CCR a decis ca proiectul de lege, adoptat de Parlament luna trecuta si care majoreaza cu 140% indicatorul social de referinta in urmatorii 3 ani, pana la valoarea de 1.200 de lei, este constitutional.
"Valoarea indicatorului social de referinta este de 500 lei. Valoarea indicatorului social de referinta creste anual pana la atingerea valorii de 1.200 de lei, dupa cum urmeaza: la data de 1 ianuarie 2021 - 780 lei, la data de 1 ianuarie 2022 - 990 lei, la data de 1 ianuarie 2023 - 1.200 lei. Incepand cu data de 1 ianuarie 2024, valoarea indicatorului social de referinta se modifica anual, prin Legea bugetului de stat, in functie de indicele de crestere a preturilor de consum prognozat pe an/ an anterior", se arata in proiect.
In schimb, Curtea Constitutionala a respins majorarea salariilor cu 15% a personalului contractual din cadrul aparatului Administratiei Prezidentiale, Secretariatului General al Guvernului si serviciilor Parlamentului, admitand cu unanimitate de voturi sesizarea PNL referitoare la modificarea Legii-cadru 153/2017 privind salarizarea personalului platit din fonduri publice.
Proiectul prevedea ca si alte categorii de functionari publica beneficiaza de majorarea cu 15% a salariului de baza, cum ar fi cei care lucreaza la Administratia Prezidentiala, Secretariatul General al Guvernului si Parlament.
"Prin stabilirea unor sporuri care in prezent nu sunt reglementate prin
legea salarizarii unitare, Legea-cadru 153/2017 privind salarizarea personalului platit din fonduri publice, Parlamentul procedeaza la modificarea implicita a Legii 5/2020, Legea bugetului de stat pentru anul 2020, deoarece sunt evidente implicatiile bugetare ale adaosurilor salariale reglementate prin dispozitiile de completare adoptate de Camera decizionala, Camera Deputatilor. In contra dispozitiilor constitutionale si jurisprudentei Curtii, legiuitorul a ales sa adopte legea fara consultarea Guvernului cu privire la impactul reglementarii asupra Legii 5/2020 privind bugetul de stat pentru anul 2020, cu modificarile si completarile ulterioare, nesolicitand fisa financiara obligatorie", se arata in sesizarea liberalilor.
Redam mai jos si comunicatul Curtii Constitutionale in aceasta privinta:
I. In ziua de 25 noiembrie 2020, Curtea Constitutionala, in cadrul controlului de constitutionalitate exercitat anterior promulgarii, a pronuntat urmatoarele decizii:
1. Cu unanimitate de voturi, a admis obiectia de neconstitutionalitate formulata de deputati apartinand Grupului parlamentar al Partidului National Liberal si a constatat ca Legea pentru modificarea si completarea Legii-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului platit din fonduri publice este neconstitutionala, in ansamblul sau.
Pentru pronuntarea acestei solutii, Curtea a retinut, in esenta, ca legea examinata a fost adoptata cu incalcarea principiului bicameralismului, consacrat de art.61 alin.(2) din Constitutie. Totodata, intrucat prin acelasi act normativ sunt angajate cheltuieli suplimentare asupra bugetului de stat, ar fi trebuit, pe de o parte, sa se solicite informarea Parlamentului de catre Guvern si, pe de alta parte, sa se stabileasca sursa de finantare, in acord cu cerintele art.111 alin.(1) teza a doua si, respectiv, ale art.138 alin.(5) din Legea fundamentala.
2. Cu majoritate de voturi, a respins, ca neintemeiata, obiectia de neconstitutionalitate formulata de deputati apartinand Grupului parlamentar al Partidului National Liberal si a constatat ca Legea pentru modificarea si completarea Legii nr.76/2002 privind sistemul asigurarilor pentru somaj si stimularea ocuparii fortei de munca este constitutionala in raport cu criticile formulate.
* * *
Argumentele retinute in motivarea solutiilor pronuntate de Curtea Constitutionala vor fi prezentate in cuprinsul deciziilor, care sunt definitive si general obligatorii si se vor publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
II. In aceeasi sedinta, Curtea a dispus amanarea la data de 13 ianuarie 2021 a cauzelor referitoare la neconstitutionalitatea urmatoarelor legi adoptate, dar nepromulgate:
1. Legea pentru modificarea si completarea Legii camerelor de comert din Romania nr.337/2007
2. Legea pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.135/2020 cu privire la rectificarea bugetului de stat pentru anul 2020, modificarea unor acte normative si stabilirea unor masuri bugetare
3. Legea pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.136/2020 cu privire la rectificarea bugetului asigurarilor sociale de stat pentru anul 2020.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Punerea la dispozitia unui colaborator a unui vehicul. Incadrare venituri salarialeIntrebare: Avem un colaborator caruia ii punem la dispozitie gratis masina firmei societatii luata in leasing, nu este angajat. Exista oare riscul ca la un control sa fie considerat ca exista o dependenta a colaboratorului fata de firma societate? Astfel incat sa se considere ca este salariat? Mentionez ca restul conditiilor de independenta sunt indeplinite.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Fisa de post Consilier in ManagementIntrebare: Va rog sa mi trimiteti fisa postului pentru Cod COR 263101Consilier/expert/inspector/referent/economist in Management.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<