Concedierea individuala, prin desfiintarea postului. Cum se va proceda, pas cu pas

Ioana Pavel
Ioana Pavel
08 Septembrie 2022
08 Septembrie 2022
Ioana Pavel
Ioana Pavel
concedierea individualaconcediere individualaart. 65 codul muncii
Concedierea individuala, prin desfiintarea postului. Cum se va proceda, pas cu pas
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

"Care sunt pasii de urmat in cazul unei concedieri invididuale, prin desfiintarea postului, in cazul in care sunt doua persoane angajate pe acelasi post."
 
• Tip societate: S.R.L.
• Numar de angajati: 11-50 angajati
• Cod CAEN: 5814
 
Raspunsul specialistului: 
 
Intelegem ca pe acelasi post se succed doua persoane care detin aceeasi functie. Angajatorul intentioneaza sa desfiinteze o tura si sa lucreze cu un singur salariat.
Conform art. 65 din Codul muncii concedierea individuala este determinata de desfiintarea postului.
 
O astfel de concediere poate fi dictata de aparitia unor dificultati economice, dar si de numeroase alte cauze, cum ar fi tehnologizarea, digitalizarea, implementarea unor noi tehnici de management al resurselor umane, dar si restructurarea companiei. Asemeni unui organism viu, orice companie trece prin etape de modificare organizatorica, fuziune, divizare – fiecare dintre aceste operatiuni juridice putand determina desfiintarea de posturi. Dar concedierea individuala poate ascunde propriile capcane. Intr-adevar, Codul muncii nu impune aici decat conditia sa existe o cauza reala si serioasa – dar tocmai generalitatea acestor termeni a determinat o practica judecatoreasca neunitara.
 
Selectia salariatilor, in cazul unei concedieri individuale, se poate face potrivit oricaror criterii stabilite de catre angajator, cu conditia ca acestea sa nu fie arbitrare sau discriminatorii. De exemplu, angajatorul ar putea concedia salariatii angajati cel mai recent (metoda „last in – first out”), ar putea concedia salariatii cu salariul cel mai mare (pentru a limita dificultatile financiare) sau ar putea utiliza rezultatele evaluarii periodice a salariatilor, concediindu-i pe cei care au obtinut cel mai mic punctaj.
 
Chiar daca in unitate nu exista organigrama, angajatorul poate decide desfiintarea unui post, fapt care va putea fi probat prin orice mijloc de proba. Dar daca in unitate exista organigrama, in caz de litigiu aceasta va trebui prezentata – inainte si dupa concediere, pentru a se proba desfiintarea reala a postului.
 
Concedierea individuala este definita ca fiind o concediere pentru motive care nu tin de persoana salariatului, constand in incetarea contractului individual de munca determinata de desfiintarea locului de munca ocupat de salariat, din unul sau mai multe motive fara legatura cu persoana acestuia.
 
Desfiintarea locului de munca trebuie sa fie efectiva si sa aiba o cauza reala si serioasa si se stabileste printr-o nota de fundamentare.
In cazul concedierii individuale angajatorul nu are obligatia oferirii unui alt loc de munca salariatului si nici avizarea AJOFM.
 
Salariatul concediat are dreptul la un preaviz de minimum 20 de zile lucratoare (art. 75 din Codul muncii).
Preavizul se comunica salariatului anterior primei zile de preaviz.
 
La expirarea perioadei de preaviz se comunica decizia de concediere.
Decizia de incetare a contractului individual de munca in temeiul art. 65-67 din Codul muncii se transmite in registrul general de evidenta a salariatilor (Revisal) cel mai tarziu in ultima zi de preaviz.
 
In concluzie, in cazul desfiintarii unui post cand in unitate sunt doua posturi identice, angajatorul trebuie sa utilizeze ca metoda de departaje evaluarea salariatilor, concediindu-l pe cel care are obtinut punctajul cel mai mic.
 
Un raspuns valabil la data 08.09.2022, oferit de expertii de la PortalCodulMuncii >>>
 
 

NOUTATI din Legislatia muncii

NOUTATI privind CONCEDIILE aduse prin Legea 283


De ce trebuie sa acordati o atentie deosebita concediilor?

Pentru ca sunt nu mai putin de 17 tipuri de concedii prevazute in legislatie, fiecare cu propriile caracteristici, proceduri, capcane. Si, cand avem de-a face cu un domeniu atat de vast, este clar ca apar neclaritati si, implicit, greseli pe care inspectorii ITM de-abia le asteapta.

Vezi AICI cele 17 Tipuri de concedii. Regim juridic si fiscal >>


 

 

Atentie!

Descarcati raportul GRATUIT

"Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii"
Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 
Descarcati raportul GRATUIT
“Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.


 
Atentie la TELEMUNCA!
Cazuri practice, solutii si exemple

Descarcati acum GRATUIT Raportul Special

"Noutati privind Regulamentul Intern. TOP 3 Modele de Regulament Intern"

Da, vreau sa primesc revista de Resurse Umane
[x]