Organizarea sistemului public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale are la baza principiul contributivitatii. Astfel, din fondurile de asigurari sociale constituite pe baza contributiilor datorate de persoanele fizice si juridice, participante la sistemul public, se acorda asiguratilor drepturile de asigurari sociale (art. 2 lit. e) din Legea nr. 19/2000, cu modificarile si completarile ulterioare).
Contribuabilii din sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale prevazuti la art. 18 din Legea nr. 19/2000 sunt urmatorii:
● asiguratii obligatoriu care datoreaza contributii individuale sau integrale de asigurari sociale;
● persoanele care incheie contract de asigurare sociala;
● angajatorii sau asimilatii acestora;
● persoanele juridice la care isi desfasoara activitatea asiguratii asimilati persoanelor incadrate cu contract individual de munca;
● Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca.
Asiguratul este persoana fizica ce poate beneficia de anumite prestatii in cazul in care intervin anumite riscuri. In acest scop, el achita o contributie la sistemul asigurarilor sociale.
Asigurati obligatoriu care datoreaza contributie individuala
Sunt asigurati obligatoriu in sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale si datoreaza o contributie individuala in cota de 9,5% urmatoarele persoane:
Ghid practic de Securitate si Sanatate in Munca
Ghid practic privind munca desfasurata de cetatenii non-UE pe teritoriul Romaniei
Regulamentul intern in avantajul dvs Ghid complet
● persoanele care desfasoara activitate in baza unui contract individual de munca;
● functionarii publici;
● persoanele care isi desfasoara activitatea in functii elective sau care sunt numite in cadrul autoritatilor executive, legislative ori judecatoresti, pe durata mandatului asimilati salariatilor;
● membrii cooperatori asimilati salariatilor;
● directorii societatilor comerciale.
Statutul asiguratilor care ocupa pozitii cheie in cadrul societatilor comerciale
● administratorii sau managerii societatilor comerciale care au incheiat contract de management (neavand incheiat un contract individual de munca);
Acestia se bucura de o reglementare de notorietate in cadrul Legii nr. 19/2000, modificata si completata (art. 5 alin. (1) pct. IV lit. b)), care a fost modificata insa de Legea nr. 250/2007. Astfel, prin abrogarea dispozitiei din preambulul pct. IV, referitoare
la necesitatea realizarii unui venit anual de cel putin 3 salarii medii brute, aceasta categorie profesionala are obligatia asigurarii in sistemul public de pensii independent de nivelul remuneratiei primite in temeiul contractului de mandat (administrare/management).
● administratorii societatilor comerciale, care concomitent detineau si calitatea de salariati ai unitatii;
Pentru a clarifica situatia acestei categorii de asigurati trebuie sa amintim ca prevederile Legii nr. 31/1990 au suferit doua modificari importante ce determina mutatii atat in planul relatiilor de munca, cat si al asigurarilor sociale, in subsidiar.
Pe de o parte, Legea nr. 441/2006, publicata in M.Of. nr. 955 din 28 noiembrie 2006, introduce in continutul Legii nr. 31/1990 art. 1371 din care ar rezulta urmatoarele concluzii:
a) administratorii SA nu pot incheia contracte de munca cu societatea administrata care sa vizeze functii de administrare, ceea ce a atras dupa sine necesitatea de a opta intre CIM si contractul de mandat.
Din perspectiva Legii nr. 19/2000, persoanele care au conservat calitatea de salariat, renuntand la mandatul de administrator, datoreaza cota individuala de asigurare, unitatea aplicand corespunzator cota sa de contributie la fondul de salarii in care se cuprinde si salariul acestuia.
Daca a optat pentru contractul de mandat, CIM inceteaza de drept, iar CAS se datoreaza in cota integrala corespunzator conditiilor de munca. Urmarea abrogarii (preambulul pct. IV al art. 5 alin. (1) din Legea nr. 19/2000), a dispozitiei privind necesitatea realizarii unui venit anual de cel putin 3 salarii medii brute, aceasta categorie profesionala are obligatia asigurarii in sistemul public de pensii independent de nivelul remuneratiei primite in temeiul contractului de mandat, (administrare/management);
b) administratorilor SA care aveau incheiate contracte de munca pentru functii de specialitate, ce nu vizau in sine administrarea societatii (ex. directori de specialitate tehnica, artistica, ingineri etc.), li se suspenda contractele de munca, urmand sa isi desfasoare activitatea exclusiv in baza contractelor de madat.
