Studiu de caz: Ce poate face angajatorul pentru a evita stresul in companie

02 Septembrie 2011
02 Septembrie 2011
factori de strescompanieriscuri stresangajati
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Valabil la 2.09.2011

Stresul la locul de munca reprezinta o problema pe care foarte multi angajatori nu o trateaza cu seriozitate si nu identifica riscurile pe care acest factor le poate crea pentru societate. In schimb, in alte tari acestui aspect legat de campul muncii i se acorda importanta pe care o merita si sunt mereu dezbatute si gasite solutii pentru combaterea potentialilor factori de stres in cadrul companiilor. Astfel, in Uniunea Europeana, stresul in munca reprezinta a doua problema de sanatate legata de activitatea profesionala, dupa afectiunile dorsale, printre cele mai des intalnite probleme de sanatate de la locul de munca. Acesta afecteaza 28% dintre angajatii UE.

Stresul in munca poate fi cauzat de riscuri psihosociale cum sunt proiectarea activitatilor, organizarea muncii si management, de exemplu: solicitari profesionale deosebite si posibilitati reduse de control asupra propriei activitati sau probleme cum ar fi violenta si hartuirea la locul de munca. Unele riscuri fizice cum sunt zgomotul si temperatura din mediul de munca pot, de asemenea, sa cauzeze stresul in munca.

Pentru o definitie cat se poate de clara, se poate spune ca stresul legat de activitatea profesionala apare atunci cand solicitarile mediului de munca depasesc capacitatea angajatilor de a le face fata sau de a le mentine sub control. Stresul nu este o boala in sine, dar daca este intens si de durata, poate sa conduca la aparitia unor probleme de sanatate mentala si fizica.

Starea de presiune, poate sa imbunatateasca performantele si sa aduca o anumita satisfactie in munca, prin atingerea obiectivelor urmarite. Dar atunci cand presiunile depasesc anumite limite, ele conduc la stres. si aceasta situatie nu este favorabila nici pentru angajatii dvs., nici pentru firma dvs.

Angajatorul isi poate da seama de gradul de stres din companie daca tine seama de mai multe semne care se pot manifesta la nivelul organizatiei:
-    Absenteism si fluctuatie a personalului, nerespectarea programului de lucru, probleme de disciplina, intimidari, comunicari agresive, izolare.
-    Reducerea performantelor sau a calitatii produselor ori serviciilor, accidente de munca, procese decizionale deficitare, erori.
-    Cresterea cheltuielilor de compensare sau a celor pentru ingrijiri medicale, solicitarea serviciilor de sanatate.

Alte semne de stres se pot manifesta la nivelul individului:
-    Comportament agresiv (abuzuri verbale, violenta, intimidare sau hartuire).
-    Performanta scazuta in munca, neimplicare.
-    Dureri dorsale, probleme cardiace, ulcere gastrice, hipertensiune, afectarea sistemului imunitar.

Angajatorul are astfel obligatia legala de a proteja sanatatea si securitatea in munca a salariatilor din cadrul unitatii. Neluarea vreuneia dintre masurile legale de securitate si sanatate in munca de catre persoana care avea indatorirea de a lua aceste masuri, daca se creeaza un pericol grav si iminent de producere a unui accident de munca sau de imbolnavire profesionala, constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la un an la 2 ani sau cu amenda, conform art. 37 alin. (1) din Legea nr. 319/2006.

In concluzie, angajatorul trebuie sa identifice riscurile de stres in munca, sa identifice persoanele care pot fi afectate de stres si in ce mod, sa evalueze riscurile si sa adopte masuri de prevenire, inainte ca lucratorii sa fie afectati de stres.
NOUTATI din Legislatia muncii

De ce salariatii indisciplinati scapa adesea nepedepsiti?


Eliminati riscul ca deciziile dvs. sa fie anulate!
Angajatorii pierd deoarece nu respecta la virgula prevederile legale privind sanctionarea abaterilor disciplinare.

Aflati ACUM care sunt greselile comise de angajatori!
GHID PRACTIC - Cercetarea si raspunderea disciplinara a salariatilor

Vezi AICI Modele de documente EDITABILE >>


 

 

Atentie!

Descarcati raportul GRATUIT

"CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii"
CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 
Descarcati raportul GRATUIT
“CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.


 
Atentie la TELEMUNCA!
Cazuri practice, solutii si exemple

Descarcati acum GRATUIT Raportul Special

"Noutati privind Regulamentul Intern. TOP 3 Modele de Regulament Intern"

Da, vreau sa primesc revista de Resurse Umane
[x]