Actiunile de control desfasurate de Inspectia Muncii in cursul anului 2019, s-au concretizat in urmatoarele rezultate: numarul total de controale efectuate de Inspectia Muncii la nivel national, in domeniul relatiilor de munca si al securitatii si sanatatii in munca, este de 121.273, iar valoarea totala a amenzilor aplicate este de 127.100.300 lei.
In domeniul relatiilor de munca, au fost efectuate 71.748 controale, din care 67.632 pentru identificarea cazurilor de munca nedeclarata, fiind aplicate, in total, 23.893 sanctiuni contraventionale. Valoarea totala a amenzilor a a fost de 108.545.400 de lei, din care 94.100.000 lei pentru munca nedeclarata.
In domeniul securitatii si sanatatii in munca, au fost efectuate 49.525 controale, in urma carora s-au aplicat amenzi in valoare de 18.554.900 lei. Numarul total de sanctiuni contraventionale aplicate a fost de 70.589, fiind dispuse 231 opiri din functiune a unor echipamente de munca neconforme, care reprezentau risc de accidentare, iar in 227 de cazuri, au fost dispuse sistari ale activitatii.
Dantes Nicolae BRATU, inspector general de stat, face urmatoarele precizari, conform comunicatului emis de Inspectia Muncii:
"Anual, Inspectia Muncii intocmeste si publica pe site-ul institutiei, www.inspectiamuncii.ro, un program cadru de actiuni, care cuprinde principalele campanii si actiuni ce vor fi realizate la nivel national, conform metodologiilor specifice elaborate la nivelul institutiei si potrivit obligatiilor ce revin institutiei din statutul de membra a unor organisme internationale executive (Senior Labour Inspectors Committee - Comitetul inaltilor Responsabili cu Inspectia Muncii din cadrul Comisiei Europene, European Agency for Safety and Health at Work - Agentia Europeana pentru Securitate si Sanatate in Munca). De asemenea, la elaborarea Programului cadru de actiuni al Inspectiei Muncii, se au in vedere aspectele prioritare ale pietei muncii si rezultatele controalelor efectuate in anul precedent.
In elaborarea metodologiilor campaniilor si actiunilor specifice, directiile de specialitate fac o analiza temeinica, bazata pe rezultatele din anii anteriori si pe evolutia riscurilor in domeniile in care s-a constatat o incidenta mai mare a neconformitatilor, cum ar fi munca nedeclarata, nerespectarea obligatiilor stipulate in contractul individual de munca, riscurile de accidentare si imbolnavire la locul de munca, precum si accidentele de munca.
Numarul de accidente de munca inregistrat in anumite domenii, frecventa si gravitatea acestora, reprezinta factori determinanti pentru intensificarea actiunilor de verificare si monitorizare a modului in care se respecta prevederile legale in domeniul securitatii si sanatatii in munca. tinand cont de necesitatea cresterii gradului de constientizare a angajatorilor si a lucratorilor in ceea ce priveste respectarea prevederilor legale referitoare la securitatea si sanatatea in munca in domeniile in care s-au inregistrat neconformitati care au generat evenimente deosebite, avem in vedere, in perioada urmatoare, intensificarea actiunilor Inspectiei Muncii in domeniul securitatii si sanatatii in munca, precum si dezvoltarea unor sinergii cu alte domenii, printre care si invatamantul.
Pentru realizarea obiectivelor institutionale, in
Programul Cadru de Actiuni al Inspectiei Muncii pentru anul 2020, se desfasoara actiuni de control de tip campanie, tematice si de fond, cu caracter preventiv, precum si controale programate sau inopinate, la toate categoriile de angajatori, focalizate pe domeniile de activitate economica in care au fost identificate riscuri. In actiunile de control, indiferent de tipul controlului, se verifica, in principal, indeplinirea cerintelor legale privind incadrarea in munca, timpul de munca si timpul de odihna, drepturile salariale acordate, precum si respectarea reglementarilor de domeniul securitate si sanatate in munca. La aceste actiuni de control, se adauga verificarile initiate ca urmare a petitiilor pe care ni le adreseaza cetatenii, in situatia in care acestia se considera prejudiciati in relatia cu angajatorii. Anual, la nivel national, sunt inregistrate si solutionate aproximativ 50.000 de petitii, ceea ce reflecta gradul ridicat de incredere al cetatenilor in capacitatea Inspectiei Muncii de a-i ajuta in solutionarea problemelor aparute.
Cele mai frecvente incalcari ale legislatiei in domeniul relatiilor de munca reclamate sunt cele legate de prevederile Codului Muncii: neplata salariilor, timpul de munca si neplata orelor suplimentare, concedieri abuzive, nerespectarea prevederilor privind registrul de evidenta a salariatilor, reconstituirea vechimii in munca. In domeniul
SSM, principalele aspecte reclamate de cetateni vizeaza: eliberarea adeverintelor pe grupe de munca, conditiile de munca necorespunzatoare, cercetarea si declararea accidentelor produse la locurile de munca, nerespectarea cerintelor de securitate si sanatate in munca.
In aceeasi masura, inspectorii de munca sunt impartiali si reprezinta un factor de echilibru intre actorii de pe piata muncii, sindicate si patronate, salariati si angajatori. incercam, prin toate actiunile noastre, de informare, de constientizare sau de control preventiv, sa fim activi si responsabili. Periodic, efectuam analize concrete, urmarind indeplinirea obiectivelor stabilite pana la materializarea acestora in rezultate concrete.
Astfel, Programul Cadru de Actiuni al Inspectiei Muncii pentru anul 2020, reprezinta un document de referinta, elaborat cu respectarea reglementarilor specifice din domeniile de competenta ale institutiei, ce tine cont de cerintele si orientarile europene in domeniu. Am urmarit alocarea eficienta a resurselor existente pentru maximizarea rezultatelor, avand in vedere ca resursele umane, financiare si materiale sunt limitate.
Pana in acest moment, cu resursele avute la dispozitie, pot afirma ca, de mai bine de 20 de ani, am reusit sa ne indeplinim misiunea, sa fim la nivelul asteptarilor, adica o institutie puternica si de referinta, cu un rol important pe plan social si cu rezultate remarcabile. Pe aceasta cale, tin sa le multumesc colegilor din Inspectia Muncii si din inspectoratele teritoriale de munca pentru tot efortul depus pe parcusul anului, pentru seriozitatea si rigurozitatea cu care isi indeplinesc atributiile."
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Varsta de pensionare. Data incetare CIMIntrebare: Salariata nascuta in 23 iulie 1962, indeplineste conditiile de pensionare limita de varsta luna aceasta, octombrie 2024. Va rog, sa-mi spuneti, cu ce data trebuie sa incetez CIM, avand in vedere ca la femei varsta de pensionare este diferita?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Concediu de odihna in functie de vechimeIntrebare: Ma puteti ajuta cu o nelamurire privind acordarea zilelor concediu pt angajati, in functie de vechimea in munca? Este aceasta o posibilitate sau o obligativitate pentru angajatori? Vechimea in munca Durata minima a concediului de odihna normal (in zile lucratoare) pana la 5 ani 21 zile de la 5 la 10 ani 22 zile de la 10 la 15 ani 23 zile de la 15 la 20 ani 24 zile peste 20 ani 25 zile
vezi AICI raspunsul specialistilor <<