“Regulamentul intern se intocmeste de catre angajator, cu exceptia microintreprinderilor definite la art. 4 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 346/2004, cu modificarile si completarile ulterioare, cu consultarea sindicatului sau a reprezentantilor salariatilor, dupa caz. De regula, modificarea regulamentului intern se realiza printr-o decizie unilaterala a angajatorului, insusita si de reprezentantii salariatilor/sindicat (cu rol consultativ). Cum trebuie sa procedeze astfel incat sa poate face dovada societatea, daca e cazul, in instanta, ca si-a indeplinit obligatia de consultare? Care este baza legala intocmirii unui astfel de convocator?”
Raspunsul specialistului:
Conform art. 241 din Codul muncii, regulamentul intern se întocmeste de catre angajator, cu exceptia microintreprinderilor definite la art. 4 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 346/2004, cu modificarile si completarile ulterioare, cu consultarea sindicatului sau a reprezentantilor salariatilor, dupa caz.
Aceasta prevedere legala din Codul muncii stabileste ca intocmirea regulamentului intern se face cu consultarea sindicatului sau a reprezentantilor salariatilor, dupa caz. Prin urmare, atat intocmirea initiala cat si cea ulterioare constand in modificarile aduse regulamentului intern pot fi facute cu consultarea mentionata.
Nu doar intocmirea initiala se face cu consultare ci si orice intocmire ulterioara deoarece legea nu distinge dupa cum este vorba de intomirea initiala sau de modificarea/completarea regulamentului.
In ceea ce priveste procedura, angajatorul poate transmite sindicatului sau reprezentantilor salariatilor, proiectul de modificare a regulamentului intern insotit de o adresa in care va specifica ca acestia sunt invitati intr-un anumit termen sa isi exprime punctul de vedere. Termenul va fi stabilit in mod rezonabil pentru a permite reprezentantilor angajatilor sa examineze problema în mod adecvat si sa elaboreze un punct de vedere. Avand in vedere ca este vorba de consultare si nu de acord, daca sindicatului sau reprezentantilor salariatilor isi exprima punctul de vedere in termenul comunicat, angajatorul poate adopta regulamentul intern tinand sau nu cont de acest punct de vedere. Daca sindicatului sau reprezentantilor salariatilor nu isi exprima punctul de vedere in termenul comunicat, angajatorul poate adopta regulamentul intern dupa expirarea termenului.
Dovada comunicarii adresei poate fi facuta in functie de modalitatea in care se face comunicarea: semnatura reprezentantului sindicatului/reprezentantilor salariatilor pe un exemplar al adresei prin care se comunica regulamentul intern, nota de inventar si confirmarea de primire in cazul comunicarii prin posta cu confirmare de primire si nota de inventar etc.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Sprijin in vederea angajarii persoanelor cu handicapIntrebare: Cu privire la Ordonanta de Urgenta 127/2024, cu privire la unele masuri in domeniul social, respectiv privind angajarea persoanelor cu handicap, in articolul VI pct 3 sunt prevazute unele obligativitati ale angajatorilor cu peste 50 angajati, nu stim cum sa gestionam. Legea prevede obligativitatea de a solicita prin cerere scrisa adresata ONG-urilor sprijin in vederea angajarii persoanelor cu dizabilitati. Cum identificam aceste ONG-uri, ce format de scrisoare ne recomandati? Ulterior, ar trebui...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Drepturi prevazute in CCM ce se acorda pe durata suspendarii CIMIntrebare: Compania plateste asigurare privata de sanatate pentru angajatii sai cat si transport. Putem pune in contractul colectiv ca aceste drepturi sunt mentinute si pe perioada de suspendare a contractului in urmatoarele cazuri: Asigurarea privata sa fie mentinuta pe perioada concediului de crestere copil iar transportul sa fie mentinut pentru perioada de concedii medicale. In ambele situatii conform prevederilor din Codul muncii contractul se considera suspendat, insa tot acesta spune ca pe perioada...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<