DEFINITIE
Primul-ajutor reprezinta totalitatea actiunilor intreprinse imediat dupa producerea unui accident (de munca), pana la momentul interventiei cadrelor medicale de specialitate.
Primul-ajutor (asistenta de urgenta) se acorda in trei etape diferite: la locul accidentului sau imbolnavirii; in timpul transportului; in unitatile sanitare.
La locul unde s-a produs accidentul si pana la interventia cadrelor medicale de specialitate, primul- ajutor trebuie acordat de catre persoane care sunt pregatite in acest scop – salvatori. Salvatorul nu inlocuieste medicul dar, prin masurile pe care le aplica, el trebuie sa reuseasca sa evite:
• inrautatirea starii accidentatului;
• aparitia complicatiilor;
Noua lege a pensiilor Ghid practic
Procedura completa la angajare Caiet de lucru pentru angajatori si manageri de HR
40 Modele de Regulament Intern
• producerea mortii victimei.
Formarea salvatorilor trebuie sa fie predominant practica, repetata in mod periodic, pentru ca salvatorii sa poata actiona oricand si oriunde.
ATENTIE!
O persoana care nu este pregatita ca salvator NU trebuie sa intervina cu orice pret; obligatiile sale sunt:
- sa nu atinga victima;
- sa cheme pe cel mai apropiat salvator;
- sa anunte accidentul si sa solicite ajutor calificat;
- sa organizeze protectia victimei;
- sa previna extinderea starii de accident.
Cum se protejeaza victima?
- se identifica riscurile care persista pentru a proteja victima si persoanele care ar putea fi expuse la riscurile identificate;
- se suprima riscurile;
- se instituie un „baraj de securitate” in jurul victimei, indepartand persoanele neavizate.
Cum se examineaza victima?
- se cerceteaza semnele care indica faptul ca viata victimei este amenintata: sangereaza abundent; raspunde la intrebari; respira; are puls;
- se stabileste ordinea de prioritate a interventiilor;
- se realizeaza triajul victimelor, pe baza ierarhizarii leziunilor in functie de gravitatea lor.
IMPORTANT
Cum se anunta accidentul?
Apelul de prim-ajutor contine informatii despre: ce s-a intamplat; locul accidentului; accesibilitatea drumului; numarul si starea victimei; tipurile de leziuni produse; numele persoanei care face apelul. Persoana care a facut apelul trebuie sa astepte confirmarea corecta a mesajului transmis.