alta frecventa decat cea lunara de plata a indemnizatiei cuve-nite administratorului. Iata de ce obligatia persoanei fizice care nu este salariat de a-si asigura sanatatea comunicand direct casei de asigurari in a carei raza teritoriala isi au domiciliul veniturile impozabile, pe baza declaratiei de asigurare, in temeiul art. 259 alin. (4) din Legea nr. 95/2006, in vederea stabilirii si achitarii contributiei de 6,5% ni s-ar parea tot atat de intemeiata in aceasta situatie.

• sumele acordate de organizatii nonprofit si de alte entitati neplatitoare de impozit pe profit, peste limita de 2,5 ori nivelul legal stabilit pentru indemnizatia primita pe perioada delegarii si detasarii in alta localitate, in tara si in strainatate,in interesul serviciului, pentru salariatii din institutiile publice;

• indemnizatia administratorilor, precum si suma din profitul net, cuvenite asimilate administratorilor societatilor comerciale potrivit actului constitutiv sau stabilite salariilor de adunarea generala a actionarilor;

• orice alte sume sau avantaje de natura salariala ori asimilate salariilor, asa cum sunt definite de legislatia fiscala

3. Avantajele in natura

In intelesul general, avantajele in natura reprezinta acele bunuri, servicii sau orice alte beneficii in bani sau in natura, acordate de un angajator unei persoane fizice salariate.

Pentru ca un avantaj acordat sa fie impozabil la nivelul angajatului in categoria veniturilor din salarii, trebuie ca acesta sa reflecte folosinta in scop personal al bunului sau serviciului acordat salariatului, ca urmare a unei relatii contractuale.

Angajatorul poate acorda avantaje pentru fidelizarea angajatilor, care vor fi impozabile prin cumulare cu salariul, imbracand urmatoarele forme:

• folosirea vehiculelor de orice tip din patrimoniul afacerii in scopul folosirii numai in interes personal;

• folosirea in interes personal a vehiculelor de orice tip din patrimoniul afacerii acordate in scopul folosirii mixte in interes personal si in interesul serviciului;

• acordarea de produse alimentare, imbracaminte, cherestea, lemne de foc, carbuni, energie electrica, termica, si altele, precum si alte bunuri sau servicii oferite gratuit sau la un pret mai mic decat pretul pietei;

• anularea unei creante a angajatorului asupra angajatului;

• abonamente de radio si televiziune, abonamente de transport, abonamentele si costul convorbirilor telefonice inclusiv cartele telefonice, in scop personal;

• permise de calatorie pe diverse mijloace de transport, folosite in scopul personal;

• acordarea de bilete de tratament si odihna.

Pentru a fi considerate venituri neimpozabile in temeiul art. 55 alin. (4) lit. a) din Codul fiscal, costul prestatiilor pentru tratament si odihna, inclusiv transportul pentru salariatii proprii si membrii de familie ai acestora, sau alte persoane trebuie sa fie prevazute in contractul de munca. |n caz contrar, veniturile respective sunt considerate avantaje si se cumuleaza cu celelalte venituri de natura salariala platite in respectiva luna.

• cadouri primite cu diverse ocazii, cu exceptia celor acordate salariatilor cu diverse ocazii in limita de 150 lei pentru fiecare eveniment si persoana beneficiara;

• locuinta folosita in scop personal si a cheltuielilor conexe de intretinere, cum sunt cele privind consumul de apa, consumul de energie electrica si termica si altele asemenea, cu exceptia celor aferente locuintei de serviciu;

• cazarea si masa acordate in unitati proprii de tip hotelier;

• contravaloarea primelor de asigurare suportate de persoana juridica sau de o alta entitate, pentru angajatii proprii, precum si pentru alti beneficiari, cu exceptia primelor de asigurare obligatorii potrivit legislatiei in materie;

– pentru beneficiarii care obtin venituri salariale si asimilate salariilor de la suportatorul primelor de asigurare, acestea sunt impuse prin cumularea cu veniturile de aceasta natura ale lunii in care sunt platite primele de asigurare;

– pentru alti beneficiari care nu au o relatie generatoare de venituri salariale si asimilate salariilor cu suportatorul primelor de asigurare, acestea sunt impuse cu o cota de 16%, impozitul fiind final;

• sume acordate de angajator pentru procurarea de bunuri si servicii.

Asigurati care desfasoara activitati independente

Potrivit art. 257 alin. (2) lit. b) din Legea nr. 95/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, contributia lunara a persoanei asigurate se stabileste sub forma unei cote de 6,5%, care se aplica asupra veniturilor impozabile din activitati independente.

Legea introduce o limita minima pentru contributia la asigurarile sociale de sanatate in situatia in care venitul din activitati independente este singurul venit asupra caruia se calculeaza contributia. Aceasta limita de venit este la nivelul unui salariu de baza minim brut pe tara, lunar si obliga persoanele care realizeaza pierdere din activitatea independenta sa contribuie totusi la sistemul asigurarilor minima sociale de sanatate la nivelul minim.

IMPORTANT!

In cazul in care contribuabilii care realizeaza venituri din activitati independente, la finele anului, inregistreaza pierderi sau realizeaza venituri la nivelul fiecarei luni sub nivelul salariului de baza minim brut pe tara, contributia se calculeaza la nivelul unui salariu de baza minim brut pe tara pentru fiecare luna, numai in situatia in care venitul din activitati independente este singurul venit asupra caruia se calculeaza contributia.

Daca persoana fizica realizeaza si alte venituri supuse impozitului pe venit in afara celor din activitati independente (de exemplu, salarii), conditia ca acest venit sa fie singurul asupra caruia se calculeaza contributia asiguratului la asigurarile sociale de sanatate nu mai este indeplinit, ceea ce implica neaplicarea conditiei privind plafonul minim de contributie.

