Amintim faptul ca pentru conducerea institutiilor publice exista obligativitatea asigurarii securitatii si sanatatii salariatilor, in toate aspectele ce tin de munca. Aceasta situatie apare indiferent daca apeleaza sau nu la persoane sau servicii exterioare pentru ajutor, conform Codului Muncii, art. 175, alin. (1).
In Codul Muncii se prevede faptul ca salariatii nu detin nicio obligatie financiara pentru a implementa masuri de SSM solicitate sau efectuate la cererea angajatorului.
Astfel, se prevede clar ca angajatorul este cel care trebuie sa ia masurile necesare pentru protejarea securitatii si sanatatii salariatilor, inclusiv pentru activitatile de prevenire a riscurilor profesionale, de informare si pregatire, precum si pentru punerea in aplicare a organizarii protectiei muncii si mijloacelor necesare acesteia.
Iata care sunt principiile generale de prevenire de care se tine cont la adoptarea si punerea in aplicare a masurilor de SSM:
Medicina muncii un aliat al angajatorului
Ghid complet Instructiuni proprii de securitate a muncii
Manual de prim ajutor si interventie in situatii de urgenta
- evitarea riscurilor;
- evaluarea riscurilor care nu pot fi evitate;
- combaterea riscurilor la sursa;
- adaptarea muncii la om, in special in ceea ce priveste proiectarea locurilor de munca si alegerea echipamentelor si metodelor de munca si de productie, in vederea atenuarii, cu precadere, a muncii monotone si a muncii repetitive, precum si a reducerii efectelor acestora asupra sanatatii;
- luarea in considerare a evolutiei tehnicii;
- inlocuirea a ceea ce este periculos cu ceea ce nu este periculos sau cu ceea ce este mai putin periculos;
- planificarea prevenirii;
- adoptarea masurilor de protectie colectiva cu prioritate fata de masurile de protectie individuala;
- aducerea la cunostinta salariatilor a instructiunilor corespunzatoare, conform art 177, alin. (2) din Codul Muncii.
Care sunt obligatiile angajatorului, conform Codul Muncii:
- raspunde de organizarea activitatii de asigurare a sanatatii si securitatii in munca
- asigurarea tuturor angajatilor pentru riscul de accidente de munca si boli profesionale
- organizarea instruirii angahatilor in domeniul securitatii si sanatatii in munca
- consultarea sindicatului sau reprezentantului salariatilor inainte de elaborarea masurilor de securitate si sanatate in mmunca
- raspunde pentru asigurarea conditiilor de acordare primului ajutor, in cazul accidentelor de munca
- organizarea controlului permanene al starii materialelor folosite in procesul muncii.
Sursa: InfoInstitutii.ro