In planul asigurarilor sociale, aceste reglementari ii pun pe administratori in pozitia unor asigurati obligatoriu in sistemul public de pensii (art. 5 alin. (1) pct. IV lit. b)), care datoreaza cota integrala de CAS si au obligatia depunerii declaratiei de asigurare prevazuta de art. 6 alin. (2) din Legea nr. 19/2000 indiferent de nivelul veniturilor realizate.
De asemenea, in situatia renuntarii la mandat, persoana in cauza revine in activitate in baza contractului individual de munca, redobandind calitatea de asigurat in sistemul public de pensii, conform art. 5 alin. (1) pct. I din Legea nr. 19/2000, modificata
si completata.
IMPORTANT!
Atragem atentia supra faptului ca O.U.G. nr. 82/2007 acorda societatilor pe actiuni un termen de gratie pentru indeplinirea obligatiei de clarificare a statutului juridic al administratorilor/directorilor salariati. Astfel, timp de 6 luni de la intrarea in vigoare a ordonantei de urgenta, societatile pe actiuni trebuie sa faca demersuri in acest sens, putand functiona cu structura de administrare existenta la data intrarii in vigoare a ordonantei de urgenta.
Un alt aspect important pe care dorim sa il reliefam vizeaza conducerea societatilor cu raspundere limitata care, in lumina reglementarilor aduse de O.U.G. nr. 82/2007, nu este supusa acelorasi restrictii ca in cazul S.A.-urilor.
IMPORTANT!
Dispozitiile privitoare la administrarea societatilor pe actiuni nu sunt aplicabile societatilor cu raspundere limitata, indiferent daca sunt sau nu supuse obligatiei de auditare. Aceasta s-ar traduce prin permiterea cumulului de contracte mandat – CIM, ceea ce, din perspectiva Legii nr. 19/2000 inseamna intaietatea calitatii de asigurat-salariat si obliga pe angajat si pe angajator la impartirea contributiei, potrivit legii.
● directorii societatilor comerciale pe actiuni;
Aceasta categorie profesionala beneficiaza de reglementare expresa sub aspectul asigurarilor sociale prin art. 152 din Legea nr. 31/1990, modificata si completata prin O.U.G. nr. 82/2007.
Iata reglementarea:
Directorii sunt raspunzatori pentru neindeplinirea indatoririlor lor. Prevederile art. 1371 alin. (3) (care reglementeaza interdictia de a incheia contract de munca cu societatea) se aplica directorilor in aceleasi conditii ca si administratorilor.
Remuneratia directorilor, obtinuta in temeiul contractului de mandat, este asimilata, din punct de vedere fiscal, veniturilor din salarii si se impoziteaza potrivit legislatiei in materie.
Prin derogare de la art. 5 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, cu modificarile si completarile ulterioare, remuneratia directorilor obtinuta in temeiul contractului de mandat este asimilata salariului, din punctul de vedere al obligatiilor decurgand pentru director si societatea comerciala din legislatia privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigura ri sociale (...).
Prevederile legale amintite includ practic directorii societatilor comerciale pe actiuni in categoria asiguratilor obligatoriu. Prevederea legala reprezinta urmarea fireasca a interdictiei pentru acestia de a incheia contracte individuale de munca cu unitatea respectiva, ceea ce ar fi generat mutatii speciale si in planul asigurarilor sociale.
Spectaculoasa nu este insa includerea acestora in categoria asiguratilor obligatoriu, ci asimilarea indemnizatiei lor salariilor si, implicit, defalcarea contributiei datorate in cota individuala, datorata de director si cota datorata de societatea angajatoare.
Cosecintele acestui statut al directorilor S.A. in planul asigurarilor sociale sunt pe masura.
Astfel, societatea va avea obligatia cuprinderii acestor categorii de persoane, in Declaratia privind evidenta nominala a asiguratilor si a obligatiilor de plata catre bugetul asigurarilor sociale de stat.
De asemenea, in Anexa nr. 1.1 a declaratiei nominale, persoanele in cauza vor fi inregistrate la rubrica „contract de munca“.
IMPORTANT!
