"Care sunt pasii de urmat in cazul unei concedieri invididuale, prin desfiintarea postului, in cazul in care sunt doua persoane angajate pe acelasi post."
• Tip societate: S.R.L.
• Numar de angajati: 11-50 angajati
• Cod CAEN: 5814
Raspunsul specialistului:
Intelegem ca pe acelasi post se succed doua persoane care detin aceeasi functie. Angajatorul intentioneaza sa desfiinteze o tura si sa lucreze cu un singur salariat.
Conform art. 65 din Codul muncii concedierea individuala este determinata de desfiintarea postului.
O astfel de concediere poate fi dictata de aparitia unor dificultati economice, dar si de numeroase alte cauze, cum ar fi tehnologizarea, digitalizarea, implementarea unor noi tehnici de management al resurselor umane, dar si restructurarea companiei. Asemeni unui organism viu, orice companie trece prin etape de modificare organizatorica, fuziune, divizare – fiecare dintre aceste operatiuni juridice putand determina desfiintarea de posturi. Dar concedierea individuala poate ascunde propriile capcane. Intr-adevar, Codul muncii nu impune aici decat conditia sa existe o cauza reala si serioasa – dar tocmai generalitatea acestor termeni a determinat o practica judecatoreasca neunitara.
Selectia salariatilor, in cazul unei concedieri individuale, se poate face potrivit oricaror criterii stabilite de catre angajator, cu conditia ca acestea sa nu fie arbitrare sau discriminatorii. De exemplu, angajatorul ar putea concedia salariatii angajati cel mai recent (metoda „last in – first out”), ar putea concedia salariatii cu salariul cel mai mare (pentru a limita dificultatile financiare) sau ar putea utiliza rezultatele evaluarii periodice a salariatilor, concediindu-i pe cei care au obtinut cel mai mic punctaj.
Chiar daca in unitate nu exista
organigrama, angajatorul poate decide desfiintarea unui post, fapt care va putea fi probat prin orice mijloc de proba. Dar daca in unitate exista organigrama, in caz de litigiu aceasta va trebui prezentata – inainte si dupa concediere, pentru a se proba desfiintarea reala a postului.
Concedierea individuala este definita ca fiind o concediere pentru motive care nu tin de persoana salariatului, constand in incetarea contractului individual de munca determinata de desfiintarea locului de munca ocupat de salariat, din unul sau mai multe motive fara legatura cu persoana acestuia.
Desfiintarea locului de munca trebuie sa fie efectiva si sa aiba o cauza reala si serioasa si se stabileste printr-o nota de fundamentare.
In cazul concedierii individuale angajatorul nu are obligatia oferirii unui alt loc de munca salariatului si nici avizarea AJOFM.
Salariatul concediat are dreptul la un preaviz de minimum 20 de zile lucratoare (art. 75 din Codul muncii).
Preavizul se comunica salariatului anterior primei zile de preaviz.
La expirarea perioadei de preaviz se comunica decizia de concediere.
Decizia de incetare a contractului individual de munca in temeiul art. 65-67 din Codul muncii se transmite in registrul general de evidenta a salariatilor (Revisal) cel mai tarziu in ultima zi de preaviz.
In concluzie, in cazul desfiintarii unui post cand in unitate sunt doua posturi identice, angajatorul trebuie sa utilizeze ca metoda de departaje evaluarea salariatilor, concediindu-l pe cel care are obtinut punctajul cel mai mic.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Calificare la locul de muncaIntrebare: Societatea noastra doreste sa efectueze un curs de initiere/formare profesionala (exemplu: din muncitor necalificat in rectificator universal), cu un formator care este salariatul societatii noastre (cu/fara diploma de formator), insa societatea nu poate elibera decat o diploma recunoscuta la nivel intern. Intrebare: Dupa absolvirea cursului de initiere/formare, angajatorul poate face modificarea functiei in REVISAL in baza acelei diplome cu un act aditional?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Pensie limita de varsta. Incetare CIM. Incheierea unui nou contractIntrebare: Am urmatoarea speta: Salariata nascuta pe 09.10.1962 (62 ani si 4 luni), in ianuarie a indeplinit conditiile pentru pensie limita varsta conform anexa 5 si are stagiul de cotizarea peste 15 ani. Aceasta doreste sa continue activitatea la noi si am prelungit/lasat contractul. Intrebare: 1. Este ok cum am procedat? Sau trebuia sa incetez contractul si sa fac altul nou? 2. Pensia se va cumula cu salariul? Dat fiind faptul ca nu este pensie anticipata, este de drept-limita de varsta.Sau trebuie sa...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<