Exemplu

Domnul C.B. este angajat cu contract individual de munca la S.C. A. S.R.L. Concomitent desfasoara in calitate de persoana fizica o activitate autorizata potrivit Legii nr. 300/2004.
In temeiul art. 257 alin. (3) din Legea nr. 95/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, domnul C.B. va datora contributia asiguratului la asigurarile sociale de sanatate asupra venitului realizat din activitatea autorizata indiferent de cuantumul acestuia, dar si asupra venitului din salarii.

In cazul in care contractul de munca al domnului C.B. inceteaza, el va datora contributia la asigurarile sociale de sanatate numai pentru veniturile din activitatea autorizata. In situatia in care realizeaza pierdere din activitatea independenta sau obtine venituri anuale in cuantum mai mic decat 12 x salariul minim brut pe tara, va datora contributia la asigurarile sociale de sanatate calculata la nivelul minim impus de lege.

In categoria veniturilor din activitati independente, pentru care se datoreaza contributia asiguratului la asigurarile sociale de sanatate de 6,5%, intra urmatoarele categorii de venituri:

– veniturile realizate de persoanele fizice autorizate care desfasoara activitati economice in mod independent in temeiul Legii nr. 300/2004 asupra carora se calculeaza contributia sunt veniturile din activitati desfasurate de persoane fizice in baza unei autorizatii eliberate in acest sens, realizate in mod individual si/sau intr-o forma de asociere.

Sunt considerate venituri comerciale veniturile realizate din fapte de comert de catre persoane fizice sau asocieri fara personalitate juridica, din prestari de servicii, altele decat cele realizate din profesii libere, precum si cele obtinute din practicarea unei meserii.

Principalele activitati care constituie fapte de comert sunt:

– activitati de productie;
– activitati de cumparare efectuate in scopul revanzarii; Legea
– organizarea de spectacole culturale, sportive, distractive si altele asemenea; nr. 300/2004
– activitati al caror scop este facilitarea incheierii de tranzactii comerciale printr-un intermediar, cum ar fi: contract de comision, de mandat, de reprezentare, de agent de asigurare si alte asemenea contracte incheiate in conformitate cu prevederile Codului comercial, indiferent de perioada pentru care a fost incheiat contractul; 

• vanzarea in regim de consignatie a bunurilor cumparate in scopul revanzarii sau produse pentru a fi comercializate;

• activitati de editare, imprimerie, multiplicare, indiferent de tehnica folosita, si altele asemenea;

• transport de bunuri si de persoane;

• alte fapte de comert definite in Codul comercial.

– venituri din profesii libere.

Sunt considerate venituri din profesii libere veniturile obtinute din prestari de servicii cu caracter profesional, desfasurate in mod individual sau in diverse forme de asociere, in domeniile stiintific, literar, artistic, educativ si altele.

Avem in vedere: medici, avocati, notari publici, executori judecatoresti, experti legi tehnici si contabili, contabili autorizati, consultanti de plasament in valori mobiliare, speciale auditori financiari, consultanti fiscali, arhitecti, traducatori, sportivi, arbitri sportivi, precum si alte persoane fizice cu profesii reglementate desfasurate in mod independent, in conditiile legii.

IMPORTANT!

Persoanele care exercita profesii libere sau sunt autorizate potrivit legii sa desfasoare activitati independente au obligatia de a vira trimestrial contributia asiguratului la asigurarile sociale de sanatate.

Contributia asiguratului la asigurarile sociale de sanatate se determina astfel:

a) pentru persoanele ale caror venituri sunt determinate pe baza venitului net anual determinat pe baza contabilitatii in partida simpla se plateste trimestrial.

In contextul in care nu au fost aprobate si publicate in Monitorul Oficial, norme metodologice privind contributia la asigurarile sociale de sanatate in aplicarea Legii nr. 95/2006, si avand in vedere prevederile pct. 54 liniuta a 16-a din normele metodologige pentru aplicarea art. 49 din Codul fiscal (Hotararea Guvernului baza de nr. 44/2004, cu modificarile si completarile ulterioare), contributia asiguratului la asigurarile sociale de sanatate reprezentand o cheltuiala deductibila la calculul venitului net din activitati independente, baza de calcul a contributiei de 6,5% ar trebui sa fie reprezentata, din punctul nostru de vedere, de venitul brut din activitati independente.

Practica de pana acum (materializata in Ordinul presedintelui Casei Nationale de Asigurari de Sanatate nr. 221/2005) si proiectul de act normativ redactat de Casa Nationala de Asigurari de Sanatate ne conduce catre o abordare total diferita, respectiv aceea potrivit careia contributia la asigurarile sociale de sanatate se calculeaza asupra venitului net din activitati independente determinat ca diferenta intre venitul brut si cheltuielile aferente realizarii venitului, deductibile.

IMPORTANT!

Pentru veniturile din activitati independente, contributia de 6,5% se plateste de persoana care le realizeaza.

Aceasta vireaza trimestrial contributia calculata la venitul estimat sau cel in functie de care sunt stabilite prin decizie de impunere platile anticipate, pana la data de 15 a ultimei luni din fiecare trimestru. Aceste plati reprezinta de fapt si ele tot „plati anticipate“ in contul contributiei la asigurarile sociale de sanatate datorate pentru un an fiscal.

