Trecerea la managementul prin obiective a atras si utilizarea unor forme contractuale specifice, cum este inserarea obiectivelor de performanta in cuprinsul asa-numitei clauze de obiectiv. Managementul prin obiective, care mai este denumit management pe baza de rezultate, presupune din partea angajatorului:
- Identificarea obiectivelor
- Planificarea activitatii
- Controlul desfasurarii acesteia
- Evaluarea performantelor.
Fara a intra in problematica managementului prin obiective, observam ca implementarea acestuia era dificila in conditiile in care legislatia nu permitea efectiv, in raport cu salariatii, utilizarea parghiilor necesare planificarii. Acesta era de fapt principalul repros adus legislatiei muncii anterioare: faptul ca instrumentele contractuale erau insuficient de flexibile, iar managerii nu reuseau, cu deosebire in conditiile crizei economice, adaptarea raporturilor de munca incheiate la realitatea economica.
Obiectivele de performanta au urmatoarele caracteristici:
- au caracter individual. Ele sunt stabilite de catre angajator pentru fiecare salariat in parte, sau pentru o categorie restransa de salariati;
Codul Muncii republicat si actualizat la zi
Instruire si testare SSM 5 modele de teste si instructiuni proprii SSM
Apararea Impotriva Incendiilor - Ghid Practic
Regulamentul intern in avantajul dvs Ghid complet
- in mod normal, ele nu se stabilesc prin Regulamentul intern (tocmai datorita faptului ca sunt orientate dupa salariat) ci se insereaza doar in contractul individual de munca;
- au caracter facultativ. Angajatorul are dreptul de a fixa obiectivele de performanta ale fiecarui salariat, nu si obligatia de a o face. De aceea, cand se refera la elementele obligatiei de informare, cuprinse in art. 17 alin. (3), Codul muncii face referire la lit. e) exclusiv la “criteriile de evaluare”;
- formeaza obiect al asa-numitei “clauze de obiectiv”, una dintre clauzele facultative ale contractului individual de munca care se negociaza in mod liber de catre parti.
Una dintre primele probleme care s-au ridicat in practica vizeaza intelesul art. 40 alin. (1) lit. f) din Codul muncii. Potrivit acestui text, angajatorul are dreptul sa stabileasca obiectivele de performanta individuala, precum si criteriile de evaluare a realizarii acestora.