"In cazul detasarilor transnationale, ce documente sunt necesare in cazul unui control de la autoritati (ITM, ANAF)? Pentru fiecare detasare incheiem un act aditional in care se specifica toate detaliile conform art. 18 (1) Codul Muncii. Mai este necesara intocmirea unui Ordin de deplasare avand in vedere ca li se acorda indemnizatia de detasare odata cu plata salariului si ca se poate observa perioada exacta a detasarii in actele aditionale? Cel mult pot fi deconturi pe care le fac la revenirea in tara, pentru cheltuieli care au survenit acolo (ex. combustibil)."
Raspunsul specialistilor:
Legea 16/2017 privind detasarea transnationala
Conform art. 11^3 din Legea 16/2017 privind detasarea transnationala:
Cunoasteti noile restrictii impuse de legislatie companiilor care detaseaza angajati in spatiul UE si non-UE? Ar trebui!
Aflati care sunt principalele probleme intalnite in practica, dar si solutiile care va feresc de amenzi, detalii AICI >>>
(1) Intreprinderile prevazute la art. 3 lit. b) au obligatia de a informa, in scris, salariatul detasat de pe teritoriul Romaniei, anterior detasarii, cu privire la:
a) elementele constitutive ale remuneratiei la care are dreptul lucratorul, in conformitate cu legislatia aplicabila in statul membru gazda, si nivelul acestora;
b) cuantumul total al remuneratiei acordate salariatului pe perioada detasarii, cu evidentierea distincta a indemnizatiei specifice detasarii, atunci cand aceasta este acordata;
c) cheltuielile efectiv generate de detasare, precum transportul, cazarea si masa, precum si modalitatea de acordare sau de rambursare a acestora, respectiv modalitatea de asigurare a transportului, cazarii sau mesei, dupa caz;
d) linkul catre site-ul oficial national unic creat de statul membru gazda in conformitate cu art. 5 alin. (2) din Directiva 2014/67/UE a Parlamentului European si a Consiliului din 15 mai 2014 privind asigurarea respectarii aplicarii Directivei 96/71/CE privind detasarea lucratorilor in cadrul prestarii de servicii si de modificare a Regulamentului (UE) nr. 1.024/2012.
(2) Informarea prevazuta la alin. (1) cuprinde si informatiile prevazute la art. 18 alin. (1) din Legea nr. 53/2003, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
(3) Prevederile alin. (1) lit. a) si d) nu se aplica in cazul in care durata detasarii este mai mica sau egala cu 7 zile consecutive.
(4) Suplimentar fata de obligatiile stabilite la alin. (1) si (2), angajatorii au obligatia de a-i informa pe salariatii angajati in functia de conducator auto cu privire la drepturile si obligatiile lor, prevazute de prezenta lege si de Directiva 2020/1.057/UE, prin afisarea acestor informatii la sediul intreprinderii.
Art. 18 Codul Muncii - informarea salariatului asupra detasarii transnationale
Asadar, pe langa elementele de la art. 18 din Codul muncii, actul aditional/informarea salariatului de detasare transnationala trebuie sa cuprinda si elementele de mai sus.
De asemenea este necesar documentul portabil A1 daca contributiile sociale sunt platite in Romania, state de salarii din care sa reiasa plata remuneratiei minime aplicabila in statul in care salariatul este detasat precum si acordarea celorlalte drepturi, pontaje, etc.
Daca contributiile sociale nu sunt platite in Romania pentru ca nu exista document portabil A1, dovezile privind plata contributiilor sociale in statul in care salariatul este detasat.
Mai sunt necesare si documentele incheiate intre angajatorul roman si entitatea din celalalt stat membru UE in baza carora s-a dispus detasarea transnationala.
Daca durata detasarii transnationale depaseste 183 de zile, conform OMFP 1099/2016 pentru reglementarea unor aspecte privind rezidenta in Romania a persoanelor fizice, persoana fizica care pleaca din Romania pentru o perioada sau mai multe perioade de sedere in strainatate care depasesc in total 183 de zile, pe parcursul oricarui interval de 12 luni consecutive are obligatia sa depuna un chestionar la plecarea din Romania.
Ghidul „Detasarea transnationala a salariatilor” explica in detaliu inclusiv modificarile aduse de Legea 72/2022 si OG 12/2022 privind detasarea conducatorilor auto, detalii aici >>>
Astfel, conform ordinului enuntat, salariatul are obligatia completarii formularului Chestionar pentru stabilirea rezidentei fiscale a persoanei fizice la plecarea din Romania.
In baza acestui chestionar, organul fiscal emite o Notificare privind indeplinirea conditiilor de rezidenta potrivit prevederilor Codului fiscal sau ale Conventiei de evitare a dublei impuneri, incheiata intre Romania si ............., de catre persoana fizica plecata din Romania pentru o perioada mai mare de 183 de zile".
Pin aceasta notificare, organul fiscal central competent stabileste daca persoana in cauza are in continuare obligatie fiscala integrala in Romania sau va fi scos/mentinut din/in evidentele fiscale.
Astfel, daca angajatorul nu retine impozit pe venit in Romania intrucat durata detasarii transnationale depaseste 183 de zile trebuie sa existe si aceasta notificare.
In ceea ce priveste ordinul de deplasare, conform Ordinului 2634/2015 privind documentele financiar-contabile:
2.ORDIN DE DEPLASARE (DELEGATIE - Cod 14-5-4)
Ordinul de deplasare (delegatie) serveste ca:
- dispozitie catre persoana delegata sa efectueze deplasarea pe teritoriul tarii;
- document pentru decontarea cheltuielilor efectuate;
- document pentru stabilirea diferentelor de primit sau de restituit de titularul de avans;
- document justificativ de inregistrare in contabilitate.
Astfel, conform acestei reglementari ordinul de deplasare reprezinta document justificativ pentru justificarea cheltuielilor din perioada de deplasare pe teritoriul tarii si nu in afara tarii.
In cazul deplasarilor externe Ordinul 2634/2015 reglementeaza un ordin de deplasare doar pentru transporturi internationale.
Pentru deplasarile externe se intocmesc deconturie de cheltuieli pentru deplasari externe:
4.1.DECONT DE CHELTUIELI (pentru deplasari externe - Cod 14-5-5)
4.2.DECONT DE CHELTUIELI VALUTARE (transporturi internationale - Cod 14-5-5/a)
Decontul de cheltuieli si decontul de cheltuieli valutare
Decontul de cheltuieli (pentru deplasari externe) si decontul de cheltuieli valutare (transporturi internationale) servesc ca:
- documente pentru decontarea cheltuielilor efectuate (in valuta si in lei), cu ocazia deplasarii in strainatate;
- documente pentru stabilirea diferentelor de primit de la titularul de avans sau de achitat acestuia;
- documente justificative de inregistrare in Registrul de casa (in valuta) si in contabilitate.
Aceste deconturi se intocmesc de catre persoana care urmeaza a efectua deplasarea in vederea justificarii cheltuielilor efectuate pe intreaga durata a deplasarii.
In cazul in care, la decontare, sumele privind cheltuielile efective sunt mai mici decat avansul primit, diferenta de restituit de catre titularul de avans se depune la casierie pe baza de Chitanta pentru operatiuni in valuta (cod 14-4-1/a) sau Dispozitie de incasare catre casierie (cod 14-4-4), dupa caz.
Un raspuns oferit in iunie 2023, de catre expertii de la PortalCodulMuncii. Da click aici pentru mai multe raspunsuri si sfaturi de la specialisti in legislatia muncii si resurse umane.