Intrucat venitul estimat in functie de care sunt stabilite platile anticipate in contul impozitului anual pe venit si venitul anual impozabil sunt in majoritatea cazurilor diferite, la nivelul contributiei la asigurarile sociale de sanatate platite se efectueaza o regularizare intre „plati anticipate“ efectuate in contul contributiei la asigurarile sociale de sanatate si contributia determinata in functie de venitul anual. Diferentele ramase de achitat, calculate in raport de decizia de impunere anuala, se platesc in termen de cel mult 60 de zile de la data comunicarii deciziei de impunere, perioada pentru care nu se calculeaza si nu se datoreaza dobanzi. Dupa aceasta data, pentru sumele datorate si ramase neachitate se vor percepe majorari de intarziere conform procedurii instituite prin Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.

IMPORTANT!

Veniturile din drepturi de proprietate intelectuala nu sunt incluse in aceasta categorie de venituri supuse contributia asiguratului la asigurarile sociale de sanatate trimestrial.

Contributia la asigurarile sociale de sanatate se calculeaza prin aplicarea cotei de 6,5% la nivelul unui salariu de baza minim brut pe tara pentru fiecare luna, daca este singurul venit asupra caruia se calculeaza contributia, in conditiile in care:

– persoanele care realizeaza venituri din profesii libere sau sunt autorizati sa desfasoare activitati independente, la finele anului, inregistreaza pierderi; in situatia in care cheltuielile depasesc incasarile la nivelul unui an calendaristic, persoana fizica obtine pierdere fiscala care se poate reporta;
– persoanele care realizeaza venituri din profesii libere sau sunt autorizati sa desfasoare activitati independente, la finele anului venituri la nivelul fiecarei luni sub nivelul salariului de baza minim brut pe tara.

Aceste persoane au obligatia achitarii diferentelor de contributie rezultate din plata trimestriala a unei contributii mai mici decat cea rezultata din aplicarea lunara a cotei de 6,5% la nivelul unui salariu de baza minim brut pe tara, in termen de cel mult 60 de zile de la finele anului pentru care s-au efectuat platile trimestriale anticipate;

b) in cazul persoanelor ale caror venituri sunt determinate pe baza de norme de venit, contributia asiguratului la asigurarile sociale de sanatate se determina in functie de normele de venit, stabilite de Ministerul Finantelor Publice prin nomenclatorul activitatilor ,pentru care venitul se stabileste pe baza de norme de venit.

Determinarea venitului net pe baza normelor de venit reprezinta un sistem derogatoriu de la determinarea venitului in sistem real. Mai mult, persoana fizica astfel impusa are, posibilitatea de a opta pentru determinarea venitului in sistem real.

Determinarea venitului net pe baza normelor de venit reprezinta in fapt stabilirea de catre organul fiscal a venitului realizat de catre persoana fizica pentru care procedura este aplicabila. |n locul sistemului bazat pe depunerea declaratiei estimative si ulterior a ,declaratiei speciale, procedura aplicabila in cazului determinarii venitului net in sistem real venitul este inlocuit de norme de venit.

Sistemul aplicat in cazul determinarii venitului net pe baza normelor de venit este cu mult mai simplu si din punctul de vedere al obligatiilor privind evidenta contabila. Daca in cazul aplicarii sistemului real exista obligatia organizarii si conducerii evidentei contabile in partida simpla, in cazul aplicarii normelor de venit nu exista aceasta obligatie.

Indiferent de nivelul veniturilor obtinute din activitatea prevazuta in nomenclator, persoana va fi obligata sa achite platile anticipate la nivelul stabilit prin decizia de impunere. In acelasi timp, venitul supus impozitului anual va fi de asemenea cel stabilit prin normele de venit.

Venitul net din activitati independente, determinat pe baza de norme anuale de venit, poate fi redus proportional cu:

– perioada de la inceputul anului si pana la momentul autorizarii din anul
inceperii activitatii;
– perioada ramasa pana la sfarsitul anului fiscal, in situatia incetarii activitatii, la
cererea contribuabilului.
De asemenea, pentru intreruperile temporare de activitate in cursul anului, datorate unor accidente, spitalizarii si altor cauze obiective, inclusiv cele de forta majora, dovedite cu documente justificative, normele de venit se pot reduce proportional cu perioada nelucrata, la cererea asiguratului.

Pentru aceste persoane care beneficiaza de reducerea normei de venit, cota de 6,5% se va aplica la norma redusa, determinata potrivit reglementarilor in vigoare pentruimpunerea veniturilor respective.

Asigurati care realizeaza venituri din agricultura supuse impozitului pe venit si silvicultura

Veniturile din activitati agricole sunt venituri din urmatoarele activitati:

• cultivarea si valorificarea florilor, legumelor si zarzavaturilor, in sere si solarii special destinate acestor scopuri si/sau in sistem irigat;

• cultivarea si valorificarea arbustilor, plantelor decorative si ciupercilor;

• exploatarea pepinierelor viticole si pomicole si altele asemenea.

In temeiul art. 257 alin. (2) lit. c) din Legea nr. 95/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, persoanele fizice care realizeaza venituri din agricultura si silvicultura, stabilite potrivit normelor de venit pentru persoanele fizice care nu au calitatea de angajator si nu se incadreaza in categoria veniturilor din activitati independente autorizate datoreaza contributia in cota de 6,5% asupra acestor venituri.

Persoanele care realizeaza venituri nete anuale pe baza de norme de venit din agricultura si silvicultura, cu exceptia persoanelor fizice care au calitatea de angajator sau care mrealizeaza venituri din activitati independente, au obligatia de a plati trimestrial contributia in cota de 6,5% asupra acestor venituri, stabilite pe baza normelor de venit, aprobate de directiile generale ale finantelor publice teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice.

IMPORTANT!

