Inspectorii de munca sunt inclusi in categoria organelor de control cu cea mai vasta experienta in domeniul raspunderii contraventionale. Din punct de vedere statistic, exista putine situatii in care instantele de judecata au procedat la anularea unor procese verbale intocmite de acestia, pe motivul neindeplinirii conditiilor de forma stabilite de Ordonanta Guvernului nr. 2/2001.
Sanctiuni ITM - Carta Sanctiunilor ITM
In cele ce urmeaza, va prezentam conditiile de forma ale procesului-verbal de constatare si sanctionare a contraventiilor, precum si drepturile si obligatiile pe care le au inspectorul de munca si contravenientul cu ocazia intocmirii acestui document.
1. Organul de control
Personalul Inspectiei Muncii, respectiv cel apartinand Inspectoratelor teritoriale de munca, este compus din inspectori de munca si din alte categorii de personal (referenti, consilieri juridici, experti, arhivari, inspectori de personal, etc.).
Ghid practic de Securitate si Sanatate in Munca
Contributii aferente veniturilor impozabile si neimpozabile in 2024
Manual de prim ajutor si interventie in situatii de urgenta
Pot avea calitatea de agent constatator in domeniul constatarii si sanctionarii contraventiilor, numai angajatii cu functia de inspector de munca, certificata prin legitimatia de serviciu, prin insigna specifica si, dupa caz, ordinul de deplasare.
2. Identificarea contravenientului
Contravenientul persoana fizica este obligat sa prezinte inspectorului de munca, la cerere, actul sau de identitate. In cazul constatarii unei contraventii savarsite de o persoana juridica, reprezentantul legal al acesteia sau dupa caz, persoana imputernicita, are obligatia de a prezenta la solicitarea inspectorului de munca, documentele de constituire a persoanei juridice in baza carora urmeaza a se incheia procesul verbal de constatare si sanctionare a contraventiei.
In caz de refuz, pentru legitimarea contravenientului persoana fizica sau juridica, inspectorul de munca poate apela la agenti de politie sau jandarmi. Un astfel de refuz poate constitui in sine o contraventie prin impiedicarea controlului, fapta sanctionata cu amenda de la 5.000 lei la 10.000 lei.
3. Obiectiunile contravenientului
In momentul incheierii procesului verbal, inspectorul de munca este obligat sa aduca la cunostinta contravenientului dreptul acestuia de a face obiectiuni cu privire la continutul actului de constatare. Obiectiunile contavenientului vor fi consemnate distinct in procesul-verbal la rubrica "Alte mentiuni", sub sanctiunea nulitatii procesului-verbal.
Prin intermediul obiectiunile formulate in cuprinsul procesului verbal, contravenientul poate invoca urmatoarele aspecte:
- prescriptia raspunderii contraventionale;
- aparari de fond cu privire la fapta ilicita imputata;
- vicii procedurale privind actul de control;
- lipsa vinovatiei;
-existenta unor cauze ce inlatura caracterul contraventional al faptei;
ATENTIE!
Semnarea procesului verbal de catre contravenient fara formularea de obiectiuni in cadrul rubricii speciale, nu are semnificatia recunoasterii faptei ilicite imputate ori a respectarii conditiilor procedurale de catre inspectorul de munca, reprezentand doar luarea la cunostinta a cuprinsului actului de constatare si sanctionare a contraventiei.
Cu toate acestea, daca contravenientul prezent la incheierea procesului verbal este privat de dreptul sau referitor la mentionarea obiectiunilor in cadrul rubricii speciale, procesul verbal va fi lovit de nulitate fara a fi necesara dovada unei vatamari. (nulitate expresa)
4. Continutul procesului verbal de constare si sanctionare a contraventiilor
Procesul verbal (formular tipizat) prin care inspectorul de munca constata si sanctioneaza contraventiile din domeniul sau de competenta, trebuie sa contina in mod obligatoriu urmatoarele mentiuni
- data si locul incherii procesului verbal (in functie de aceasta mentiune se calculeaza termenul de prescriptie in cazul contraventiilor continue);
- numele, prenumele, calitatea si institutia din care face parte agentul constatator (va fi indicata obligatoriu functia agentului constatator – inspector de munca, precum si Inspectia Muncii sau dupa caz, Inspectoratul teritorial de munca de care apartine acesta);
- datele de identitate, inclusiv codul numeric personal, ocupatia si locul de munca al contravenientului persoana fizica (pentru contravenientii cetateni straini, persoane fara cetatenie sau cetateni romani cu domiciliul in strainatate, datele de identificare vor cuprinde seria si numarul pasaportului sau a altui document similar, data eliberarii acestuia si statul emitent);
- pentru contravenientii persoane juridice, in procesul-verbal se vor face mentiuni cu privire la denumire, sediu, numar de inmatriculare in registrul comertului, cod fiscal, precum si la datele de identificare a persoanei ce are calitatea de reprezentant legal al acesteia;
