Vrei sa iti ajuti parintii sa devina coasigurati? Iata ce documente trebuie sa depui la HR

Maria Nicutar
Maria Nicutar
13 Mai 2015
13 Mai 2015
Maria Nicutar
Maria Nicutar
coasiguraticoasiguratdocumente coasiguratdobandirea calitatii de coasiguratmaria nicutar
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Sunt nenumarate intrebari adresate de cititori, cu privire la dobandirea calitatii de coasigurat si efectuarea dovezii prin documente. Care sunt aceste documente? Cum se procedeaza?

Am adresat aceste intrebari unui expert si am primit un raspuns lamuritor. Am plecat de la premiza ca un salariat al societatii doreste ca din data de 01.05.2015 sa adauge pe mame sa ca si coasigurat. Dansa detine decizie medicala privind capacitatea de munca si adeverinta de la ANAF conform careia rezulta ca nu realizeaza venituri in scopuri de a beneficia de asigurare medicala.

Vom afla care sunt documentele ce trebuie depuse si care sunt institutiile unde trebuie declarat faptul ca se doreste dobandirea calitatii de coasigurat.


De la bun inceput vom tine cont de faptul ca salariatii pot avea persoane coasigurate doar la locul de munca unde isi desfasoara functia de baza. Nu conteaza faptul ca sunt angajati cu norma partiala sau cu norma intreaga!


Angajatorul o va inscrie pe mama coasigurata in declaratia 112, dupa cum urmeaza:

- CNP coasigurat;
- Nume coasigurat;
- Prenume coasigurat;
- Tip coasigurat, care se completeaza astfel:
S - sot/sotie;
P - parinte (mama, tata).

Care sunt documentele ce vor fi depuse la departamentul de Resurse Umane:

- actul de identitate al persoanei ce va fi coasigurata
- declaratie pe propria raspundere a coasiguratului (mama) care atesta ca nu realizeaza venituri proprii;
- declaratie pe propria raspundere a persoanei asigurate (mama) prin care aceasta declara ca are in intretinere persoana respectiva.

Care sunt conditiile pe care trebuie sa le indeplinim pentru a ne afla in intretinerea salariatului in vederea acordarii deducerii personale:

- sa existe legatura de rudenie intre salariat si persoana aflata in intretinere

- persoana aflata in intretinere trebuie sa detina maxim 250 de lei venituri realizate.


Concret, persoanele aflate in intretierea salariatului: sotul sau sotia, rudele sale pana la gradul al doilea inclusiv si rudele sotului sau sotiei salariatului pana la gradul II inclusiv.

rude de gradul I: parintii, copii
rude de fradul II: bunici, nepoti, frati si surori


Nu sunt considerate persoane in intretinerea unui salariat, noteaza Dana Hristu, consultant fiscal si expert contabil si auditor financiar, citata de PortalContabilitate.ro:

- persoanele fizice care respecta legatura de rudenie/afiliatie, dar care nu se incadreaza in plafonul de venit lunar realizat de 250 lei lunar sau care se afla in intretinerea altcuiva;

- persoanele majore condamnate, care executa pedepse privative de libertate;

- copilul minor cu varsta cuprinsa intre 16 si 18 ani, incadrat in munca in conditiile Codului muncii, ca exceptie de la regula potrivit careia copiii minori, in varsta de pana la 18 ani impliniti, ai contribuabilului sunt considerati intretinuti;

- persoanele fizice care detin terenuri agricole si silvice in suprafata de peste 10.000 mp in zonele colinare si de ses si de peste 20.000 mp in zonele montane;

- persoanele fizice care obtin venituri din cultivarea si din valorificarea florilor, legumelor si zarzavaturilor in sere, in solarii special destinate acestor scopuri si/sau in sistem irigat, din cultivarea si din valorificarea arbustilor, plantelor decorative si ciupercilor, precum si din exploatarea pepinierelor viticole si pomicole, indiferent de suprafata.


Surse: Codul Fiscal, PortalContabilitate.ro



NOUTATI din Legislatia muncii

Ce obligatii noi a adus pentru dvs. Legea nr. 367/2022?


Pe 25 decembrie 2022 a intrat in vigoare Legea nr. 367/2022, care a abrogat celebra Lege nr. 62/2011 a dialogului social si a adus obligatii noi pentru dvs., cu aplicabilitate imediata. Aceste obligatii, care au schimbat multe lucruri din vechea legislatie, vizeaza aspecte importante ale relatiei cu angajatii, cum ar fi:
  •     incheierea contractele colective de munca si clauzele minime ale acestora
  •     alegerea reprezentantilor salariatilor
  •     conditiile de infiintare a sindicatelor (...mai multe aici >>)

Explicatii pe larg gasiti in lucrarea Ghid practic. Contractul colectiv de munca. Legislatie explicata + modele de formulare!
...Vezi AICI detalii complete <<


 

 

Atentie la Controalele ITM!

Descarcati gratuit Raportul Special

"Noutati 2024: Contractul Colectiv de Munca, Regulamentul Intern plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii"
Noutati 2024: Contractul Colectiv de Munca, Regulamentul Intern plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 

 

 
 
 

Descarca GRATUIT
“Noutati 2024: Contractul Colectiv de Munca, Regulamentul Intern plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.


 
Atentie la Controalele ITM!
Descarcati gratuit Raportul Special

"Noutati 2024: Contractul Colectiv de Munca, Regulamentul Intern plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]