Formularea art. 257 alin. (2) lit. c) din Legea nr. 95/2006 in legatura cu veniturile din agricultura si din silvicultura este deficitara, intrucat potrivit art. 42 lit. k) din Codul fiscal, veniturile din agricultura si silvicultura sunt venituri neimpozabile, exceptie facand veniturile din activitati agricole prevazute la art. 71 si urmatoarele din Codul fiscal.

Desi determinarea venitului net supus impozitului pe venit se face pe baza de norme de venit, persoanele fizice au dreptul sa opteze si pentru determinarea venitului net in sistem real respectand regulile contabilitatii in partida simpla.

Persoanele fizice care obtin venituri din activitati agricole supuse impozitarii si care doresc sa opteze pentru determinarea venitului net in sistem real au obligatia sa depuna la organul fiscal o cerere, pana la data de 31 ianuarie a anului fiscal sau odata cu depunerea declaratiei privind venitul estimat.

Insa acestea din urma nu sunt mentionate printre veniturile din activitati agricole supuse contributiei la asigurarile sociale de sanatate.

Contributia trimestriala datorata de persoanele care nu fac parte din familiile beneficiare de ajutor social si care realizeaza venituri din agricultura si silvicultura sub nivelul salariului de baza minim brut pe tara se stabileste prin aplicarea cotei de 6,5% asupra sumei reprezentand o treime din salariul de baza minim brut pe tara, pentru fiecare luna.

Asigurati care beneficiaza de indemnizatie de somaj

Persoanele care beneficiaza de indemnizatie de somaj sunt asigurati in sistemul asigurarilor sociale de sanatate, iar contributia baneasca lunara in cota de 6,5% se aplica asupra indemnizatiei de somaj si se suporta din bugetul asigurarilor pentru somaj.

Contributia se calculeaza si se vireaza, odata cu plata drepturilor banesti, de catre cei care efectueaza plata acestor drepturi, unitatilor teritoriale ale Trezoreriei Statului in contul deschis pe seama Casei Nationale de Asigurari de Sanatate pana la data de 25 a lunii urmatoare celei pentru care se efectueaza plata.

Asigurati care realizeaza venituri brute din cedarea folosintei bunurilor, din dividende si dobanzi

IMPORTANT!

Persoana asigurata are obligatia platii contributiei sub forma unei cote de 6,5% aplicate asupra veniturilor realizate din cedarea folosintei bunurilor, veniturilor din dividende si dobanzi, numai in cazul in care nu realizeaza venituri din salarii sau asimilate salariilor, venituri din activitati independente sau venituri din agricultura si silvicultura, dar nu mai putin de un salariu de baza minim brut pe tara lunar.

1. Veniturile din cedarea folosintei bunurilor

In categoria veniturilor din cedarea folosintei bunurilor se cuprind veniturile, in bani si/sau in natura, provenind din cedarea folosintei bunurilor mobile si imobile, obtinute de catre proprietar, uzufructuar sau alt detinator legal.

Venitul brut reprezinta totalitatea sumelor in bani si/sau echivalentul in lei al veniturilor in natura, realizate de proprietar, uzufructuar sau alt detinator legal, majorate cu valoarea cheltuielilor ce cad, conform dispozitiilor legale, in sarcina proprietarului, uzufructuarului sau a altui detinator legal, daca sunt efectuate de cealalta parte contractanta.

Din cedarea folosintei bunurilor se pot obtine urmatoarele feluri de venituri:

– venituri din inchirieri si subinchirieri de bunuri mobile si imobile, care se afla in patrimoniul personal, cum ar fi cele din cedarea folosintei locuintei, caselor de vacanta, garajelor, terenurilor etc.; folosinta acestor bunuri, inclusiv a unor parti din acestea utilizate in scop de reclama, afisaj si publicitate este cedata oneros in baza unor contracte de inchiriere;
– venituri din arendarea bunurilor agricole, din patrimoniul personal;
– venituri rezultate ca urmare a incheierii unui contract de uzufruct.

Cedarea folosintei bunurilor obliga la incheierea intre parti a unui contract in forma scrisa si la inregistrarea acestuia la organul fiscal. Obligatia de a inregistra la organul fiscal contractul de cedare a folosintei, in forma scrisa, revine proprietarului, uzufructuarului sau altui detinator legal, dupa caz. |n vederea inchirierii bunurilor, partile (proprietarul si chiriasul) sunt obligate sa incheie un contract in forma scrisa, pe care proprietarul are obligatia de a-l inregistra la organul fiscal, in forma scrisa.

IMPORTANT!

Contributia la asigurarile sociale de sanatate pentru aceste categorii de venituri se achita anual, pana la data de 25 ianuarie a anului urmator celui pentru care se face plata, potrivit art. 257 alin. (5) lit. c) din Legea nr. 95/2006.

Exemplu

Doamna D.S., pensionara, fara alte venituri, inchiriaza apartamentul proprietate catre o alta persoana fizica cu scopul de locuinta. Contractul de inchiriere se incheie pe o perioada de 2 ani de zile incepand cu data de 1 aprilie 2007.
Chiria este stabilita in contract la suma de 100 lei pe luna.
Contractul de inchiriere incheiat intre parti se inregistreaza la organul fiscal in a carui raza teritoriala se afla sursa venitului, odata cu depunerea declaratiei privind veniturile estimate din cedarea folosintei bunurilor pentru anul 2007, in termen de 15 zile de la data incheierii contractului.

Contribuabilii care obtin venituri din cedarea folosintei bunurilor din patrimoniul personal au obligatia sa depuna o declaratie privind venitul estimat, in termen de 15 zile de la incheierea contractului intre parti. Declaratia privind venitul estimat se depune odata cu inregistrarea la organul fiscal a contractului incheiat intre parti.

