Codul Muncii se modifica: Semnatura electronica, contractul electronic, arhivarea si instruirea SSM in mod electronic

codul muncii modificaresemnatura electronicacontractul electronicarhivare electronicainstruire ssm
Codul Muncii se modifica: Semnatura electronica, contractul electronic, arhivarea si instruirea SSM in mod electronic
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Propunerea legislativa pentru modificarea si completarea Legii nr.53/2003 - Codul muncii si a Legii nr. 319/2006 a securitatii si sanatatii in munca, initiata de fostul ministru al Muncii, Violeta Alexandru, alaturi de alti deputati PNL, a fost inregistrata la Senat. 
 
Prevederile rigide privind flexibiltatea pieteti muncii reprezinta principala problema a derularii relatiilor de munca, se arata in Expunerea de motive, fiind astfel initiate urmatoarele modificari si completari ale Codului Muncii respectiv ale legii nr. 319/2006 a securitatii si sanatatii in munca.
 
Prin prezenta propunere se urmareste reglementarea posibilitatii ca partile sa utilizeze la incheierea contractului individual de munca/actului aditional la contract si altor documente emise in executarea contractului individual de munca, dupa caz, semnatura electronica, conform Regulamentului (UE) nr. 910/2014 al Parlamentului European si al Consiliului din 23 iulie 2014 privind identificarea electronica si serviciile de Incredere pentru tranzactiile electronice pe piata interna si de abrogare a Directivei 1999/93/CE si acreditat de catre autoritatea competenta la nivel national sau la nivelul unui stat membru al Unlunii Europene, dupa caz.
 
“Contractele individuale de munca si actele aditionale precum si celelalte inscrisuri rezultate in urma incheierii contractului de munca incheiate prin utilizarea semnaturii electronice vor fi arhivate de catre angajator cu respectarea prevederilor Legii Arhivelor Nationale nr. 16/1996, republicata, in conditiile tehnice stabilite de Legea nr. 135/2007 privind arhivarea documentelor in forma electronica si care vor fi puse la dispozitia inspectorilor de munca la solicitarea acestora. 
 
Inspectorii de munca au obligatia de a primi si de a verifica documentele in format electronic. 
 
De altfel, documentele electronice pot fi trimise anterior controlului la solicitarea inspectorilor”, se arata in acelasi document. 
 
Totodata, potrivit proiectului, angajatorul poate suporta cheltuielile pentru achizitionarea semnaturilor electronice utilizate pentru semnarea inscrisurilor/documentelor din relatiile de munca.
 
Proiectul prevede, de asemenea, ca angajatorul nu poate obliga salariatul sa utilizeze semnatura electronica la incheierea contractului individual de munca/actulul aditional la contract/altor documente ce tin de relatia de munca. De asemenea, persoana selectata in vederea angajarii ori salariatul, dupa caz, va fi informata si cu privire la procedurile privind utilizarea semnaturii electronice.
 
Prevederile din HG 1425/2006 privind normele de aplicare a legii securitatii si sanatatii in munca nr. 319/2006 impun ca rezultatui instruirii angajatilor sa se realizeze pe suportde hartie, cu ”pix cu pasta”. Conform initiatorilor, aceasta prevedere ingreuneaza foarte mult aceasta activitate, transformand-o intr-un demers formal, intrucat documentele intocmite in acest sens sunt intr-un numar foarte mare.
 
“Sunt angajatori care desfasoara actiunea de instruire a lucratorllor in fiecare luna, fara a avea posibilitatea sa utilizeze formatul electronic. Ca atare, proiectuI propune introducerea posibilitatii semnarii cu semnatura electronica a dovezii de realizare a instruirii in domeniul securitatii si sanatatii in munca.
 
Prin proiect, se urmareste si eliminarea accidentelor de traseu din categoria accidentelor de munca intrucat accidentul de circulatie acopera evenimentele care se pot petrece in trafic. Mai mult, angajatorul nu poate fi facut responsabil pentru orice eveniment petrecut pe traseul de la domiciliu la locul de munca. 
 
Redam mai jos proiectul inregistrat la Senat: 
 
Pentru modificarea si completarea Legii nr. 53/2003 - Codul muncii si a Legii nr 319/2006 a securitatii si sanatatii in munca
 
Art. I din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 345 din 18 mai 2011, cu modificarile si completarile ulterioare, se completeaza dupa cum urmeaza:
 
1. Dupa alineatul (1) al articolului 16 se introduc sapte noi alineate, alin. (1^) - (!) cu urmatorul cuprins:
 
„(!*) Partile pot utiliza la incheierea contractului individual de munca, a actului aditional la contract si altor documente emise in executarea contractului individual de munca, dupa caz, semnatura electronica potrivit Regulamentului (UE) nr. 910/2014 al Parlamentului European si al Consiliului din 23 iulie 2014 privind identificarea electronica si serviciile de incredere pentru tranzacdile electronice pe piata interna si de abrogare a Directivei 1999/93/CE.
 
(1^) Angajatorul poate suporta cheltuielile pentru achizitionarea serviciilor de emitere a semnaturii electronice utilizata de catre angajati pentru semnarea inscrisurilor/documentelor din domeniul relatiilor de munca/securitatii si sanatatii in munca.
 
(1^) Cheltuielile pentru achizitionarea serviciilor de emitere a semnaturii electronice sunt deductibile fiscal.
 
(1*) Contractele individuale de munca si actele aditionale precum si inscrisurile/documentele din domeniul relatiilor de munca/securitatii si sanatatii in munca, incheiate prin utilizarea semnaturii electronice, se transmit in format electronic in Registrul General de evidenta a salariatilor, putand fi accesate de catre organele de control competente si se arhiveaza de catre angajator cu respectarea prevederilor Legii Arhivelor Nationale nr. 16/1996, republicata, in conditiile tehnice stabilite de Legea nr. 135/2007 privind arhivarea documentelor in forma electronica, republicata si vor fi puse la dispozitia organelor de control competente, in format electronic, la solicitarea acestora.
 
