Asa cum bine stim, regulamentul intern se afiseaza la sediul angajatorului, potrivit art. 243 alin. (4) din Codul muncii. Totusi, aceasta modalitate de publicitate a regulamentului intern nu este intotdeauna suficienta, mai ales atunci cand exista mai multe puncte de lucru, centre de productie sau sucursale.
In mod concret, specialistii in legislatia muncii ne recomanda utilizarea de modalitati alternative de popularizare, dupa cum urmeaza:
- afisarea Regulamentului la fiecare punct de lucru;
- popularizarea acestuia prin brosuri;
- comunicarea catre fiecare salariat in parte, prin sistemul Intranet etc.
Conform legiuitoriului, modul concret de informare a fiecarui salariat cu privire la continutul regulamentului intern se stabileste prin contractul colectiv de munca aplicabil sau, dupa caz, prin chiar continutul regulamentului intern.
Ghid complet Instructiuni proprii de securitate a muncii
40 Modele de Regulament Intern
Legis Plus Legislatia Muncii
In regulamentul intern se poate preciza, conform specialistilor in legislatia muncii: „Angajatorul are obligatia de a distribui cate un exemplar pentru fiecare compartiment organizat distinct in cadrul organizatiei, in conformitate cu schema de personal aprobata de conducerea acesteia. Exemplarele pot fi puse la dispozitia angajatilor in birourile de resurse umane sau de relatii cu personalul”.
Dovada informarii salariatilor va putea fi facuta prin semnarea de catre fiecare salariat in parte intr-un formular de luare la cunostinta a reglementarilor regulamentului intern.
Iata modelul unui astfel de formular, conform PortalCodulMuncii.ro:
Formular de luare la cunostinta a reglementarilor Regulamentului Intern
Prin prezenta confirm faptul ca mi s-a pus la dispozitie Regulamentul Intern al _______________ in forma din data ________ si ca inteleg faptul ca acesta contine informatii importante legate de regulile de functionare interna din cadrul organizatiei, reguli pe care trebuie sa le cunosc si sa le respect, fiindu-mi aplicabile. Inteleg de asemenea faptul ca Regulamentul intern nu este un contract si ca acesta poate fi modificat unilateral de catre angajator.
________________________________
Data
________________________________
Semnatura angajatului
________________________________
Numele angajatului
De ce este Regulamentul Intern un document absolut esential pentru orice organizatie?
Raporturile de munca dintre salariati si angajatori se desfasoara conform: Codului Muncii si tuturor actelor normative ce armonizeaza Codul Muncii si care contin prevederi aplicabile, de la caz la caz. Prevederile legislatiei in vigoare trebuie sa fie corect si exact transpuse in modul in care angajatorul va realiza Contractul Individual de Munca al salariatilor, Regulamentul Intern si apoi cum va fi construit Contractul Colectiv de Munca la nivel de unitate, acolo unde exista un astfel de document.
Cu alte cuvinte, prevederile legale trebuie sa se regaseasca in Regulamentul intern, ca document ce clarifica angajatilor modul in care raporturile de munca se vor desfasura, proceduri importante, reguli de conduita si nu numai. Toate vor fi in acord cu prevederile legale in vigoare. Angajatorul nu are voie sa prevada in Regulamentul Intern sanctiuni disciplinare mai aspre decat prevede Codul Muncii, nici zile libere legale mai putine decat sunt conferite prin lege, nici o durata a concediului de odihna inferioara fata de drepturile legale ale salariatilor. Dar tot ce este favorabil angajatului, este permis.
Spre exemplu, in cadrul regulamentului intern sunt prevazute si toate informatiile referitoare la procedura de cercetare disciplinara, cu etapele pe care orice angajator trebuie sa le indeplineasca in mod obligatoriu.
Tot in regulamentul intern sunt prevazute sanctiunile disciplinare aplicabile salariatilor ce comit abateri disciplinare. Va amintesc faptul ca sanctiunile disciplinare prevazute in regulamentul intern nu pot fi alese de angajatori dupa bunul plac. Le vom folosi pe cele pe care legiuitoriul le-a prevazut in Codul Muncii.
Sanctiunile disciplinare sunt expres si limitativ prevazute de lege. Conform art. 248 alin. (1) din Codul muncii, sanctiunile disciplinare pe care le poate aplica angajatorul in cazul in care salariatul savarseste o abatere disciplinara sunt:
a) avertismentul scris;
b) retrogradarea din functie, cu acordarea salariului corespunzator functiei in care s-a dispus retrogradarea, pentru o durata ce nu poate depasi 60 de zile;
c) reducerea salariului de baza pe o durata de 1-3 luni cu 5-10%;
d) reducerea salariului de baza si/sau, dupa caz, si a indemnizatiei de conducere pe o perioada de 1-3 luni cu 5-10%;
e) desfacerea disciplinara a contractului individual de munca.
Angajatorul nu poate stabili prin regulamentul intern alte sanctiuni disciplinare decat cele prevazute de Codul muncii.
Regulamentul intern mai are importanta majora si pentru faptul ca procedura de evaluare este detaliata in cuprinsul sau, in conformitate cu dispozitiile art. 242 lit. i) din Codul muncii.
Iata dispozitiile minime pe care trebuie sa le regasim detaliate in orice regulament intern:
a) reguli privind protectia, igiena si securitatea in munca in cadrul unitatii;
b) reguli privind respectarea principiului nediscriminarii si al inlaturarii oricarei forme de incalcare a demnitatii;
c) drepturile si obligatiile angajatorului si ale salariatilor;
d) procedura de solutionare a cererilor sau a reclamatiilor individuale ale salariatilor;
e) reguli concrete privind disciplina muncii in unitate;
f) abaterile disciplinare si sanctiunile aplicabile;
g) reguli referitoare la procedura disciplinara;
h) modalitatile de aplicare a altor dispozitii legale sau contractuale specifice;
i) criteriile si procedurile de evaluare profesionala a salariatilor.
Cui revine obligatia de intocmire a Regulamentului Intern?
Conform art. 246 din Codul muncii – Legea 53/2003, intocmirea regulamentului intern la nivelul fiecarui angajator se realizeaza in termen de 60 de zile de la data dobandirii personalitatii juridice.
Dispozitiile Codului muncii se aplica:
a) cetatenilor romani incadrati cu contract individual de munca, care presteaza munca in Romania;
b) cetatenilor romani incadrati cu contract individual de munca si care presteaza activitatea in strainatate, in baza unor contracte incheiate cu un angajator roman, cu exceptia cazului in care legislatia statului pe al carui teritoriu se executa contractul individual de munca este mai favorabila;
c) cetatenilor straini sau apatrizi incadrati cu contract individual de munca, care presteaza munca pentru un angajator roman pe teritoriul Romaniei;
d) persoanelor care au dobandit statutul de refugiat si se incadreaza cu contract individual de munca pe teritoriul Romaniei, in conditiile legii;
e) ucenicilor care presteaza munca in baza unui contract de ucenicie la locul de munca;
f) angajatorilor, persoane fizice si juridice;
g) organizatiilor sindicale si patronale.
Regulamentul intern: Cum se intocmeste, cine il realizeaza, in ce conditii se poate modifica?