Calculul platilor anticipate cu titlu de impozit pentru anul 2007 se face astfel:

a) Venitul brut estimat declarat = 100 lei/luna x 9 luni (aprilie – decembrie 2007) = 900 lei/an

b) Cota forfetara de cheltuieli = 25% x 900 lei/an = 225 lei/an

c) Venitul net impozabil estimat = Venitul brut – Cheltuielile deductibile aferente
venitului = 900 lei – 225 lei = 675 lei

d) Impozitul anual aferent venitului brut estimat (care reprezinta plati anticipate in contul impozitului anual pe venit) = 108 lei/an.

e) Platile anticipate cu titlu de impozit pe anul curent 2007 = 108 lei/an : 3 = 36 lei, astfel:

• pana la data de 15 iunie: 36 lei;
• pana la data de 15 septembrie: 36 lei;
• pana la data de 15 decembrie: 36 lei.

Intrucat impunerea se face pe baza contractului de inchiriere, impozitul datorat pentru anul 2007 va coincide cu impozitul anticipat platit in cursul anului.

Contributia pentru veniturile din inchiriere se aplica la veniturile brute, care reprezinta totalitatea sumelor in bani si/sau echivalentul in lei al veniturilor in natura, realizate de proprietar, uzufructuar sau alt detinator legal, majorate cu valoarea cheltuielilor ce cad, conform dispozitiilor legale, in sarcina proprietarului, uzufructuarului sau a altui detinator legal, daca sunt efectuate de cealalta parte contractanta.

Persoanele care realizeaza venituri din cedarea folosintei bunurilor, dar care pana la data de 31 decembrie a anului in curs, aceste venituri anuale sunt sub nivelul a multiplu lunar de salarii minime brute pe tara, vor plati contributia anual pana la data de 25 a lunii ianuarie a anului urmator, calculata la nivelul a multiplului de salarii minime brute pe tara.

Intrucat venitul lunar al doamnei D.S. se situeaza sub plafonul lunar de 1 salariu minim brut pe tara garantat in plata, ea va datora contributia la asigurarile sociale calculata la nivelul acestui plafon (390 lei x 9 luni x 6,5%).

Arendarea presupune incheierea unui contract scris intre proprietar, uzufructuar sau alt detinator legal de bunuri agricole, denumit arendator, si arendas, cu privire la exploatarea bunurilor agricole pe o durata determinata si la un pret stabilite de parti.
In aceasta situatie, arendatorul, in calitate de proprietar si beneficiar al arenzii, este supus impozitului pe venitul global, iar arendasul este considerat agricultor, fiind scutit de impozit.

Partile vor include in contractul de arendare clauze de asigurare a bunurilor agricole, care sunt in sarcina arendasului. Arendasul are obligatia de a folosi bunurile arendate ca un bun proprietar, in conditiile stabilite in contract, de a mentine potentialul productiv al bunurilor arendate, de a le restitui la incetarea contractului, de a cere acordul arendatorului pentru efectuarea eventualelor investitii pe teren, de arenda a plati arenda la termenele si in modalitatile stabilite, precum si de a executa toate obligatiile contractuale.

Contractul de arendare trebuie sa fie un contract scris, incheiat intre arendator, pe de o parte, si arendas, pe de alta parte.

In categoria bunurilor de natura constructiilor ce pot fi inchiriate intra urmatoarele:

• cladiri pentru locuit, proprietatea persoanelor fizice;
• cladiri pentru orice alte destinatii inclusiv pentru ocupatii profesionale, cum sunt atelierele; bunuri
• constructii anexe ale corpurilor principale de locuit cum ar fi garajele, magaziile,inchiriate, grajdurile;
• subsoluri, mansarde, pivnite;
• constructii provizorii, cum ar fi cele necesare lucrarilor de santier, depozite demontabile;

• constructii usoare, cum sunt baracile, soproanele;
• spatii construite, cum sunt chioscurile, cabanele, magazinele, depozitele;
• bunuri agricole care pot fi arendate cum sunt constructiile agricole usoare constructiile de orice fel, terenuri ocupate in totalitate cu constructii si instalatii agrozootehnice, spatii de depozitare care servesc nevoilor productiei agricole.

2. Dividende

Notiunea de dividend a dobandit in timp si in functie de domeniul in care a fost supus reglementarii definitii diferite din punctul de vedere al dreptului comercial si al celui fiscal. Cele doua componente nu pot fi separate din punctul de vedere al beneficiarului acestora deoarece relevanta este exprimarea in bani a dividendelor, si nu notiunea abstracta, pur comerciala.

Termenul dividend a fost introdus in legislatie de Legea societatilor comerciale nr. 31/1990, republicata. Astfel, potrivit art. 67 din cadrul acesteia, dividendul constituie, cota-parte din beneficiu ce se va plati fiecarui asociat. Beneficiul reprezinta rezultatul activitatii societatii comerciale respectiv diferenta favorabila dintre venituri si cheltuieli, in fapt profitul societatii.

Prin veniturile din dividende si dobanzi se intelege veniturile din investitii, inclusive castigurile din transferul titlurilor de valoare, asa cum sunt definite acestea in Legea nr. 571/2003, cu modificarile si completarile ulterioare.

IMPORTANT!

Pentru veniturile impozabile din dividende, obligatia platii contributiei de 6,5% revine persoanelor fizice beneficiare ale acestor venituri.

Incepand cu 1 ianuarie 2006, potrivit prevederilor art. III alin. (4) din Legea nr. 163/2004 pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 138/2004 pentru modificarea si completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cota de impozit pentru veniturile sub forma de dividende a fost stabilita la 16%, cota aplicabila si in anul fiscal 2007.

