Este posibil si corect d.p.d.v. legal sa se arhiveze contractul individual de munca si actele aditionale in format electronic, avand semnatura ambelor parti (semnatura electronica)?
Societatea doreste sa reduca documentele printate si sa le arhiveze electronic.
Raspunsul specialistului:
Conform art. 4 pct. 2 din Legea nr. 455/2001 privind semnatura electronica, inscris in forma electronica reprezinta o colecție de date in forma electronica intre care exista relații logice si funcționale si care redau litere, cifre sau orice alte caractere cu semnificație inteligibila, destinate a fi citite prin intermediul unui program informatic sau al altui procedeu similar.
Art. 5 din acelasi act normativ stabileste ca inscrisul in forma electronica, caruia i s-a incorporat, atasat sau i s-a asociat logic o semnatura electronica extinsa, bazata pe un certificat calificat nesuspendat sau nerevocat la momentul respectiv si generata cu ajutorul unui dispozitiv securizat de creare a semnaturii electronice, este asimilat, in ceea ce priveste condiţiile si efectele sale, cu inscrisul sub semnatura privata.
Din aceste prevederi legale rezulta ca actul in format electronic ce poarta o semnatura electronica extinsa este asimilat unui act sub semnatura privata, insa acesta este destinat exclusiv folosirii in sistemul electronic intrucat se prevede ca sunt destinate citirii prin intermediul unui program informatic.
Ca atare, semnatura eletronica nu poate fi aplicata pe un inscris aflat pe suport hartie.
Conform art. 16 alin. (3) din Codul muncii, angajatorul este obligat ca, anterior inceperii activitaţii, sa inmaneze salariatului un exemplar din contractul individual de munca.
Inmanarea presupune predarea exemplarului din contractul individual de munca in mana.
Inalta Curte de Casatie si Justitie a hotarat prin Decizia nr. 6/2015 publicata in Monitorul Oficial nr. 199 din 25 martie 2015 a hotarat ca un act comunicat celeilalte parți pe suport hartie, fara semnatura originala a celui de la care emana, nu poate avea decat valoarea unei copii a inscrisului electronic original.
In consecinta, consideram ca nu este posibila semnarea electronica a contractelor individuale de munca intrucat este necesara folosirea acestora pe suport de hartie, iar semnatura electronica exclude folosirea inscrisului semnat electronic pe suport de hartie. Acestea trebuie sa fie semnate olograf si arhivate pe suport de hartie.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Abonament pentru utilizarea facilitatilor sportive. Tratament fiscal in anul 2025Intrebare: Conform art. 76 lit. h) contravaloarea abonamentelor pentru utilizarea facilitatilor sportive in vederea practicarii sportului si educatiei fizice cu scop de intretinere, profilactic sau terapeutic oferite de furnizori ale caror activitati sunt incadrate la codurile CAEN 9311, 9312 sau 9313, precum si contravaloarea abonamentelor, oferite de acelasi furnizor care actioneaza in nume propriu sau in calitate de intermediar, ce includ atat servicii medicale, cat si dreptul de a utiliza facilitatile...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Indemnizatie pentru folosirea masinii personale. Tratament fiscalIntrebare: Va rugam sa ne precizati ce obligatii fiscale are angajatul si angajatorul in urmatoarea situatie: Angajatorul doreste sa acorde o indemnizatie salariatilor care folosesc masina proprie in interes de servici (agenti de vanzari). Ce document se incheie cu acesta?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<