Modalitatile de angajare a evaluatorilor pentru un proiect POSDRU

26 Ianuarie 2012
26 Ianuarie 2012
PFAPOSDRUFNUASScod civilcontributii
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Intrebare

Care este cea mai buna modalitate de angajare a unor evaluatori care lucreaza maxim 16-20 ore pe luna?  Acestia sunt prezenti la examenele de evaluare a participantilor la cursurile de negociere competente in cadrul unui priect Posdru. Care sunt obligatiile angajatorului si cele ale angajatilor?

Raspuns

Angajarea personalului prin incheierea unui contract individual de munca se realizeaza in conditiile stabilite de Codul muncii, republicat.

Pentru desfasurarea unor proiecte finantate din fonduri europene puteti incheia contracte individuale de munca pe durata determinata.

Astfel, potrivit art. 83 din Codul muncii, republicat, contractul individual de munca poate fi incheiat pentru o durata determinata numai in urmatoarele cazuri:

a) inlocuirea unui salariat in cazul suspendarii contractului sau de munca, cu exceptia situatiei in care acel salariat participa la greva;
b) cresterea si/sau modificarea temporara a structurii activitatii angajatorului;
c) desfasurarea unor activitati cu caracter sezonier;
d) in situatia in care este incheiat in temeiul unor dispozitii legale emise cu scopul de a favoriza temporar anumite categorii de persoane fara loc de munca;
e) angajarea unei persoane care, in termen de 5 ani de la data angajarii, indeplineste conditiile de pensionare pentru limita de varsta;
f) ocuparea unei functii eligibile in cadrul organizatiilor sindicale, patronale sau al organizatiilor neguvernamentale, pe perioada mandatului;
g) angajarea pensionarilor care, in conditiile legii, pot cumula pensia cu salariul;
h) in alte cazuri prevazute expres de legi speciale ori pentru desfasurarea unor lucrari, proiecte sau programe.

Asadar, pentru desfasurarea activitatii necesare in derularea unui proiect finantat din fonduri europene vor putea fi angajati salariati prin incheierea de contracte individuale de munca pe durata determinata in baza art. 83 lit. h) teza II din cod.

Totodata, art. 103 din Codul muncii , republicat, prevede ca salariatul cu fractiune de norma este salariatul al carui numar de ore normale de lucru, calculate saptamanal sau ca medie lunara, este inferior numarului de ore normale de lucru al unui salariat cu norma intreaga comparabil.

Astfel, avand in vedere ca evaluatorii nu vor presta activitatea corespunzator unei norme intregi de munca, angajatorul va incadra salariatii cu fractiune de norma.

In speta, veti incheia cu evaluatorii de competente profesionale contracte individuale de munca pe durata determinata si totodata cu timp partial, la durata muncii fiind mentionata fractiunea de norma pentru care angajati respectivii salariati. Veti avea in vedere ca fractiunile de norma sa fie exprimate in ore, deoarece nu este admisibila exprimarea duratei de munca in fractiuni de ora precum jumatate de ora.

De asemenea, contractele individuale de munca trebuie inregistrate in ReviSal, iar registrul trebuie transmis catre inspectoratul teritorial de munca (ITM).

Potrivit art. 3 alin. (2) din HG 500/2011 privind registrul general de evidenta a salariatilor, cu modificarile si completarile ulterioare, registrul se completeaza in ordinea angajarii si cuprinde urmatoarele elemente:

a) elementele de identificare a tuturor salariatilor: numele, prenumele, codul numeric personal - CNP, cetatenia si tara de provenienta - Uniunea Europeana - UE, non-UE, Spatiul Economic European - SEE;
b) data angajarii;
c) perioada detasarii si denumirea angajatorului la care se face detasarea;
d) functia/ocupatia conform specificatiei Clasificarii Ocupatiilor din Romania (COR) sau altor acte normative;
e) tipul contractului individual de munca;
f) durata normala a timpului de munca si repartizarea acestuia;
g) salariul de baza lunar brut si sporurile, astfel cum sunt prevazute in contractul individual de munca;
h) perioada si cauzele de suspendare a contractului individual de munca, cu exceptia cazurilor de suspendare in baza certificatelor medicale;
i) data incetarii contractului individual de munca.

In conformitate cu art. 4 alin. (1) lit. a) si d) din HG 500/2011, cu modificarile si completarile ulterioare, completarea, respectiv inregistrarea in registru a elementelor prevazute la art. 3 alin. (2), si transmiterea registrului se fac la angajarea fiecarui salariat, elementele prevazute la art. 3 alin. (2) lit. a)-g) se inregistreaza in registru cel tarziu in ziua lucratoare anterioara inceperii activitatii de catre salariatul in cauza.

