Actualizare:
In Monitorul Oficial nr. 993 din 27 octombrie 2020 a fost publicat OUG 182/2020 prin care se aduc reglementari noi privind acordarea de
zile libere parintilor care isi supravegheaza copiii pe perioada scolii online si a banilor pentru telemunca.
OUG nr. 182/2020 completeaza doua acte normative: OUG nr. 147/2020 privind acordarea unor zile libere pentru parinti si OUG nr. 132/2020 privind masuri de sprijin destinate salariatilor si angajatorilor in contextul situatiei epidemiologice.
Astfel, conform OUG 182/2020, se acorda zile libere in contextul actual epidemiologic, pentru parinti, numai dupa aplicarea de catre angajator a reglementarilor legale in vigoare pentru desfasurarea activitatii prin telemunca sau munca la domiciliu, daca locul de munca al parintelui permite acest lucru.
De asemenea sprijinul de telemunca in cuantum de 2500 lei se acorda angajatorilor care au transmis in registrul general de evidenta a salariatilor datele privind elementele raportului de munca, prin care s-a stabilit desfasurarea activitatii in regim de telemunca, in termenul legal de inregistrare a modificarii.
Guvernul a aprobat completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.147/2020 privind acordarea unor zile libere pentru parinti in vederea supravegherii copiilor si a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 132/2020 privind masuri de sprijin destinate salariatilor si angajatorilor in contextul situatiei epidemiologice determinate de raspandirea coronavirusului SARS-CoV-2, precum si pentru stimularea cresterii ocuparii fortei de munca.
Conform comunicatului publicat de Ministerul Muncii, noul act normativ stabileste ca in situatia in care activitatea didactica in unitatile de invatamant, inclusiv in cele de educatie anteprescolara si prescolara, se desfasoara in scenariile 2 si 3, respectiv prezenta prin rotatie la scoala sau exclusiv online, numarul zilelor libere se acorda in functie de perioada prevazuta de hotararea Comitetului judetean pentru situatii de urgenta/Comitetului Municipiului Bucuresti pentru situatii de urgenta.
Masura se aplica si pentru parintele sau reprezentantul legal care are in ingrijire, supraveghere si intretinere unul sau mai multi copii scolarizati, cu boli cronice pentru care medicul de familie si/sau medicul specialist au emis adeverinte pentru realizarea educatiei la distanta, in contextul pandemic actual.
In acest caz, parintele va depune la angajator - pe langa cererea de acordare a zilelor libere, copia certificatului de nastere al copilului si declaratia pe proprie raspundere a celuilalt parinte ca nu a beneficiat de zile libere potrivit ordonantei de urgenta - si o copie a adeverintei eliberate de medicul de familie si/sau medicul specialist.
Totodata, anunta Ministerul Muncii, Guvernul a hotarat ca, pentru situatiile in care s-a stabilit aplicarea scenariului 2 sau 3, zilele libere platite pentru parinti (cu 75% din salariul brut, dar nu mai mult de 75% din castigul salarial mediu brut) se acorda numai dupa epuizarea optiunilor prevazute de reglementarile legale in vigoare pentru desfasurarea activitatii prin telemunca sau munca la domiciliu.
Actul normativ clarifica si prevederea din Ordonanta de Urgenta nr. 132/2020 referitoare la sprijinul de 2.500 de lei acordat pentru salariatii care au lucrat in telemunca in perioada starii de urgenta.
Astfel, ordonanta de urgenta adoptata de Guvern stabileste ca doar angajatorii care si-au indeplinit obligatiile legale de modificare a raportului de munca al salariatului si au transmis datele in Registrul electronic de evidenta a salariatilor REVISAL vor putea obtine suma acordata pentru salariatii care au lucrat in telemunca.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Revenire din CCC. Model cerere si decizie incetare suspendare CIMIntrebare: Va rog sa ma ajutati cu pasii ce trebuie urmati la revenirea din CCC a unei colege. Conform calculelor, ar trebui sa revina la birou pe 19.07.2025 insa nu stiu care sunt pasii de urmat. Banuiesc ca trebuie sa faca o cerere de revenire, un control medical de med muncii si ar trebui sa existe si o decizie de reactivare a CIM. Ma puteti ajuta cu mai multe detalii, o cronologie si modele de cereri/ decizii pentru aceasta speta? Si orice alt necesar?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Reges Online. Semnatura digitala necesara pentru semnarea documentelor de imputernicitiIntrebare: Am urmatoarea nelamurire in ceea ce priveste necesitatea semnaturii electronice a imputernicitului la depunerea cererii de acces in REGES pentru angajator. eu, persoana salariata in cadrul firmei sunt imputernicita prin procura notariala de catre reprezentul legal al firmei sa fac toate operatiunile necesare inregistrarii si operarii in REGES. Mi-am creat cont si am obtinut identificarea cu ROeID. Cand am accesat Registru angajator si am vrut sa ma inregistrez ca imputernicit, pentru a depune...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<