In acest context, indrumarile CNPAS au fost in sensul in care directorii societatilor pe actiuni, asigurati obligatoriu, prin efectul legii, in sistemul public de pensii in temeiul art. 5 alin. (1) din Legea nr. 19/2000, modificata si completata, pct. IV lit. b) – vizand administratorii sau managerii cu contract de administrare sau lit. f) – vizand persoanele care realizeaza venituri din activitati profesionale au posibilitatea sa retraga Declaratia de asigurare depusa conform art. 6 alin. (2) din lege.
● asociatul unic al societatii comerciale (SRL);
Problematica ridicata de asociatul unic devine interesanta numai din perspectiva posibilitatii acestuia de a detine concomitent si calitatea de administrator al societatii cu raspundere limitata.
Reglementarile introduse la alin. (3) si (4) din Legea nr. 31/1990 prin O.U.G. nr. 82/2007 sunt urmatoarele:
Asociatul unic poate avea calitatea de salariat al societatii cu raspundere limitata al carui asociat unic este.
IMPORTANT!
Dispozitiile privitoare la administrarea societatilor pe actiuni nu sunt aplicabile societatilor cu raspundere limitata, indiferent daca sunt sau nu supuse obligatiei de auditare.
Din acest context legal putem trage cateva concluzii:
a) asociatul unic nesalariat este asigurat obligatoriu in sistemul public de pensii indiferent de nivelul veniturilor sale, avand obligatia de a depune declaratia de asigurare in temeiul art. 6 alin. (2) din Legea nr. 19/2000 si de a achita cota integrala de CAS;
b) asociatul unic salariat are calitatea de asigurat obligatoriu in sistemul public de pensii in baza CIM, impartind contributia de asigurari sociale cu angajatorul;
c) asociatul unic – administrator nu este supus interdictiilor de cumul al calitatilor de administrator si salariat si, prin urmare, in aceasta tripla calitate, va prevala asigurarea in baza CIM, impartind contributia de asigurari sociale cu angajatorul.
Aigurati obligatoriu care datoreaza cota de CAS integral
Au calitatea de asigurati obligatoriu in sistemul public de pensii si implicit de contribuabil urmatoarele persoane:
● asociatul unic, asociati, comanditari sau actionari;
● administratori sau manageri care au incheiat contract de administrare sau de management;
● PFA precum si titularii intreprinderilor individuale sau familiale infiintate potrivit OUG nr. 44/2008;
● persoane autorizate sa desfasoare activitati independente;
● persoane angajate in institutii internationale, daca nu sunt asiguratii acestora;
● alte persoane care realizeaza venituri din activitati profesionale;
In categoria „persoane autorizate sa desfasoare activitati independente“, prevazuta la art. 5 alin. (1) pct. IV lit. d) din lege, se incadreaza persoanele care exercita profesiuni libere, si anume:
a) expert contabil;
b) contabil autorizat;
c) consultant de plasament in valori mobiliare;
d) medic;
e) farmacist;
f) medic veterinar;
g) psiholog cu drept de libera practica;
h) notar public;
i) auditor financiar;
j) practician in reorganizare si lichidare;
k) persoane autorizate sa realizeze si sa verifice lucrarile de specialitate din domeniul cadastrului, geodeziei si cartografiei;
l) expert tehnic;
m) urbanist;
n) restaurator;
o) persoane autorizate sa furnizeze servicii publice conexe actului medical;
p) consilier in proprietate industriala;
q) expert criminalist;
r) executor judecatoresc;
s) arhitect;
t) traducator autorizat;
u) consultant fiscal;
v) broker;
w) oricare alte persoane care realizeaza venituri din practicarea unor profesii reglementate, desfasurata in mod independent, in conditiile legii, precum si persoanele care realizeaza venituri din practicarea unei meserii.
IMPORTANT!
Reamintim faptul ca, pana la intrarea in vigoare a Legii nr. 250/2007, care modifica si completeaza Legea nr. 19/2000, aceste categorii de asigurati aveau obligatia de a contribui la sistemul public de pensii in conditiile in care realizau un venit anual minim de 3 salarii medii brute pe economie, avand obligatia depunerii declaratiei reglementate de prevederile art. 6 alin. (2) din Legea nr. 19/2000. In prezent, obligatia de asigurare nu mai este conditionata de cuantumul veniturilor realizate avand calitatile mentionate mai sus.