- descrierea faptei contraventionale cu indicarea datei, orei, locului in care a fost savarsita, precum si aratarea imprejurarilor ce pot servi la aprecierea gravitatii faptei si dupa caz, la evaluarea pagubelor pricinuite (in functie de aceasta mentiune, se calculeaza termenul de prescriptie in cazul contraventiilor simple si totodata se evidentiaza criteriile ce au servit la individualizarea sanctiunii contraventionale aplicat);
- indicarea actului normativ care stabileste si sanctioneaza fapta (se indica dupa caz, Legea nr. 53/2003, Legea nr. 319/2006, H.G. nr. 500/2011, O.U.G. nr. 56/2007 etc.);
- dupa caz, posibilitatea achitarii de catre contravenient in termen de 48 de ore a jumatate din minimul amenzii prevazute de actul normativ care stabileste si sanctioneaza fapta, indiferent de cuantumul amenzii aplicate efectiv de catre agentul constatator. (termenul curge de la miezul noptii zilei urmatoare, insa marea majoritate a contraventiilor stabilite de legislatia muncii nu beneficiaza de acest tratament);
- termenul de exercitare a caii de atac impotriva procesului verbal de constatare si sanctionare a contraventiei precum si instanta la care se depune plangerea (se mentioneaza faptul ca procesul verbal poate fi atacat in termen de 15 zile de la data inmanarii sau comunicarii, la judecatoria in a carei circumscriptie a fost savarsita contraventia).
Procesul verbal de constatare si sanctionare a contraventiei se semneaza pe fiecare pagina de catre inspectorul de munca si de contravenientul persoana fizica, respectiv de reprezentantul legal ori persoana imputernicita din partea contravenientului persoana juridica.
In cazul in care contravenientul nu se afla de fata, refuza sau nu poate sa semneze procesul verbal, inspectorul de munca va mentiona aceste imprejurari, care trebuie sa fie confirmate de cel putin un martor. In acest caz procesul verbal va cuprinde si datele personale din actul de identitate al martorului precum si semnatura acestuia.
ATENTIE!
Nu poate avea calitatea de martor un alt agent constatator.
Exemplu
Un alt inspector de munca din echipa de control nu poate semna procesul verbal in calitate de martor.
In lipsa unui martor care sa certifice lipsa contravenientului la incheierea procesului verbal, sau dupa caz, refuzul sau imposibilitatea acestuia de a semna procesul verbal, inspectorul de munca va preciza motivele care au condus la incheierea procesului-verbal in acest mod.
5. Inmanarea sau comunicarea procesului-verbal de constare si sanctionare a contraventiilor si a instiintarii de plata (dupa caz)
- inmanarea procesului verbal
Procesul verbal de constatare si sanctionare a contraventiei se semneaza pe fiecare pagina de catre inspectorul de munca si de contravenientul prezent, dupa care se inmaneaza acestuia din urma impreuna cu instiintarea de plata in conditiile aplicarii sanctiunii contraventionale a amenzii.
In instiintarea de plata (formular tipizat ) este mentionata obligativitatea achitarii amenzii contraventionale in termen de 15 zile de la data inmanarii sau dupa caz a comunicarii procesului verbal, in caz contrar urmand a se proceda la executarea silita in conditiile legii.
In procesul verbal se face mentiune in legatura cu inmanarea acestor documente, iar contravenientul va semna de primire.
- comunicarea procesului verbal
In cazul in care contravenientul nu este prezent la incheierea procesului verbal sau, desi este prezent, refuza sa semneze procesul-verbal, comunicarea acestuia si dupa caz, a instiintarii de plata, se face de catre agentul constatator in termen de cel mult o luna de la data incheierii.
ATENTIE!
Nerespectarea termenului legal de comunicare a procesului verbal de constatare si sanctionare a contraventiei si a instiintarii de plata, de o luna de la data incheierii acestor documente, atrage prescriptia executarii amenzii contraventionale in conditiile art. 14 din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001, cu modificarile si completarile ulterioare.
Modalitatile de comunicare a procesului verbal si dupa caz, a instiintarii de plata (in cazul aplicarii sanctiunii contraventionale a amenzi) sunt urmatoarele:
- prin posta, cu aviz de primire;
- prin afisare la sediul contravenientului persoana juridica sau dupa caz, la domiciliul contravenientului persoana fizica. Operatiunea de afisare se consemneaza intr-un proces-verbal, semnat de cel putin un martor
6. Conditii de forma a caror nerespectare atrage nulitatea procesului verbal de constatare si sanctionare a contraventiilor
Procesul verbal de constatare si sanctionare a contraventiei este un document complex, ce impune conditii de forma stricte, a caror nerespectare duce la anularea sa de catre instanta de judecata si implicit la exonerarea petentul de plata amenzii contraventionale.