Contributia la asigurarile sociale de sanatate pentru veniturile din dividende se
vireaza pana la data de 25 a lunii urmatoare celei in care s-a facut plata dividendelor.

IMPORTANT!

Persoana asigurata are obligatia platii contributiei sub forma unei cote de 6,5% aplicate asupra veniturilor din dividende, numai in cazul in care nu realizeaza venituri din salarii sau asimilate salariilor, venituri din profesii libere, venituri din activitati independente sau venituri din agricultura.

Asadar, astfel cum textul actului normativ prevede, conditia de a nu datora 6,5% aplicata la cuantumul veniturilor din dividende este ca asociatul/administratorul, in calitatea sa de administrator al societatii comerciale, sa realizeze si alte venituri supuse impozitului pe venit, din cele mentionate mai sus, dar nu mai putin de un salariu de baza minim brut pe tara, lunar. Din punctul nostru de vedere ne confruntam cu o dubla conditionare, pe de o parte realizarea de alte venituri supuse impozitului pe venit, iar in al doilea rand, un plafon minimal al contributiei.

SFATUL NOSTRU

Recomandam persoanelor asociate in cadrul societatilor comerciale sa reglementeze in cadrul raporturilor pe care le au cu acestea si modalitati de obtinere a unor venituri asimilate salariilor din punctul de vedere al impozitarii de cel putin nivelul unui salariu minim brut pe tara, lunar, care sa constituie baza de calcul a contributiei la asigurarile sociale de sanatate.

In caz contrar, in lipsa unor astfel de venituri, valoarea contributiei se va raporta la valoarea dividendelor.

Pentru veniturile impozabile realizate din dobanzi si din transferul titlurilor de valoare, contributia in cota de 6,5% se vireaza de catre asiguratii care realizeaza astfel de venituri, anual, pana la data de 25 a lunii ianuarie a anului urmator celui in care se face calculul dobanzii.


IMPORTANT!

Persoana asigurata are obligatia platii contributiei asupra veniturilor realizate din cedarea folosintei bunurilor, veniturilor din dividende si dobanzi, veniturilor din drepturi de proprietate intelectuala realizate in mod individual si/sau intr-o forma de asociere si altor venituri care se supun impozitului pe venit. Obligatia exista numai in cazul in care nu realizeaza venituri de natura celor prevazute la art. 257 alin. (2) lit. a)-d) din Legea nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii, iar baza de calcul nu poate fi mai mica de un salariu de baza minim brut pe tara.

Asigurati care realizeaza venituri din drepturi de proprietate intelectuala si alte venituri care se supun impozitului pe venit

1) Alte venituri care se supun impozitului pe venit

Prin sintagma alte venituri care se supun impozitului pe venit prevazuta la art. 257 alin. (2) lit. e) din Legea nr. 95/2007, cu modificarile si completarile ulterioare, se intelege veniturile impozabile prevazute de Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, cum sunt:

• veniturile obtinute din jocuri de noroc;
• veniturile sub forma de castiguri din transferul dreptului de proprietate asupra valorilor mobiliare si partilor sociale;
• venituri din activitati desfasurate in baza contractelor/conventiilor civile incheiate potrivit Codului civil.

IMPORTANT!

Persoana asigurata are obligatia platii contributiei sub forma unei cote de 6,5% aplicate asupra veniturilor mentionate mai sus, numai in cazul in care nu realizeaza venituri din salarii sau asimilate salariilor, venituri din activitati independente sau venituri din agricultura, dar nu mai putin de un salariu de baza minim brut pe tara, lunar. tului brut, respectiv asupra veniturilor impozabile potrivit Legii nr. 571/2003, cu modificarile si completarile ulterioare.

2) Venituri din drepturi de proprietate intelectuala

Veniturile din drepturi de proprietate intelectuala sunt venituri realizate din valorificarea drepturilor industriale, cum ar fi: inventii, mai putin realizarile tehnice, know-how, marci inregistrate, franciza si altele asemenea, recunoscute si protejate prin inscrisuri ale institutiilor specializate, precum si a drepturilor de autor, inclusiv a drepturilor conexe dreptului de autor.

IMPORTANT!

Pentru veniturile brute din drepturi de proprietate intelectuala, obligatia platii contributiei revine persoanelor fizice beneficiare ale acestor venituri.

Veniturile de aceasta natura pot fi clasificate in:

– venituri din valorificarea drepturilor de proprietate industriala recunoscute si protejate prin inscrisuri ale institutiilor specializate:

a) brevete de inventie

Nu sunt venituri impozabile pentru persoanele fizice care exploateaza inventia, respectiv titularul brevetului aplicat:
– veniturile obtinute prin aplicarea efectiva in tara de catre titular sau, dupa caz, de catre licentiatii acestuia a unei inventii brevetate in Romania, incluzand fabricarea produsului sau, dupa caz, aplicarea procedeului, in primii 5 ani de la prima aplicare, calculati de la data inceperii aplicarii si cuprinsi in perioada de valabilitate a brevetului;
– venitul obtinut de titularul brevetului prin cesionarea acestuia.

b) desene si modele,
c) mostre,
d) marci de fabrica si de comert,
e) procedee tehnice,
f) know-how,
g) franciza;

– drepturile de autor, inclusiv drepturile conexe dreptului de autor.

Obiectul dreptului de autor cuprinde operele originale de creatie intelectuala in domeniul literar, artistic sau stiintific, oricare ar fi modalitatea de creatie, modul sau forma concreta de exprimare si independent de valoarea si destinatia lor, precum si operele derivate.

