Factorii de risc psihosociali si efectele lor asupra sanatatii lucratorilor

Florina Mohanu
Florina Mohanu
20 Februarie 2015
20 Februarie 2015
Florina Mohanu
Florina Mohanu
Factorii de risc psihosocialifactori de stres psihic
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Factorii de risc psihosociali, ca factori de stres psihic, sunt rezultatul interactiunii dintre factorii profesionali (sarcina de munca, prin continutul si caracteristicile ei, mediul de munca, relatiile interpersonale, practicile de conducere, conditiile de promovare si mentinere pe post) si factorii individuali (capacitati, abilitati, nevoi, aspiratii, nivel de educatie si cultura etc.)

Atunci cand aceste doua categorii de factori sunt in echilibru, efectele sunt benefice atat pentru succesul profesional, pentru performanta si satisfactia in munca, cat si pentru securitatea si sanatatea in munca a lucratorului.

Daca echilibrul intre cele doua categorii de factori nu exista, respectiv cand cerintele profesionale si conditiile de munca nu corespund capacitatilor, abilitatilor si aspiratiilor individuale, apar riscurile psihosociale si efectele lor negative asupra performantelor profesionale si asupra securitatii si sanatatii in munca a lucratorului.

Principalii factori psihosociali care pot conduce la aparitia stresului in munca sunt:

Factori intrinseci activitatii si ritmul de munca:
  • sarcina de munca supra/subdimensionata in raport cu capacitatea executantului, ce poate conduce fie la suprasolocitare, fie la subsolicitare, fie la alternarea acestora;
  • sarcini monotone, putin stimulative, percepute ca lipsite de sens;
  • sarcini neplacute sau respingatoare;
  • lipsa controlului asupra ritmului de munca.

Factori organizationali si de conducere:
  • ambiguitatea rolurilor (a sarcinilor atribuite in functie de rolul si statusul in organizatie);
  • conflictele dintre diferitele cerinte adresate personalului (de exemplu, dintre cele profesionale si cele de securitate si sanatate in munca);
  • responsabilitati fata de echipamente, oameni si securitatea lor sau, din contra, lipsa responsabilitatii;
  • slaba comunicare si lipsa de informare in cadrul organizatiei;
  • lipsa de consultare si participare la luarea de decizii;
  • restrictii nejustificate in raport cu comportamentul in munca;
  • lipsa aprecierii si recompensei;
  • lipsa sigurantei locului de munca;
  • lipsa posibilitatii de control si autocontrol (in organizarea propriei activitati, asupra propriului ritm de lucru, in alegerea timpului de lucru, pauzelor si concediului);
  • sistem de evaluare a performantelor neclar sau inechitabil;
  • lipsa cunoasterii sau acordului cu privire la obiectivele organizatiei.

Exigente temporale:
  • caracterul repetitiv sau nerepetitiv al operatiilor;
  • ritmul liber sau impus;
  • sistemul de salarizare (care impune uneori indirect un ritm de munca ridicat);
  • timpul necesar pentru a atinge ritmul de lucru cerut (timpul de intrare in ritm);
  • regimul pauzelor (organizate sau individuale);
  • posibilitatea de a parasi, la nevoie, locul de munca in afara pauzelor;
  • munca in schimburi.

Relatiile la locul de munca:
  • relatii dificile cu sefii, colegii si/sau subordonatii;
  • lipsa sentimentului de apartenenta la grup;
  • climat psihosocial necorespunzator;
  • lipsa sentimentului de siguranta;
  • lipsa aprecierii, recunoasterii si sustinerii din partea celorlalti;
  • izolare fizica sau sociala;
  • expunerea la violenta sau amenintarea cu violenta a angajatilor care lucreaza in conditii de izolare sau in contact direct cu publicul, cu valori sau bani;
  • discriminarea, intimidarea, hartuirea, agresiunea.

Factori ai mediului fizic:
  • factori cu nocivitate obiectiva sau perceputi ca nocivi: zgomot, vibratii, iluminat necorespunzator, noxe chimice, radiatii etc.;
  • existenta riscurilor de accidentare si de imbolnavire profesionala.

NOUTATI din Legislatia muncii

De ce salariatii indisciplinati scapa adesea nepedepsiti?


Eliminati riscul ca deciziile dvs. sa fie anulate!
Angajatorii pierd deoarece nu respecta la virgula prevederile legale privind sanctionarea abaterilor disciplinare.

Aflati ACUM care sunt greselile comise de angajatori!
GHID PRACTIC - Cercetarea si raspunderea disciplinara a salariatilor

Vezi AICI Modele de documente EDITABILE >>


 

 

Atentie!

Descarcati raportul GRATUIT

"Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii"
Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 
Descarcati raportul GRATUIT
“Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.


 
NOU in CODUL MUNCII
Descarcati raportul
GRATUIT
"Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii"
Adauga mai jos adresa ta de email
si primesti Raportul Gratuit
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]