Studiu de caz: Organigrama in cadrul unei societati si managerul de marketing

12 Septembrie 2011
12 Septembrie 2011
COR 123307HG 522/2003Legea 188/1999OUG 229/2008organigramafisa postului
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Valabil la 13.09.2011

In ce masura poate un absolvent al unei facultati de Politehnica sa ocupe functia de Director marketing intr-o societate? Exista prevederi care sa oblige la detinerea unor studii de specialitate sau care sa coreleze postul de conducere cu studii superioare de specialitate? De asemenea, in ce masura poate societatea sa numeasca un sef serviciu departament fara angajati in subordine? Cum ar arata o organigrama in acest sens?

Se precizeaza mai intai ca cerintele necesare ocuparii unui post, inclusiv studiile, se stabilesc de catre angajator tinand cont de prevederile COR (Clasificarea Ocupatiilor din Romania), precum si de actele normative cu caracter special prin care se stabilesc nivele de studii minimale pentru ocuparea unor functii.

Managerul marketing (cod COR 123307) face parte din Grupa de  baza 1233 - Conducatori in activitatea de vanzare si marketing. Potrivit definitiei, conducatorii din activitatea de vanzare si marketing, sub conducerea directorilor responsabili si in colaborare cu alti conducatori de directii si servicii, planifica si coordoneaza activitatea de comert interior sau exterior si marketing a intreprinderii sau institutiei; fundamenteaza programele de desfacere a marfurilor pe seama rezultatelor studiilor de piata; stabilesc baremuri pentru nivelul preturilor si rabatului comercial, conditiile de livrare si metodele de vanzare; supravegheaza utilizarea rationala a resurselor umane, materiale si financiare, recrutarea si formarea profesionala a personalului; reprezinta sectorul propriu in relatiile cu alte sectoare ale organizatiei si cu tertii.

Pentru dobandirea cunostintelor si abilitatilor necesare desfasurarii activitatilor specifice din domeniul marketing, persoana are posibilitatea continuarii formarii profesionale prin programe de formare profesionala in sistemul de formare profesionala a adultilor, conform OG 129/2000 privind formarea profesionala a adultilor, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, si Normelor de aplicare ale OG 129/2000, aprobate prin HG 522/2003, cu modificarile si completarile ulterioare.

Astfel, se considera ca pentru angajarea intr-o firma privata pe aceasta pozitie nu sunt necesare cerinte speciale de studii si pe cale de consecinta existenta unei corelatii intre profilul studiilor absolvite si specificul ocupatiei ca in cazul inginerilor, al consilierilor juridici, economistilor, asa incat studiile necesare pentru ocuparea postului se vor stabili in functie de atributiile postului stabilite de angajator prin fisa postului.

Componenta unui serviciu, birou, directii este reglementata de Legea 188/1999 privind statutul functionarilor publici, republicata. Prin OUG 229/2008 privind masuri pentru reducerea unor cheltuieli la nivelul administratiei publice, care a modificat art. 112 din Legea 188/1999, se specifica:
a) pentru constituirea unui birou este necesar un numar de minimum 5 posturi de executie;
b) pentru constituirea unui serviciu este necesar un numar de minimum 7 posturi de executie;
c) pentru constituirea unei directii este necesar un numar de minimum 15 posturi de executie;
d) pentru constituirea unei directii generale este necesar un numar de minimum 25 de posturi de executie.

Prin urmare, aceste reglementari legale nu sunt obligatorii pentru firmele private, ci doar pentru autoritatile si institutiile publice din administratia publica centrala ÅŸi locala. Int-o atare situatie, pentru angajarea pe pozitia de sef al unui birou, serviciu, directii ori directii generale, este obligatorie existenta numarului de posturi de executie precis prevazut de legiuitor si specific fiecarei structuri functionale in parte conform mentiunilor anterioare, in lipsa acestor posturi de executie din structura functionala neputandu-se pune problema existentei postului de sef de birou, serviciul, directie ori directie generala, dupa caz.

Angajatorul are dreptul sa stabileasca organizarea si functionarea unitatii in temeiul art. 40 alin. (1) lit. a) din Codul muncii, republicat, iar structura organizatorica (organigrama) a unei societati comerciale este aprobata de conducerea acesteia, asa incat organul de conducere poate decide structura functionala a unitatii, numarul departamentelor functionale, impartirea acestora in structuri mai mici, denumirea lor, numarul posturilor din cadrul fiecarei structuri functionale, precum si posturile care compun aceste structuri. Astfel, exista angajatori cu o structura de personal mica, iar altii cu o structura mare de personal, unde structura functionala a unitatii este complexa, cu numeroase departamente.

Anumite ocupatii din COR au denumirea data de structura functionala din care fac parte, infiintata la nivelul unitatii, ca de exemplu, sef birou, sef serviciu, sef departament, asa incat apreciez ca este corect ca atunci cand hotaraste infiintarea posturilor necesare desfasurarii activitatii societatii, organul de conducere sa tina seama de o alegere adecvata a denumirii posturilor, in functie de existenta sau inexistenta structurii functionale in care se integreaza postul. Organigrama reprezinta o redare schematica (grafica) in toate detaliile a organizarii, a subordonarii si a legaturilor dintre compartimentele functionale ale unitatii.

NOUTATI din Legislatia muncii

Cum sa te distingi pe piata muncii?


Incepe acum transformarea companiei tale!
Acceseaza ghidul Brandul de angajator in era digitala

Afli din ghid:
• Strategii de construire a brandului de angajator
• Tehnici de comunicare interna si externa
• Rolul inteligentei artificiale in HR
• Studii de caz si exemple practice

...Vezi AICI detalii complete <<


 

 

Atentie!

Descarcati raportul GRATUIT

"CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii"
CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 
Descarcati raportul GRATUIT
“CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.


 
Atentie la TELEMUNCA!
Cazuri practice, solutii si exemple

Descarcati acum GRATUIT Raportul Special

"Noutati privind Regulamentul Intern. TOP 3 Modele de Regulament Intern"

Da, vreau sa primesc revista de Resurse Umane
[x]