Astfel, de exemplu, pentru inceperea activitatii astazi, aveati obligatia cel putin de ieri (daca aceasta era o zi lucratoare) sa inregistrati elementele prevazute la art. 3 alin. (2) lit. a)-g) in registru.

Obligatiile partilor raportului juridic de munca nascut pentru desfasurarea activitatii necesare in derularea unui proiect finantat din fonduri europene sunt aceleasi ca in cazul oricarui al raport juridic de munca.

Beneficiarii de venituri din salarii datoreaza un impozit lunar, final, care se calculeaza si se retine la sursa de catre platitorii de venituri (angajatori).

Contributiile sociale datorate pentru veniturile salariale sunt:

a) contributiile de asigurari sociale datorate bugetului asigurarilor sociale de stat de angajator si salariat;
b) contributiile de asigurari sociale de sanatate datorate bugetului Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate  (FNUASS) de angajator si salariat;
c) contributia pentru concedii si indemnizatii de asigurari sociale de sanatate datorata de angajator bugetului Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate (FNUASS);
d) contributiile asigurarilor pentru somaj datorate bugetului asigurarilor pentru somaj de angajator si salariat;
e) contributia de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale datorata de angajator bugetului asigurarilor sociale de stat;
f) contributia la Fondul de garantare pentru plata creantelor salariale datorata de angajator.

La data de 1 octombrie 2011 a intrat in vigoare noul Cod civil. Potrivit art. 1851 alin. (1) din Legea 287/2009 (noul Cod civil), contractul de antrepriza reprezinta contractul prin care, antreprenorul se obliga ca, pe riscul sau, sa execute o anumita lucrare, materiala ori intelectuala, sau sa presteze un anumit serviciu pentru beneficiar, in schimbul unui pret.

Totodata, exercitarea sistematica, de catre una sau mai multe persoane, a unei activitati organizate ce consta in producerea, administrarea ori instrainarea de bunuri sau in prestarea de servicii, indiferent daca are sau nu un scop lucrativ constituie, potrivit art. 3 alin. (3) din noul Cod civil, exploatarea unei intreprinderi. Potrivit alin. (2) al aceluiasi articol sunt considerati profesionisti toti cei care exploateaza o intreprindere.

Conform art. 8 din  Lege 71/2011 pentru punerea in aplicare a Legii 287/2009 privind Codul civil notiunea profesionist prevazuta la art. 3 din Codul civil include categoriile de comerciant, intreprinzator, operator economic, precum si orice alte persoane autorizate sa desfasoare activitati economice sau profesionale, astfel cum aceste notiuni sunt prevazute de lege, la data intrarii in vigoare a Codului civil .

Pe cale de consecinta, daca prestarea serviciilor este realizata in mod sistematic, regulat, persoana fizica dobandeste calitatea de profesionist potrivit Codului civil si are obligatia sa se autorizeze.

Apreciem astfel ca o data cu prestarea activitatii o anumita perioada de timp derulata pe mai multe zile, aceasta capata caracter sistematic, de regularitate, deci va putea fi prestata numai de un profesionist.

Prin urmare, daca persoana fizica este autorizata (PFA), pentru prestarea serviciilor de evaluare apreciem ca se poate incheia un contract de antrepriza in conditiile stabilite de dispozitiile noului Cod civil .

Platitorul veniturilor acordate PFA nu are nici un fel de obligatie in ceea ce priveste retinerea, plata sau declararea impozitului si contributiilor datorate de persoana fizica autorizata.

NOUTATI din Legislatia muncii

Atentie la intocmirea DOSARELOR DE PERSONAL ale salariatilor!


Neprezentarea dosarului sau lipsa documentelor sunt vizate de ITM!

1. Ce este, asadar, acest dosar?
2. Ce documente trebuie sa cuprinda?
3. De ce sunt inspectorii ITM atat de interesati de el?
4. Cum va protejati de amenzile foarte dure?

Raspunsurile in ghidul practic: Dosarul personal al salariatului »

Explicatii, lamuriri si raspunsuri profesioniste oferite pe loc! Rezerva aici >>


 

 

Atentie!

Descarcati raportul GRATUIT

"Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii"
Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 
Descarcati raportul GRATUIT
“Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.


 
Atentie la TELEMUNCA!
Cazuri practice, solutii si exemple

Descarcati acum GRATUIT Raportul Special

"Noutati privind Regulamentul Intern. TOP 3 Modele de Regulament Intern"

Da, vreau sa primesc revista de Resurse Umane
[x]