(1^) Organele de control competente an obligatia de a accepta, pentru verificare si control, contractele individuale de munca si actele aditionale precum si inscrisurile/documentele din domeniul relatiilor de munca/securitatii si sanatatii in munca incheiate in format electronic, cu semnatura electronica. La solicitarea acestora, documentele incheiate cu semnatura electronica pot fi transmise si anterior efectuarii controlului.
 
(1®) In raporturile angajatorului cu institutiile publice, la intocmirea inscrisurilor/documentelor din domeniul relatiilor de munca/securitatii si sanatatii in munca, angajatorul poate utiliza semnatura electronica, conform prevederilor OUG nr. 38/2020.
 
(!) La incheierea contractului individual de munca sau a actului aditional la contract sau a altor documente emise in executarea contractului individual de munca, dupa caz, partile trebuie sa utilizeze acela^i tip de semnatura, respectiv semnatura olografa sau semnatura electronica, dupa caz.
 
2. La articolul 17 alineatul (3), dupa litera n se introduce o noua litera, lit. o) cu urmatorul cuprins:
 
o) procedurile privind utilizarea semnaturii electronice.
 
3. Dupa alineatul (2) al art. 110 se introduce un nou alineat, alin. (3) cu urmatorul cuprins:
 
(3) Salariatii au obligatia de a respecta si de a asigura confidentialitatea informatiilor si a documentelor utilizate in timpul muncii la domiciliu.
 
4. La articolul 242, dupa litera (i) se introduce o noua litera, lit. (j) cu urmatorul cuprins:
 
(j) procedura de utilizare si procedura de acces al angajatilor la semnatura electronica.
 
ART. II Legea securitatii si sanatatii in munca nr. 319/2006, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr 646 din 26 iulie 2006, cu modificarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
 
1. Litera f) a articolului 5 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
 
- eveniment - accidental care a antrenat decesul sau vatamari ale organismului, produs in timpul procesului de munca ori in indeplinirea indatoririlor de serviciu, situatia de persoana data disparuta sau accidental de circulatie, in conditiile in care au fost implicate persoane angajate, incidental periculos, precum si cazul susceptibil de boala profesionala sau legata de profesiune;
 
Dupa alineatul (3) al articolului 21 se introduc trei noi alienate, alin.(4), (5) si (6), cu urmatorul cuprins:
 
2. (4) Dovada instruirii prevazuta la art. 20 poate fi intocmita in format electronic sau pe suport de hartie in conformitate cu modalitatea stability prin regulamentul intern.
 
(5) In cazul folosirii variantei in format electronic, prevazuta la alin. (4), dovada instruirii va fi semnata cu semnatura electronica potrivit Regulamentului (UE) nr. 910/2014 al Parlamentului European si al Consiliului din 23 iulie 2014 privind identiflcarea electronica si serviciile de incredere pentru tranzactiile electronice pe piata interna si de abrogare a Directivei 1999/93/CE.
 
(6) in termen de 30 zile de la intrarea in vigoare a prezentei legi, Ministerul Muncii si Protectiei Sociale va supune spre adoptarea Guvernului proiectul de hotarare pentru modificarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii securitatii si sanatatii in munca nr. 319/2006, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 1425/2006, cu modificarile si completarile ulterioare.
 
3. La articolul 30 alineatul (1) litera g) se abroga.
 

NOUTATI din Legislatia muncii

NOU: Webinar Declaratia 112. Aspecte esentiale in 2024!


Prin Ordinul ANAF nr. 1.994/880/1.181/4.594/2023 a fost aprobat un nou model al Declaratiei 112 referitoare la plata contributiilor sociale, a impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate.

Atentie, gestionarea noului model al D 112 nu este deloc facila!

Iata de ce va invitam in data de 17 mai sa participati online la webinarul Declaratia 112. Aspecte esentiale in 2024 in cadrul caruia expertul Luminita Obaciu va limpezi cu profesionalism neclaritatile, cu accent pe subiectele care creeaza cele mai mari dificultati in practica!



...Vezi AICI detalii complete <<

de Ioana Pavel


Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
codul muncii modificaresemnatura electronicacontractul electronicarhivare electronicainstruire ssm

Data aparitiei: 06 Aprilie 2021
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele
Rating:

Codul Muncii se modifica: Semnatura electronica, contractul electronic, arhivarea si instruirea SSM in mod electronic Nota: 4 din 5 - 4 voturi.
Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri

 
Obligatie emitere adeverinta venit noua lege a pensiilorIntrebare: In ce conditii firma este obligata sa elibereze adeverinte cu tote veniturile din 1957-2001 conform noii L360/2023. Firma este din 1957, detinem arhiva, din statele vechi si mai apoi fluturasi se poate deduce baza de calul a pensiei care difera de la o perioada la alta, totodata, nu sunt incluse toate veniturile la calulul CAS-lui si pensia suplimentara L80/1992.Legea intra in vigoare din septembrie, suntem obligati sa eliberam pana atunci aceste adeverinte?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
 
Fisa de post pentruDirector vanzariIntrebare: Va rog frumos sa ne trimit fisa post pentru urmatorul cod cor: 112018 - director vanzari.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<


Descarca GRATUIT
“Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.
Rentrop ∧ Straton

 

 

Atentie la Controalele ITM!

Descarcati gratuit Raportul Special

"Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz"
Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 

 

 
 
 



 
Atentie la Controalele ITM!
Descarcati gratuit Raportul Special

"Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]