In raport de existenta sau dupa caz, inexistenta unei reglementari care sa prevada in mod expres sanctiunea nulitatii procesului verbal de constatare si sanctionare a contraventiei, se face distinctie intre doua tipuri de nulitati care pot fi constatate de instanta de judecata cu ocazia examinarii conditiilor de forma ale procesului verbal:
- nulitati exprese: intervin in cazul nerespectarii conditiilor de forma ale procesului verbal de constatare si sanctionare contraventionala, a caror incalcare este sanctionata in mod expres cu nulitatea prin dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001.
- nulitatile virtuale: desi nu beneficiaza de o prevedere sanctionatorie expresa in continutul Ordonantei Guvernului nr. 2/2001, pot duce la anularea procesului verbal de sanctionare a contraventiei la intocmirea caruia au fost nesocotite dispozitii legale esentiale pentru incheierea valabila a acestuia.
In cele ce urmeaza, vom analiza conditiile de forma ale procesului verbal de constatare si sanctionare contraventionala, a caror nerespectare atrage nulitatea expresa, respectiv nulitatea virtuala a acestuia.
Conditii de forma a caror nerespectare atrage nulitatea expresa a procesului-verbal de constatare si sanctionare a contraventiei
In cazul nerespectarii conditiilor de forma ale procesului verbal ce sunt sanctionate in mod expres cu nulitatea prin dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001, contestatorul nu trebuie sa dovedesca in fata instantei de judecata faptul ca a suferit o vatamare pentru a obtine anularea procesului verbal si implicit exonerarea de plata amenzii contraventionale aplicate. Vatamarea suferita de contravenient prin incalcarea prevederilor legale sanctionate in mod expres cu nulitatea se presupune in acest caz, astfel incat acesta va trebui sa probeze in fata instantei de judecata doar nerespectarea conditiilor imperative de forma ale procesului verbal.
Conditiile de forma imperative la intocmirea procesului-verbal de constatare si sanctionare a contraventiei, a caror nerespectare atrage nulitatea expresa a acestui document in conditiile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001, sunt urmatoarele:
- neconsemnarea de catre inspectorul de munca a obiectiunilor facute de contravenient cu privire la continutul procesului verbal in cadrul rubricii “alte mentiuni“;
- lipsa mentiunilor privind numele, prenumele si calitatea agentului constatator;
- numele si prenumele contravenientului persoana fizica;
- lipsa denumirii si a sediului contravenientului persoana juridica,
- lipsa mentiunilor privind fapta savarsita si data comiterii acesteia;
- lipsa semnaturii agentului constatator.
ATENTIE!
Nerespectarea conditiilor de forma ce atrage nulitatea expresa a procesului verbal de constatare si sanctionare a contraventiei se constata si din oficiu de catre instanta de judecata investita sa analizeze legalitatea si/sau temeinicia procesului verbal.
Conditii de forma a caror nerespectare atrage nulitatea virtuala a procesului-verbal de constatare si sanctionare a contraventiei
In cazul incalcarii altor norme cuprinse in Ordonanta Guvernului nr. 2/2001, pentru care nu sunt prevazute nulitati exprese, devine aplicabil regimul juridic al nulitatilor virtuale, asa cum este definit prin dispozitiile Codului de procedura civila.
Astfel, potrivit dispozitiilor art. 105 alin. 2 Cod procedura civila, actele de procedura indeplinite cu neobservarea formelor legale se vor declara nule numai daca prin aceasta s-a pricinuit partii o vatamare ce nu se poate inlatura decat prin anularea lor.
ATENTIE!
Contravenientul poate invoca cu succes in fata instantei de judecata incalcarea unor norme cuprinse in Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 pentru care nu este stabilita sanctiunea nulitati exprese, numai in conditiile in care poate dovedi faptul ca prin incalcarea acelor norme i s-a pricinuit o vatamare ce nu se poate inlatura decat prin anularea procesului-verbal de constatare si sanctionare a contraventiei.
Conditiile de forma la intocmirea procesului-verbal de constatare si sanctionare a contraventiei, a caror nerespectare atrage nulitatea virtuala a acestui document in conditiile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001, sunt urmatoarele:
- lipsa din procesul-verbal de constatare si sanctionare a contraventiei a mentiunilor prevazute in cadrul art. 16 din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001, care nu sunt sanctionate in mod expres cu nulitatea (exemplu: lipsa mentiunilor privind data si locul unde a fost incheiat procesul verbal);
- lipsa nejustificata a unui martor care sa confirme imprejurarea ca autorul faptei ilicite nu se afla de fata la intocmirea procesului verbal, a refuzat sau nu a putut sa semneze acest document;
- incompatibilitatea calitatii de agent constatator cu cea de martor in conditiile art. 19 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001;
- lipsa consemnarii motivelor care au condus la incheierea procesului-verbal in lipsa unui martor, in conditiile art. 19 alin. 3 din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001.
Autor: Gabriela Dita, Consilier Juridic