Fac obiectul dreptului de autor:

a) scrierile literare si publicistice, conferintele, predicile, pledoariile, prelegerile si orice alte opere scrise sau orale, precum si programele pentru calculator;
b) operele stiintifice, scrise sau orale, cum ar fi: comunicarile, studiile, cursurile universitare, manualele scolare, proiectele si documentatiile stiintifice;
c) compozitiile muzicale cu sau fara text;
d) operele dramatice, dramatico-muzicale, operele coregrafice si pantonimele;
e) operele cinematografice, precum si orice alte opere audiovizuale;
f) operele fotografice, precum si orice alte opere exprimate printr-un procedeu analog fotografiei;
g) operele de arta plastica, cum ar fi: operele de sculptura, pictura, grafica, gravura, litografie, arta monumentala, scenografie, tapiserie, ceramica, plastica sticlei si a metalului, precum si operele de arta aplicata produselor destinate unei utilizari practice;
h) operele de arhitectura, inclusiv plansele, machetele si lucrarile grafice ce formeaza proiectele de arhitectura;
i) lucrarile plastice, hartile si desenele din domeniul topografiei, geografiei si drepturistiintei in general. de autor
j) traducerile, adaptarile, adnotarile, lucrarile documentare, aranjamentele muzicale si orice alte transformari ale unei opere literare, artistice sau stiintifice care reprezinta o munca intelectuala de creatie;
k) culegerile de opere literare, artistice sau stiintifice, cum ar fi: enciclopediile si antologiile, colectiile sau compilatiile de materiale sau date, protejate ori nu, inclusiv bazele de date, care, prin alegerea sau dispunerea materialului, constituie creatii intelectuale.

Titularii de drepturi conexe dreptului de autor pot fi:

– artistii interpreti sau executanti, pentru propriile interpretari sau executii,
– producatorii de inregistrari sonore, pentru propriile inregistrari,
– organismele de radiodifuziune si televiziune, pentru propriile emisiuni, titulari
– persoane fizice care redacteaza diferite articole, rapoarte, studii s.a. asemenea,
– lectori, formatori pentru conferintele, prelegerile sustinute,
– informaticieni pentru programele de calculator create s.a.

Veniturile rezultate din cesiunile de drepturi de proprietate intelectuala prevazute in mod expres in contractul incheiat intre parti reprezinta venituri din drepturi de proprietate intelectuala. De asemenea, sunt incluse in categoria veniturilor din drepturi de proprietate intelectuala si veniturile din cesiuni pentru care reglementarile in materie stabilesc prezumtia de cesiune a drepturilor in lipsa unei prevederi contrare in contract.

Veniturile de aceasta natura se supun regulilor de determinare pentru veniturile din activitati independente si in situatia in care drepturile respective fac obiectul unor contracte de cesiune, inchiriere, colaborare, cercetare, licenta, franciza si altele asemenea, precum si cele transmise prin succesiune, indiferent de denumirea sub care se acorda (remuneratie directa, remuneratie secundara, onorariu, redeventa, temei tantieme etc.). juridic

O exceptie de la conferirea acestor venituri a naturii de venituri din drepturi de proprietate intelectuala o reprezinta obligatia persoanelor angajate sa realizeze opere sau lucrari de natura celor mentionate mai sus in baza unor raporturi de munca.

Veniturile reprezentand drepturi banesti ale autorului unei realizari tehnice nu sunt considerate, din punct de vedere fiscal, venituri din drepturi de proprietate intelectuala. Persoanele fizice angajate, precum si cele care incheie contracte, altele decat cele prin care sunt reglementate relatiile de angajare, si care desfasoara activitati utilizand baza materiala a angajatorului sau a celeilalte parti contractante, in vederea realizarii de inventii, realizari tehnice sau procedee tehnice, opere stiintifice, literare, artistice etc., obtin venituri de natura salariala.

IMPORTANT!

Persoana asigurata are obligatia platii lunare a contributiei asupra veniturilor din drepturi de proprietate intelectuala realizate in mod individual si/sau intr-o forma de asociere si altor venituri care se supun impozitului pe venit. Obligatia de plata exista numai in cazul in care nu realizeaza venituri de natura celor prevazute la art. 257 alin. (2) lit. a) – d) din Legea nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii, iar baza de calcul este de cel putin un salariu de baza minim brut pe tara, lunar.

Venitul brut din drepturi de proprietate intelectuala reprezinta totalitatea incasarilor in bani si/sau echivalentul in lei al veniturilor in natura realizate din drepturi de proprietate intelectuala.

Persoanele care realizeaza numai venituri din drepturi de proprietate intelectuala, dar care pana la data de 31 decembrie a anului in curs, aceste venituri anuale sunt sub nivelul a 12 salarii minime brute pe tara, vor plati contributia de 6,5% anual pana la data de 25 a lunii ianuarie a anului urmator, calculata la nivelul a 12 salarii minime brute pe tara.

In ceea ce priveste veniturile din drepturi de proprietate intelectuala, Legea nr. 95/2006 precizeaza ca 6,5% se aplica asupra veniturilor realizate in mod individual si/sau intr-o forma de asociere.

In ceea ce priveste notiunea de venit realizat in mod individual, aceasta se refera la veniturile brute incasate de persoana fizica, iar in cazul veniturilor realizate intr-o forma de asociere, venitul asocierii distribuit fiecarui asociat reprezinta un venit net (venit brut – cheltuieli deductibile) ce revine fiecarui asociat potrivit cotei-parti.

Avand in vedere ca nu au fost aprobate norme metodologice privind contributia la asigurarile sociale de sanatate in aplicarea Legii nr. 95/2006, practica de pana in
de prezent (materializata in Ordinul presedintelui Casei Nationale de Asigurari de Sanatate nr. 221/2005) si proiectul de act normativ redactat de Casa Nationala de
Asigurari de Sanatate, baza de calcul a contributiei de 6,5% ar trebui sa fie reprezentata, din punctul nostru de vedere, de venitul brut din activitati independente.

