Care sunt pasii esentiali pentru desfasurarea activitatii de evaluare a riscurilor SSM?
Se formeaza echipa care va efectua activitatea de evaluare
Din echipa vor face parte:
angajatorul sau reprezentantul sau legal;
Medicina muncii un aliat al angajatorului
Instruire si testare SSM 5 modele de teste si instructiuni proprii SSM
250 Modele Fise de Post
lucratorii desemnati sa organizeze activitatile de prevenire si protectie;
conducatorii locurilor de munca;
medicul de medicina a muncii.
In cazul in care in cadrul unitatii/intreprinderii este organizat comiteul de securitate si sanatate in munca, acesta trebuie consultat cu privire la componenta echipei.
Se definesc posturile de lucru si zonele de evaluare
Se va stabili cate posturi de lucru similare exista. Pentru aceasta, criteriul principal in vederea evaluarii riscului este tipul de factor de risc existent. Daca factorii de risc sunt similari, o singura evaluare de risc poate acoperi mai multe posturi de lucru.
Se realizeaza examinarea generala a posturilor de lucru
Toate posturile de lucru si zonele de evaluare trebuie verificate din punctul de vedere al respectarii prevederilor legale in domeniul securitatii si sanatatii in munca. Evaluarea riscurilor profesionale nu poate, in niciun caz, sa fie folosita pentru inlocuirea respectarii prevederilor legale.
Se recomanda ca examinarea generala a posturilor de lucru si a zonelor de evaluare, din punctul de vedere al conformitatii legale, sa se incredinteze unei persoane cu competente in domeniul securitatii si sanatatii in munca din cadrul echipei de evaluare – daca acest lucru este posibil – sau unui serviciu extern de prevenire si protectie.
Sunt identificati factorii de risc specifici
Dupa ce s-a realizat examinarea generala si s-au colectat informatiile de baza, poate incepe procedura de identificare a factorilor de risc specifici. Aceasta procedura trebuie sa se faca la nivelul posturilor de lucru si/sau al zonelor de evaluare.
Se analizeaza factorii de risc identificati
Regula de baza este ca lucratorul trebuie sa isi desfasoare munca in conditii de securitate. In acest scop, punctul de plecare pentru a analiza factorii de risc identificati trebuie sa fie posibilitatea de a elimina cauzele. In continuare, analiza trebuie sa identifice optiunile de reducere a consecintelor factorilor de risc. In special trebuie sa se acorde atentie aspectelor tehnice si organizatorice ale sistemului de munca ce pot sau nu pot fi schimbate. Numai acei factori de risc ce nu pot fi eliminati in mod rezonabil trebuie evaluati, pentru a determina daca riscul respectiv este acceptabil sau nu.
In plus, trebuie sa se tina cont de valorile-limita de expunere existente pentru anumiti factori de risc (vapori, fum, praf, zgomot, vibratii, radiatii etc.). Cand se analizeaza situatia unui post de lucru, nu este intotdeauna clar daca aceste limite sunt sau nu depasite. De aceea, echipa de evaluare trebuie sa solicite masuratori facute de un specialist.
Se evalueaza riscurile
Obiectivul acestei activitati este identificarea gravitatii si probabilitatii consecintelor unui factor de risc, adica accidentele de munca si bolile profesionale care se pot produce.