Trebuie modificata o procedura de evaluare mai veche?

24 Octombrie 2011
24 Octombrie 2011
criterii de evaluareevaluarea salariatilor
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Raspuns           
Nu. Rostul recentelor modificari legislative este acela de a acorda angajatorului mai multa libertate in stabilirea criteriilor de evaluare, si de a prevedea in acelasi timp obligatia acestuia de informare a salariatului cu privire la continutul acestor criterii. Daca firma aplica deja anumite criterii – mai ales in conditiile in care evaluarea salariatilor, cel putin prealabil unei concedieri pentru necorespundere profesionala, era obligatorie si pana in prezent – acele criterii vor putea fi utilizate in continuare.

Fiecare angajator stabileste criteriile de evaluare in functie de caracteristicile afacerii proprii:
domeniu de activitate;
- mod de organizare a firmei;
- numar de salariati;
- existenta unui contact direct cu clienti;
- caracterul normat/nenormat al muncii;
- structura ierarhica stricta/flexibila etc.

Avem in vedere cu deosebire stabilirea criteriilor de evaluare din punctul de vedere al juristului, pentru a identifica diferitele consecinte juridice ale impunerii si utilizarii unor atare criterii.

Cu toate acestea, anumite aspecte de management al resurselor umane trebuie avute in vedere, deoarece in prezent, prin modificarile intervenite in legislatia muncii in materia evaluarii salariatilor, juristul va trebui sa stapaneasca o serie de informatii de baza din domeniul pana acum rezervat specialistilor in managementul resurselor umane.

Astfel, criteriile de evaluare vor fi fundamentate pe analiza muncii, prin:
- identificarea posturilor
- stabilirea obiectivelor acestora
- a responsabilitatilor titularilor
- a relatiilor de personal
- a conditiilor de munca
- a conditiilor salariale si de cariera
- a premiselor de evolutie.

Asadar, iata ce are de facut angajatorul in aceasta privinta:
a) Mai intai elaboreaza criteriile de evaluare profesionala a salariatilor, pe care le introduce in Regulamentul intern;

b) Apoi stabileste modul concret de realizare a evaluarii salariatilor, anume:
- periodicitatea acesteia;
- criteriile utilizate;
- continutul Fisei de evaluare;
- calificativele care se pot acorda;
- efectele in planul raporturilor de munca ale rezultatelor evaluarii;
- rezultate ale evaluarii apte a conduce la concedierea pentru necorespundere profesionala;

c) Desfasoara activitatea de evaluare periodica a salariatilor, prin aplicarea criteriilor de evaluare care au fost comunicate de la inceput acestora;

d) Realizeaza selectia personalului pe baza rezultatelor evaluarii, in caz de concediere colectiva; informeaza fiecare nou salariat cu privire la criteriile de evaluare profesionala, inserandu-le in mod individualizat si in contractele de munca;

e) Acolo unde este cazul, stabileste obiective de performanta, individualizat pentru fiecare salariat.

Evaluarea salariatilor este procesul prin care se apreciaza nivelul de dezvoltare profesionala a acestora. Ea se concentreaza asupra progreselor realizate, precum si asupra posibilitatilor de imbunatatire a activitatii. Evaluarea salariatilor face obiect de studiu in managementul resurselor umane.

Concret, criteriile de evaluare vor depinde de structura postului, de natura activitatii desfasurate si de raporturile de munca incheiate. Evaluarea se va face cu utilizarea unor criterii care, in functie de prioritatile manageriale, pun accentul pe:
- Persoana salariatului (se evalueaza comportamente);
- Performanta acestuia pe post;
- Eficienta (rezultatele organizationale pentru care individul este partial raspunzator).

Se va avea in vedere ca salariatului i se pot pretinde tipuri diferite de competente:
- competente profesionale;
- competente tehnice;
- competente manageriale;
- competente relationale etc.

NOUTATI din Legislatia muncii

NOUTATI privind CONCEDIILE aduse prin Legea 283


De ce trebuie sa acordati o atentie deosebita concediilor?

Pentru ca sunt nu mai putin de 17 tipuri de concedii prevazute in legislatie, fiecare cu propriile caracteristici, proceduri, capcane. Si, cand avem de-a face cu un domeniu atat de vast, este clar ca apar neclaritati si, implicit, greseli pe care inspectorii ITM de-abia le asteapta.

Vezi AICI cele 17 Tipuri de concedii. Regim juridic si fiscal >>


 

 

Atentie!

Descarcati raportul GRATUIT

"Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii"
Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 
Descarcati raportul GRATUIT
“Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.


 
Atentie la TELEMUNCA!
Cazuri practice, solutii si exemple

Descarcati acum GRATUIT Raportul Special

"Noutati privind Regulamentul Intern. TOP 3 Modele de Regulament Intern"

Da, vreau sa primesc revista de Resurse Umane
[x]