Cota de asigurari sociale datorata de acesti asigurati este cota integrala de contributie corespunzatoare conditiilor de munca, reglementata prin legea bugetului.
In prezent, aceasta poate fi de 31,3%, 36,3% sau 41,3%, in functie de conditiile de munca, asa cum rezulta din art. 2 alin. (1) din Legea 19/2009 a bugetului asigurarilor sociale de stat pe 2009.
● persoanele care se regasesc in doua sau mai multe dintre situatiile enumerate anterior.
Asigurati facultativ
Sunt asigurati facultativ si datoreaza o contributie la sistemul public de pensii persoanele ce au incheiat contract de asigurare sociala cu casa de pensii.
Optica asupra asigurarilor facultative in cadrul sistemului public de pensii a cunoscut modificari importante de-a lungul timpului, cauzate de existenta sau mai degraba de inexistenta suportului financiar pentru sustinerea prestatiilor generate de aceste asigurari.
In forma incipienta a Legii nr. 19/2000, asigurarea facultativa era destinata atat persoanelor asigurate care doreau sa mareasca astfel baza de calcul a pensiei prin suplimentarea contributiei la sistem, cat si persoanelor neasigurate care urmareau accederea la sistem.
Ulterior, semnele colapsului sistemului public de pensii au reorientat politica fiscala a sistemului in sensul limitarii posibilitatii de asigurare facultativa la spectrul persoanelor neasigurate obligatoriu. Aceasta posibilitate de asigurare nu se recunostea insa pentru perioada studiilor superioare la cursuri de zi, perioada stagiilor militare, perioada acordarii prestatiilor de asigurari sociale.
In prezent, necesitatea de a largi atat sfera contribuabililor, cat si a contributiilor a generat o reasezare a principiilor asigurarii facultative in sistemul public de pensii.
Astfel, se pot asigura, prin contract de asigurare sociala, persoanele care doresc sa-si completeze venitul asigurat si care se regasesc in situatiile urmatoare:
a) desfasoara activitate pe baza de contract individual de munca;
b) sunt functionari publici;
c) desfasoara activitate intr-o functie electiva;
d) sunt numite in cadrul autoritatii executive, legislative ori judecatoresti;
e) sunt membri cooperatori intr-o organizatie a cooperatiei mestesugaresti;
f) beneficiaza de drepturi banesti ce se suporta din bugetul asigurarilor pentru somaj.
De asemenea, in sistemul public de pensii se pot asigura si alte persoane care nu se regasesc in aceste situatii, inclusiv persoane care nu realizeaza venituri din activitati profesionale, cu exceptia persoanelor care au calitatea de pensionari ai sistemului public de pensii.
Asadar asigurarea facultativa este reglementata ca forma de asigurare principala (pentru cei neasigurati), precum si ca forma de asigurare suplimentara pentru persoanele prevazute de art. 5 alin. (1) din lege, care au statut de asigurati obligatoriu.
Singura limitare a dreptului de asigurare facultativa prevazuta de lege in prezent vizeaza persoanele care se afla in plata unor prestatii de asigurari sociale din sistemul public de pensii, respectiv, beneficiarii diverselor tipuri de pensii, reglementate de Legea nr. 19/2000.
Exemplu
S.D. este pensionar de invaliditate gradul III, care are drept de munca pentru o jumatate de norma, incheind in acest sens un contract individual de munca cu timp partial de 4 ore/zi. |n baza contractului individual de munca, pensionarul in cauza este asigurat in sistemul public de pensii, ca orice alt salariat (asigurarea principala), dar nu poate opta si pentru asigurare facultativa, in baza unui contract de asigurare cu casa teritoriala de pensii, intrucat se afla deja in plata unei prestatii de asigurari sociale, respectiv pensia de invaliditate pe care are dreptul sa o cumuleze cu salariul.
Cine sunt angajatorii care contribuie la bugetul asigurarilor sociale de stat?
Au calitatea de contribuabili angajatori in sistemul public de pensii persoanele fizice si juridice care au incadrat personal ce desfasoara activitati pe baza contractelor individuale de munca:
● societatile comerciale constituite potrivit Legii nr. 31/1990;
● organizatiile profesionale, sindicale, patronale;
● partidele politice;
● organizatiile de pensionari si alte organizatii si asociatii, cu sau fara personalitate juridica;
● institutii publice, regii autonome, societati nationale etc.;
● persoanele fizice care angajeaza personal casnic.
