Un studiu realizat recent arata ca dupa disponibilizari, managerii tind sa abuzeze de cei mai slabi angajati, mai des si cu mai mult apetit.
In mod cert, viata corporate a fost si va fi mereu asemanata cu ideea de jungla in care legea selectiei este de baza si unde cel mai slab va fi intotdeauna primul care sa iasa din peisaj.
In urma sondajului, nu ca nu am fi constienti deja de aceasta situatie, a fost descoperit faptul ca o criza corporatista ii poate determina pe superiori sa isi agreseze angajatii cei mai slabi. Studiul realizat de Pedro Neves, profesor la Universitatea din Lisabona, Portugalia, a fost publicat in Journal of occupational and Organizational Psychology.
Conform studiului, sefii isi varsa nervii pe cei mai slabi angajati, pe cei care nu au aliati la locul de munca, pe cei care nu au incredere in propriile puteri, Core-Self-Evaluation (CSE).
Ghidul angajatului Codul muncii in interesul tau
Ghid complet Instructiuni proprii de securitate a muncii
Regulamentul intern in avantajul dvs Ghid complet
Studiul mai arata ca exista angajati care considera ca sefii lor dau vina pe ei pentru a iesi basma curata. Mai mult, exista multi angajati care afirma ca sefii lor le spun ca ideile lor sunt stupide.
Astfel, angajatii cu un CSE redus si care nu sunt sprijiniti de ceilalti colegi devin victime in fata sefilor agresivi.
Conform profesorului Neves, cu cat angajatii sunt mai slabi si mai supusi, cu atat sefii devin mai agresivi si mai curajosi in a-i ataca pe acestia.
Mai mult, studiul mai arata ca angajatii supusi au si cele mai reduse performante. Dupa ce sunt agresati, acestia devin la rand lor agresosi si incep sa isi submineze firma, ca o consecinta direct a faptului ca sunt umiliti de sefii lor.
"Un mediu marcat de disponibilizari implica nesiguranta, scindarea si sentimentul riscului individual. Toate acestea determina aparitia de noi vulnerabilitati si le ofera agresorilor increderea necesara pentru a-si abuza angajatii; mai mult, salariatii nu riposteaza la prima vedere", subliniaza expertii.
Ce masuri trebuie luate? Angajatii trebuie sa nu se lase intimidati si sa riposteze in momentul in care au argumente solide care sa le sprijine propunerile, deciziile, activitatile intreprinde. In acelasi timp, angajatorii trebuie sa isi asume consecintele pentru actiunile lor agresive si sa realizeze ca o astfel de decizie nu duce sub nicio forma intr-un punct benefic pentru echipa, departament sau afacere ca un tot unitar.