Exemplu

Doamna M.S. realizeaza venituri din drepturi de autor in cuantum de 15.000 lei in anul 2006.
Platitorul de venituri are obligatia retinerii la sursa a impozitului reprezentand plata anticipata in contul impozitului pe venit aplicand o cota de 10% la venitul brut (1.500 lei).
In anul urmator, pe baza documentului eliberat de platitorul de venituri, isi va indeplini obligatiile declarative, fiind impozitat cu cota de 16% asupra venitului net:

– in cursul anului 2006:
venit brut = 15.000 lei
retinere la sursa = 1.500 lei
castig in cursul anului = 13.500 lei
– pana la data de 15 mai 2007:
venit brut = 15.000 lei
cheltuieli forfetare deductibile = 6.000 lei
Contributia la asigurarile sociale de sanatate in cota de 6,5% se aplica asupra venitului brut (venit realizat), potrivit Legii nr. 571/2003, cu modificarile si completarile ulterioare.
Contributia la asigurarile sociale de sanatate = 15.000 lei x 6,5% = 975 lei

Venitul net din drepturile de proprietate intelectuala se stabileste prin scaderea din venitul brut a urmatoarelor cheltuieli:

a) o cheltuiala deductibila egala cu 40% din venitul brut;
b) contributiile sociale obligatorii platite.

Venit net = 8.025 lei
Impozit anual datorat = 1. 284 lei
Din care platit = 1.500 lei
Diferenta de restituit = 216 lei

Asigurati care se afla in concediu medical, in concediu medical pentru sarcina si lauzie, in concediu medical pentru ingrijirea copilului bolnav sau in concediu pentru cresterea copilului

Contributia de asigurari sociale de sanatate nu se datoreaza asupra indemnizatiilor reglementate de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 158/2005, cu exceptia contributiei de asigurari sociale de sanatate, datorata de angajatori pentru indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate suportate din fondurile proprii ale acestora.

Alti asigurati

1. Persoane asigurate prin efectul legii fara plata contributiei

Persoanele care beneficiaza de asigurare fara plata contributiei care realizeaza si
alte venituri decat cele pentru care sunt asigurate fara plata contributiei, acestea
datoreaza contributia prevazuta de lege pentru aceste venituri.

2. Alte categorii de persoane asigurate

Persoanele care nu se incadreaza in nici una dintre categoriile de asigurati obligatoriu in sistemul asigurarilor sociale de sanatate se pot asigura in acest sistem prin incheierea unui contract de asigurare cu CNAS. Acesti asigurati datoreaza contributia lunara prin aplicarea cotei de 13,5% la valoarea a doua salarii de baza minime brute pe tara pentru un pachet de servicii stabilit prin contractul-cadru, incepand cu luna in care s-a facut solicitarea privind asigurarea sociala de sanatate.

Cetatenii straini si apatrizii care solicita prelungirea dreptului de sedere temporara
in Romania in conditiile legislatiei care reglementeaza regimul strainilor in Romania
au obligatia platii contributiei la asigurarile sociale de sanatate sub forma unei cote
de 6,5%, calculata asupra:

• veniturilor impozabile realizate pe teritoriul Romaniei, in situatia in care realizeaza venituri supuse contributiei la asigurarile sociale de sanatate;

• la valoarea unui salariu de baza minim brut pe tara, in situatia in care nu realizeaza venituri impozabile pe teritoriul Romaniei si nu fac dovada calitatii de asigurat; aceste persoane vor achita o contributie lunara calculata prin aplicarea cotei de 6,5% la valoarea unui salariu de baza minim brut pe tara.

Valoarea platii contributiei la asigurarile sociale de sanatate de catre aceste persoane rezida in drepturile de care beneficiaza familia din Romania care nu realizeaza venituri proprii, insa sunt intretinuti de o persoana asigurata in sistemul asigurarilor sociale de sanatate. Aceste persoane vor beneficia de asigurare fara plata contributiei.


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!


Data aparitiei: 13 Aprilie 2006
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele


Rating:


4.2. Contribuita asiguratilor la asigurarile sociale de sanatate Nota: 4.75 din 5 - 2 voturi.
 

 
x
(cel putin 10 caractere)


Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!
 

 

ClubLegislatiaMuncii.ro - intrebarea zilei

 
La Ce Varsta Ma Pot Pensiona?Intrebare: nascut in 1962, lucrez din 16.09.1986, 11 ani 2luni si 9 zile grupa 1, facultate 5 ani, si armata 9luni, neplatit aprox 10 luni, somaj 06.11.2014-08.10.2015, si somaj 05.01.2108-05.01.2019 in livretul militar mai sunt 2 saptamani de convocare dupa facultate nu stiu daca se pun la vechime.
 

Raspuns: In conditiile acualei legi de pensionare, conditiile de pensionare sunt:<br />Se poate pensi... citeste tot raspunsul aici


Descarca GRATUIT
“7+1 modele de fise de post actualizate conform GDPR”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.

 

Atentie la Fisele de Post modificate de GDPR!

Modele de Fise de Post actualizate in 2018
 
Descarcati gratuit Raportul Special
"7+1 modele de fise de post actualizate conform GDPR"
7+1 modele de fise de post actualizate conform GDPR

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 

 


 
Atentie la Fisele de Post modificate de GDPR!
Modele de Fise de Post actualizate in 2018

Descarcati gratuit Raportul Special

"7+1 modele de fise de post actualizate conform GDPR"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]