Comisia Europeana a propus recent noi masuri privind facilitarea accesului la marci si asigurarea unei protectii mai eficace prin acestea.
In acest sens, a fost prezentat un pachet de initiative care au drept obiectiv ca sistemele de inregistrare a marcilor din intreaga Uniune Europeana sa devina mai ieftine, mai rapide, mai fiabile si mai previzibile. Reforma propusa ar urma sa aduca imbunatatiri conditiilor care permit intreprinderilor sa inoveze si sa beneficieze de o protectie mai eficace prin marca impotriva contrafacerilor, inclusiv a marfurilor contrafacute aflate in tranzit pe teritoriul UE.
In ceea ce priveste taxele, Comisia propune principiul "o taxa pe categorie" ("one-class-per-fee"), care se va aplica atat in cazul cererilor de marci comunitare, cat si in cazul cererilor de marci nationale. Acest principiu va permite oricaror intreprinderi - in special IMM-urilor - sa solicite protectia conferita de marca in functie de nevoile lor reale, costul acestui demers acoperind doar necesitatile individuale respective. In cadrul sistemului actual, taxa pentru inregistrarea unei marci permite inregistrarea a pana la trei categorii de produse. In cadrul sistemului revizuit, o marca poate fi inregistrata doar pentru o singura categorie de produse. Astfel, la nivelul UE, intreprinderile vor plati mult mai putin atunci cand vor dori sa obtina protectie doar pentru o categorie de produse.
Comisarul pentru piata interna si servicii, domnul Michel Barnier, a declarat: "Marcile au fost primul succes obtinut de UE in domeniul drepturilor de proprietate intelectuala. Armonizarea legislatiilor statelor membre in 1989 si crearea marcii comunitare in 1994 au pregatit terenul pentru alte instrumente care asigura protectia proprietatii intelectuale, cum ar fi protectia desenelor si a modelelor industriale si brevetul unitar. Astazi, dupa 20 de ani, sunt foarte mandru sa anunt ca sistemul nostru de marci a trecut testul timpului. Nu este necesara o reformare majora: bazele sistemului nostru raman perfect valabile. Obiectivul nostru este o modernizare punctuala, in urma careia protectia conferita de marca sa fie mai usor de obtinut, mai ieftina si mai eficace."
Procedura completa la angajare Caiet de lucru pentru angajatori si manageri de HR
Medicina muncii un aliat al angajatorului
Portal Codul Muncii
Consilier Ghid complet de Salarizare ReviSal si Contributii sociale
In scopul de a impulsiona inovarea si cresterea prin masuri menite sa faciliteze accesul intreprinderilor la sistemele de marci din Europa si sa asigure ca sistemele respective sunt mai eficiente pentru intreprinderi, propunerea de revizuire ar urma:
- sa rationalizeze si sa armonizeze procedurile de inregistrare, inclusiv la nivelul statelor membre, punctul de referinta fiind sistemul marcii comunitare;
- sa modernizeze dispozitiile existente si sa asigure o mai mare securitate juridica prin modificarea dispozitiilor caduce, prin eliminarea ambiguitatilor, prin clarificarea domeniului de aplicare al drepturilor de marca si a limitarilor acestor drepturi, precum si prin incorporarea jurisprudentei cuprinzatoare a Curtii de Justitie;
- sa imbunatateasca mijloacele de combatere a marfurilor contrafacute aflate in tranzit pe teritoriul UE si
- sa faciliteze cooperarea dintre oficiile statelor membre si agentia UE din domeniul marcilor - Oficiul pentru Armonizare in cadrul Pietei Interne (OAPI) - in scopul de a promova convergenta practicilor acestora si dezvoltarea unor instrumente comune.
Pachetul propus contine trei initiative:
- reformarea Directivei din 1989 de apropiere a legislatiilor statelor membre cu privire la marci;
- revizuirea Regulamentului din 1994 privind marca comunitara si
- revizuirea Regulamentului Comisiei din 1995 privind taxele care trebuie platite catre OAPI.
Reformarea directivei si revizuirea Regulamentului privind marca comunitara sunt propuneri legislative care urmeaza sa fie adoptate de Parlamentul European si de Consiliu in temeiul procedurii de codecizie. Propunerea de revizuire a Regulamentului privind taxele va urma o procedura diferita. Aceasta va fi adoptata de Comisie ca un act de punere in aplicare si, prin urmare, este necesara o aprobare prealabila din partea comisiei competente in ceea ce priveste taxele OAPI. Prima reuniune a comisiei respective va avea loc pana la vara, pentru ca versiunea revizuita a Regulamentului privind taxele sa fie adoptata inainte de sfarsitul anului.
Sursa: Comisia Europeana