Intrebare:
O societate are un salariat reangajat recent si care refuza sa prezinte cartea de munca in ciuda faptului ca ar indeplini conditiile de pensionare limita de varsta. Cum poate proceda angajatorul in situatia data?
Raspuns:
In concordanta cu prevederile Legii 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, pentru calculul stagiului de cotizare realizat de un salariat in sistemul public de pensii pana la data de 1 aprilie 2001 este necesar carnetul de munca al acestuia, iar pentru perioada urmatoare certificarea stagiului se face cu adeverinta eliberata in baza declaratiilor privind evidenta nominala a asiguratilor si a obligatiilor de plata catre bugetul asigurarilor sociale de stat.
Potrivit art. 160 alin. (1) din Legea 263/2010 , certificarea stagiului de cotizare, realizat anterior datei de 1 aprilie 2001, se face de CNPP, prin casele teritoriale de pensii, pe masura preluarii datelor din actele doveditoare prevazute la art. 159 alin. (1). Stagiul de cotizare se comunica asiguratilor, neexistand o astfel de obligatie de comunicare catre angajatori.
Contributii aferente veniturilor impozabile si neimpozabile in 2024
Portal Codul Muncii
40 Modele de Regulament Intern
Pentru desfasurarea activitatii de preluare din carnetele de munca a datelor referitoare la perioadele de stagiu de cotizare realizat in sistemul public de pensii anterior datei de 1 aprilie 2001, precum si a veniturilor salariale aferente si pentru crearea unei arhive electronice prin scanarea carnetelor de munca s-a stabilit obligatia persoanelor fizice si juridice de a preda carnetele de munca catre case teritoriala de pensii pe a carei raza raza teritoriala isi au domiciliul sau sediul.
Astfel, potrivit art. 2 alin. (1) din HG 1768/2005 privind preluarea din carnetele de munca a datelor referitoare la perioadele de stagiu de cotizare realizat in sistemul public de pensii anterior datei de 1 aprilie 2001, cu modificarile si completarile ulterioare, persoanele fizice si juridice care detin sau pastreaza, potrivit prevederilor legale, carnete de munca sunt obligate sa puna aceste documente la dispozitie casei teritoriale de pensii pe a carei raza teritoriala isi au domiciliul sau sediul.
Totodata, art. 9 din acelasi act normativ prevede ca persoanele fizice si juridice care detin sau pastreaza, potrivit prevederilor legale, carnete de munca sunt obligate sa le predea, in integralitate, caselor teritoriale de pensii, la termenele stabilite de catre acestea. Conform art. 20 alin. (7) din HG 1768/2005 , termenul-limita de predare a carnetelor de munca de catre persoanele fizice si juridice pentru activitatea de scanare a carnetelor de munca este 30 decembrie 2010.
Prin urmare, Casa Nationala de Pensii Publice (CNPP) detine informatiile referitoare la stagiile de cotizare realizate de asigurati in sistemul public de pensii, asa incat va sfatuim sa va adresati acestei institutii sau casei teritoriale de pensii din subordinea CNPP.