Sunt contribuabili la sistemul public de asigurari sociale si asimilati angajatorilor persoanele juridice care se afla in alt tip de raporturi juridice cu persoanele fizice care presteaza activitati in folosul lor, cum ar fi:
● institutiile in care lucreaza functionarii publici, care se afla in raporturi de serviciu cu acestea;
● autoritatile executive, legislative ori judecatoresti in care asiguratii isi desfasoara activitatea, pe durata mandatului lor;
● organele de stat elective;
● organizatii ale cooperatiei mestesugaresti etc.
O situatie speciala vizeaza societatile comerciale pe actiuni, care au incheiat contracte de mandat cu directori carora li s-a incredintat conducerea societatii.
Reglementarea care ne intereseaza se regaseste la art. 1961 din Legea nr. 31/1990 a societatilor comerciale, asa cum a fost modificata prin O.U.G. nr. 82/2007.
Astfel, remuneratia directorilor obtinuta in temeiul contractului de mandat este asimilata salariului, din punctul de vedere al obligatiilor decurgand pentru director si societatea comerciala din legislatia privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale (...).
Asimilarea indemnizatiei lor salariilor implica si defalcarea contributiei datorate in cota individuala, datorata de director si cota datorata de societatea angajatoare. Consecintele acestui statut al directorilor S.A. in planul asigurarilor sociale sunt pe masura. Astfel, societatea va avea obligatia cuprinderii acestor categorii de persoane, in Declaratia privind evidenta nominala a asiguratilor si a obligatiilor de plata catre bugetul asigurarilor sociale de stat. De asemenea, in Anexa nr. 1.1 a declaratiei nominale, persoanele in cauza vor fi inregistrate la rubrica „contract de munca“.
Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca, prin agentiile teritoriale, are calitatea de contribuabil in sistemul public de pensii pentru someri
Persoanele care beneficiaza de drepturi banesti lunare, denumite someri, au calitatea de asigurati obligatoriu in sistemul public de pensii, potrivit art. 5 alin. (1) pct. III din Legea nr. 19/2000.
Din bugetul asigurarilor pentru somaj se suporta CAS astfel:
● pentru persoanele care beneficiaza de indemnizatie de somaj, contributia se suporta integral din bugetul asigurarilor pentru somaj la nivelul cotei stabilite pentru conditii normale de munca (in prezent 31,3%);
● pentru persoanele care primesc plati compensatorii, contributia de asigurari sociale se suporta din bugetul asigurarilor pentru somaj la nivelul cotei contributiei individuale de asigurari, stabilite in prezent la valoarea de 10,5%.
Situatii speciale privesc titularul obligatiei de plata a CAS in cazul concediilor de asigurari sociale de sanatate, respectiv al CCC.
1. Concediile de asigurari sociale de sanatate reprezinta perioade contributive la sistemul public de pensii, asa cum rezulta din prevederile OUG 158/2005, modificata si completata.
Exemplul 1
Aferent perioadei de acordare a unui concediu pentru ITM, in calitate de angajator veti proceda la retinerea si virarea contributiei individuale de 10,5% la valoarea salariului minim brut pe tara garantat in plata, urmand sa o scadeti din valoarea indemnizatiei cuvenite.
Totodata, pentru aceeasi perioada veti calcula si vira contributia corespunzatoare salariatului care beneficiaza de ITM (in valoare de 20,8%, 25,8%, respectiv 30,8%, in functie de conditiile de munca), aplicand cotele amintite asupra cuantumului salariului minim brut pe tara garantat in plata.
2. Perioada CCC este necontributiva, in ceea ce priveste CAS, facand parte din categoria perioadelor asimilate stagiului de cotizare util pentru obtinerea pensiei, asa cum rezulta din prevederile OUG nr. 148/2005, modificata si completata.
3. In ceea ce priveste concediul fara indemnizatie pentru cresterea copilului, reglementat de art. 61 din OUG nr. 148/2005, acesta constituie perioada asimilata stagiului de cotizare, utila pentru obtinerea dreptului la pensie, conform Legii nr. 19/2000, modificata si completata.