10 lucruri pe care nu le stiai despre PFA! Drepturi. Obligatii. Contributii

pfapreaviz pfatotul despre pfapfa 2015
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Persoana fizica autorizata este acea persoana fizica care a fost autorizata sa desfasoare orice forma de activitate economica permisa de lege folosind in principal forta sa de munca.

Exista foarte multe cazuri in care profesionistii au optiunea de a deveni persoane fizice autorizate, in defavoarea calitatii de salariat. Sau invers... Adevarul este ca statutul de PFA si cel de salariat vin la pachet cu anumite avantaje si cu anumite minusuri.

Ce trebuie sa stim despre PFA-uri? De la bun inceput, tinem cont ca lucrurile se schimba complet cand treci de la statutul de salariat la cel de PFA. Abilitatile de negociere devin esentiale atunci cand castigi statutul de PFA. Aceasta este o prima regula de care tinem cont. De ce iti vor folosi mai mult acum decat iti sunt necesare si cand esti salariat?


Pentru ca nu mai lucrezi sub prevederile Codului Muncii. Asa ca nu mai ai, date prin lege, zile libere de sarbatoare nationala si multe alte drepturi. Evident, va trebui sa le negociezi.

Iata si cele 10 lucruri pe care poate ca nu le stiati despre viata unei persoane fizice autorizate:


1. Pentru a deveni PFA trebuie sa respecti 4 reguli principale:


- sa fi implinit varsta de 18 ani, daca esti persoana fizica ce solicita autorizarea pentru desfasurarea de activitati economice conform art. 4 lit. a) si b) si al reprezentantului intreprinderii familiale, respectiv varsta de 16 ani, in cazul membrilor intreprinderii familiale;

- sa nu fi savarsit fapte sanctionate de legile financiare, vamale si cele care privesc disciplina financiar-fiscala, de natura celor care se inscriu in cazierul fiscal;

- sa detii sediu profesional declarat;

- sa declari pe propria raspundere ca indeplinesti conditiile de functionare prevazute de legislatia specifica in domeniul sanitar, sanitar-veterinar, protectiei mediului si al protectiei muncii.


2. In calitate de PFA, nu ai dreptul conferit prin lege la concediu de odihna. Nu esti acoperit, insa evident ca nici nu vei lucra non-stop. Programul tau trebuie negociat impreuna cu cei cu care colaborezi. Abilitatile de negociere devin esentiale atunci cand castigi statutul de PFA.


3. De asemenea, PFA nu beneficiaza de libere platite in zilele de sarbatoare legala. In mod evident, zilele libere se vor stabili, prin negociere, de comun acord cu angajatorul.


4. In calitate de PFA nu beneficiazi de diurna sau de decontarea cheltuielilor de transport si cazare. La acest capitol va trebui sa te descurci pe cont propriu. Evident, asa cum era de asteptat, aceste cheltuieli trebuie sa fie acoperite din contravaloarea serviciilor tale.


5. PFA nu beneficiaza de protectia oferita de prevederile Codului Muncii pentru salariatii ce lucreaza pe contract individual de munca. Acest lucru nu inseamna ca persoanele ce detin statutul de PFA sunt lasati sa isi faca singuri dreptate.


Cateva drepturi ale angajatilor incadrati prin contract individual de munca:

a) dreptul la salarizare pentru munca depusa;b) dreptul la repaus zilnic si saptamanal;c) dreptul la concediu de odihna anual;d) dreptul la egalitate de sanse si de tratament;e) dreptul la demnitate in munca;f) dreptul la securitate si sanatate in munca;g) dreptul la acces la formarea profesionala;h) dreptul la informare si consultare;i) dreptul de a lua parte la determinarea si ameliorarea conditiilor de munca si a mediului de munca;j) dreptul la protectie in caz de concediere;k) dreptul la negociere colectiva si individuala;l) dreptul de a participa la actiuni colective;m) dreptul de a constitui sau de a adera la un sindicat;n) alte drepturi prevazute de lege sau de contractele colective de munca aplicabile.


Cateva dintre obligatiile angajatorilor fata de angajatii incadrati prin Contract Individual de Munca:

a) sa informeze salariatii asupra conditiilor de munca si asupra elementelor care privesc desfasurarea relatiilor de munca;

b) sa asigure permanent conditiile tehnice si organizatorice avute in vedere la elaborarea normelor de munca si conditiile corespunzatoare de munca;

c) sa acorde salariatilor toate drepturile ce decurg din lege, din contractul colectiv de munca aplicabil si din contractele individuale de munca;

d) sa comunice periodic salariatilor situatia economica si financiara a unitatii, cu exceptia informatiilor sensibile sau secrete, care, prin divulgare, sunt de natura sa prejudicieze activitatea unitatii. Periodicitatea comunicarilor se stabileste prin negociere in contractul colectiv de munca aplicabil;

e) sa se consulte cu sindicatul sau, dupa caz, cu reprezentantii salariatilor in privinta deciziilor susceptibile sa afecteze substantial drepturile si interesele acestora;

f) sa plateasca toate contributiile si impozitele aflate in sarcina sa, precum si sa retina si sa vireze contributiile si impozitele datorate de salariati, in conditiile legii;

g) sa infiinteze registrul general de evidenta a salariatilor si sa opereze inregistrarile prevazute de lege;

h) sa elibereze, la cerere, toate documentele care atesta calitatea de salariat a solicitantului;

i) sa asigure confidentialitatea datelor cu caracter personal ale salariatilor.


