"Va rog sa ma ajutati pe cat posibil cu un raspuns la urmatoarea speta: o persoana fizica, care are un stagiu de cotizare la pensii in Romania de aproximativ 13 ani, domiciliata in Elvetia de 30 ani si fara cetatenie romana, la care a renuntat in urma cu ceva vreme, are dreptul sa solicite pensie din Romania pentru perioada de cotizare (cei 13 ani) si care ar fi demersurile pe care trebuie sa le intreprinda?"
Raspunsul specialistilor:
Libera circulatie a lucratorilor se aplica, de asemenea, in termeni generali, tarilor din Spatiul Economic European (statele membre ale Uniunii Europene, la care se adauga Islanda, Liechtenstein si Norvegia) si, de la 1 iunie 2016 , si in Elvetia.
Procedura de pensionare din 2024! Ce modificari aduce noua lege a pensiilor?
Iti oferim singurul ghid practic de pe piata care explica limpede absolut TOATE ASPECTELE pensionarii incepand cu 1 ianuarie 2024 – Totul despre pensionare.
Libera circulatie implica eliminarea oricarei discriminari pe motiv de cetatenie intre lucratorii statelor membre in ceea ce priveste incadrarea in munca, remunerarea si celelalte conditii de munca.
Sub rezerva restrictiilor justificate de motive de ordine publica, siguranta publica si sanatate publica, libera circulatie a lucratorilor implica dreptul:
- de a accepta ofertele reale de incadrare in munca;
- de a circula liber in acest scop pe teritoriul statelor membre;
- de a lucra in statul membru gazda fara a avea nevoie de permis de munca;
- de sedere intr-un stat membru pentru a desfasura o activitate salarizata in conformitate cu actele cu putere de lege si actele administrative care reglementeaza incadrarea in munca a lucratorilor statului respectiv;
- de a ramane pe teritoriul unui stat membru, dupa expirarea perioadei de angajare in acel stat;
- de a beneficia de acelasi tratament ca si cetatenii statului respectiv in ceea ce priveste accesul pe piata muncii, conditiile de munca si toate celelalte avantaje sociale si fiscale.
Incepand cu data de 01.01.2007, data aderarii la Uniunea Europeana, Romania aplica prevederile regulamentelor comunitare in domeniul coordonarii sistemelor de securitate sociala, si anume Regulamentul (CEE) nr. 1408/1971 privind aplicarea regimurilor de securitate sociala lucratorilor salariati, lucratorilor independenti si membrilor familiilor lor care se deplaseaza in interiorul comunitatii si Regulamentul nr.574/1972 care stabileste modalitatiile de aplicare a Regulamentului nr.1408/71.
Incepand cu 01.05.2010 a intrat in vigoare Regulamentul (CE) nr.883/2004 al Parlamentului European si al Consiliului din 29 aprilie 2004 privind coordonarea sistemelor de securitate sociala modificata si completata prin Regulamentul (CE) nr.988/2009 si Regulamentul (CE) nr.987/2009 al Parlamentului European si al Consiliului din 16 septembrie 2009 de stabilire a procedurii de punere in aplicare a Regulamentului (CE)nr.883/2004.
Astfel, persoanele interesate care sunt cetateni ai statelor UE sau SEE pot solicita obtinerea drepturilor de pensie potrivit legislatiilor in vigoare ale statelor membre in care au desfasurat activitati profesionale, acestea acordandu-se potrivit principiului pro rata temporis, proportional cu perioadele de asigurare realizate in fiecare stat. Fiecare stat va acorda cate o pensie potrivit perioadelor de asigurare realizate potrivit propriei legislatii.
In Romania, conform Legii nr. 263/2010, cu modificarile si completarile ulterioare, art. 53, varsta standard de pensionare este 63 de ani pentru femei si de 65 de ani pentru barbati, stagiul minim de cotizare este de 15 ani si stagiul complet de cotizare este de 35 de ani, atat pentru femei, cat si pentru barbati. Atingerea acestor coordonate se realizeaza printr-o crestere graduala, conform esalonarii prevazute in anexa nr. 5 la Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice.
In ceea ce priveste stagiul de cotizare, facem mentiunea ca acesta reprezinta, conform art. 3 alin.(1) lit.p) din Legea nr.263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, cu modificarile si completarile ulterioare, perioada de timp pentru care s-au datorat contributii de asigurari sociale la sistemul public de pensii, precum si cea pentru care asiguratii cu contract de asigurare sociala au datorat si platit contributii de asigurari sociale la sistemul public de pensii.
Iti oferim singurul ghid practic de pe piata care explica limpede absolut TOATE ASPECTELE pensionarii incepand cu 1 ianuarie 2024 – Totul despre pensionare.
Potrivit dispozitiilor art. 19 din Legea nr. 263/2010, cu modificarile si completarile ulterioare, constituie stagiu de cotizare perioadele de timp pentru care asiguratii datoreaza si/sau platesc contributii de asigurari sociale in sistemul public de pensii din Romania, precum si in alte tari, in conditiile stabilite prin acordurile sau conventiile internationale la care Romania este parte.
La stabilirea drepturilor de asigurari sociale se iau in considerare stagiile de cotizare realizate in sistemul public de pensii din Romania, precum si perioadele de asigurare realizate sau recunoscute ca atare in alte tari, in conditiile reglementate prin instrumente juridice cu caracter international la care Romania este parte si/sau regulamente comunitare.
Prin urmare, perioada celor 13 ani in care a desfasurat activitate in Romania este considerata stagiu de cotizare in sistemul public de pensii din Romania, care se valorifica corespunzator la deschiderea drepturilor de pensie in aceasta tara. Astfel, desi in Romania persoana in cauza a desfasurat activitate doar 13 ani, pentru a realiza stagiu de cotizare va valorifica la deschiderea drepturilor de pensie si perioadele de activitate desfasurate in alte state membre UE sau SEE pentru care a datorat si/sau platit contributii de asigurari sociale in respectivele tari sunt, cuantumul pensiei insa fiind calculat prin raportare la cei 13 ani desfasurati in Romania.
Prin urmare, cererea de pensie, insotita de documentele doveditoare, se depun la institutia de asigurari sociale de domiciliu, care va transmite in celalalt stat, respectiv in Romania documentele necesare in vederea stabilirii drepturilor de pensie.
Ulterior acestui moment, se va realiza comunicarea intre institutiile responsabile din fiecare stat si se face prin intermediul formularelor de legatura. La stabilirea drepturilor de pensie se au in vedere perioadele de asigurare realizate in ambele state iar drepturile se acorda proportional cu perioada realizata in fiecare stat.
Dupa ce institutiile competente ale statelor membre implicate isi comunica, prin intermediul formularelor standard de legatura, toate informatiile necesare, acestea vor emite decizii proprii privind admiterea sau respingerea cererii de pensionare, decizii pe care le vor comunica persoanei interesate si/sau celeilalte/celorlalte institutii competente.
Un raspuns oferit in octombrie 2023, de catre specialistii de la PortalCodulMuncii. Da click aici pentru mai multe raspunsuri si sfaturi de la specialisti in legislatia muncii si resurse umane.