6. Perioada de “preaviz” va fi negociata de parti, aceasta nefiind sub incidenta Codului muncii. Nu discutam despre preaviz in adevaratul sens al cuvantului, ci despre acea perioada in care PFA-ul si angajatorul pot conveni, prin negociere, sa pastreze raporturile de munca pana cand se gaseste un inlocuitor.


7. PFA-ul trebuie sa isi declare singur veniturile si sa isi depuna declaratiile de plata. Angajatorul nu poate face acest lucru pentru el. PFA-ul trebuie sa isi tina contabilitatea si sa detina si registru de TVA.

Sunt  persoane care ne spun ca nu e greu sa tii contabilitatea ca PFA, ca lucrurile sunt simple si clare. Daca ai un calculator decent, daca esti atent si lucrezi ordonat, nu are cum sa nu iasa la socoteala. Mai avem si profesionisti care detin activitati mai multe, mai complexe, care eventual mai au si cumul de PFA cu CIM (contract individual de munca) sau PFA cu DPI (drepturi de proprietate intelectuala) sau PFA cu pensie samd. Aici lucrurile se pot complica, in functie de complexitatea activitatilor desfasurate. Exista intotdeauna contabili cu care PFA-urile pot colabora pentru organizarea bucatariei economico-finaniare.


PFA-ul tine contabilitatea in partida simpla si nu are nevoie de atestat de contabil pentru aceasta sarcina.


8. PFA-ul poate sa beneficieze prin optiunea sa de toate drepturile de asigurari sociale de care ar beneficia in calitate de salariat (asigurare pentru pensie, somaj, risc si accidente de munca sau boala profesionala, concedii si indemnizatii).


9. Persoana fizica autorizata poate decide singura care este suma la nivelul careia se va asigura la casa de pensii cu respectarea anumitor limite. PFA plateste la pensie minim 221 lei si maxim 3.176 lei!


10. PFA-ul se infiinteaza simplu, in cateva zile lucratoare si cu un cost financiar de cca 300 de ron.

PFA-ul se desfiinteaza la fel de simplu, prin radiere. Este o singura etapa si dureaza 5 zile, cu un cost financiar de cca 100 de ron.



Ce trebuie sa stim despre contributiile persoanelor fizice autorizate?


CONTRIBUTII OBLIGATORII pentru PFA: contributii la pensii si contributii la sanatate.

CONTRIBUTII OPTIONALE pentru PFA: contributii la somaj, contributii pentru accidente de munca si boli profesionale, contributii pentru concedii si indemnizatii.

CONTRIBUTII LA PENSII PFA 2015: 26,3% (se aplica venitului declarat, venitul pentru care PFA-ul doreste sa se asigure, minim 35% din castigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat, maxim echivalentul a 5xcastigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat).

CONTRIBUTII PENSIE PFA: minim 221 lei si maxim 3.176 lei! OBLIGATORIU

CONTRIBUTII SANATATE PFA 2015: 5,5% OBLIGATORIU

CONTRIBUTII SOMAJ PFA 2015: 0,5% OPTIONAL

CONTRIBUTII CONCEDII SI INDEMNIZATII DE ASIGURARI SOCIALE DE SANATATE PFA 2015: 0,85% DIN VENITURILE SUPUSE IMPOZITULUI PE VENIT OPTIONAL





NOUTATI din Legislatia muncii

NOU: Webinar Declaratia 112. Aspecte esentiale in 2024!


Prin Ordinul ANAF nr. 1.994/880/1.181/4.594/2023 a fost aprobat un nou model al Declaratiei 112 referitoare la plata contributiilor sociale, a impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate.

Atentie, gestionarea noului model al D 112 nu este deloc facila!

Iata de ce va invitam in data de 17 mai sa participati online la webinarul Declaratia 112. Aspecte esentiale in 2024 in cadrul caruia expertul Luminita Obaciu va limpezi cu profesionalism neclaritatile, cu accent pe subiectele care creeaza cele mai mari dificultati in practica!



...Vezi AICI detalii complete <<

de Legislatia Muncii


Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
pfapreaviz pfatotul despre pfapfa 2015

Data aparitiei: 16 Iunie 2015
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele
Rating:

10 lucruri pe care nu le stiai despre PFA! Drepturi. Obligatii. Contributii Nota: 3.57 din 5 - 7 voturi.
Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri

 
Obligatie emitere adeverinta venit noua lege a pensiilorIntrebare: In ce conditii firma este obligata sa elibereze adeverinte cu tote veniturile din 1957-2001 conform noii L360/2023. Firma este din 1957, detinem arhiva, din statele vechi si mai apoi fluturasi se poate deduce baza de calul a pensiei care difera de la o perioada la alta, totodata, nu sunt incluse toate veniturile la calulul CAS-lui si pensia suplimentara L80/1992.Legea intra in vigoare din septembrie, suntem obligati sa eliberam pana atunci aceste adeverinte?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
 
Fisa de post pentruDirector vanzariIntrebare: Va rog frumos sa ne trimit fisa post pentru urmatorul cod cor: 112018 - director vanzari.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<


Descarca GRATUIT
“Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.
Rentrop ∧ Straton

 

 

Atentie la Controalele ITM!

Descarcati gratuit Raportul Special

"Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz"
Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 

 

 
 
 



 
Atentie la Controalele ITM!
Descarcati gratuit Raportul Special

"Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]