Pensie limita de varsta. Cum facem incetarea contractului de munca?

Legislatia Muncii
Legislatia Muncii
25 Martie 2021
25 Martie 2021
Legislatia Muncii
Legislatia Muncii
Pensie limita de varstaincetare cimincetare contract de muncan
Pensie limita de varsta. Cum facem incetarea contractului de munca?
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
“Un salariat cu contract de munca cu timp partial, in data de 27.02.2021 a implinit varsta de 65 de ani, in data de 17.03.2021 a trimis decizia de pensie limita varsta. Ce trebuie sa faca angajatorul?”
 
Raspunsul specialistului: 
 
La art. 56 alin. (1) lit. c) din Legea 53/2003 Codul muncii, cu modificarile si completarile ulterioare se prevede incetarea de drept a contractului individual de munca la data indeplinirii cumulative a conditiilor de varsta standard si a stagiului minim de cotizare pentru pensionare.
 
Astfel, daca salariatul dumneavoastra indeplineste conditiile de pensionare mentionate mai sus, fiind vorba de o incetare de drept, contractul sau de munca inceteaza la data indeplinirii acestor conditii, iar acesta nu mai are relatii contractuale de munca cu societatea dumneavoastra.
 
Fiind o incetare de drept, ea se produce automat, in temeiul legii, iar angajatorul nu face decat sa constate intervenirea unei asemenea incetari si o face in scris, prin decizie, in termen de 5 zile lucratoare de la momentul cand intervine cauza de incetare de drept.
 
Astfel aceasta decizie care are caracter obligatoriu pentru angajator, nu este un act prin care se dispune incetarea de drept a contractului, ci reprezinta doar un act constatator al incetarii de drept. La randul ei, decizia se comunica persoanei aflata in situatia respectiva in termen de 5 zile lucratoare.
 
Din punctul nostru de vedere, contractul individual de munca al salariatului cu societatea dumneavoastra a incetat de drept la data indeplinirii cumulative a conditiilor de varsta standard si a stagiului minim de cotizare pentru pensionare si prin urmare, salariatul si-a desfasurat activitatea fara sa aiba un contract individual de munca valabil.
 
Intrucat legea nu prevede expres ce se intampla in situatia in care angajatorul din eroare nu emite la timp decizia de constatare a incetarii de drept a contractului de munca si il mentine in continuare in activitate pe salariatul respectiv desi contractul de munca a incetat conform legii, putem sa exprimam doar o opinie cu privire la modul in care se poate reglementa, intr-o oarecare masura, raportul dintre angajator si salariat.
 
Astfel, apreciem ca trebuie emisa acea decizie de constatare a incetarii de drept a contractului de munca incepand cu data exacta cand a incetat de drept contractul si sa o comunicati acum salariatului, asumandu-va totodata responsabilitatea/ riscul de a nu o fi emis si inscris in REVISAL la momentul potrivit.
 
Referitor la raportul angajat – angajator, apreciem ca ar trebui sa incheiati un contract individual de munca pentru perioada de la incetarea raportului de munca de drept pe care sa il inscrieti in REVISAL, asumandu-va si in acest caz responsabilitatea/ riscul de a nu-l fi inregistrat la termenul prevazut de Codul muncii.
 
De asemenea, apreciem ca ar fi utila intocmirea unei note justificative prin care sa se explice situatia existenta, eroarea facuta si aceste masuri de remediere a acesteia la momentul cand eroarea a fost descoperita. In acest mod, se poate dovedi buna credinta in corectarea erorii si reglementarea situatiei.
 
 
Raspuns oferit de Adina Popescu, consilier juridic, pentru PortalCodulMuncii.ro >>>
 

NOUTATI din Legislatia muncii

Ce obligatii noi a adus pentru dvs. Legea nr. 367/2022?


Pe 25 decembrie 2022 a intrat in vigoare Legea nr. 367/2022, care a abrogat celebra Lege nr. 62/2011 a dialogului social si a adus obligatii noi pentru dvs., cu aplicabilitate imediata. Aceste obligatii, care au schimbat multe lucruri din vechea legislatie, vizeaza aspecte importante ale relatiei cu angajatii, cum ar fi:
  •     incheierea contractele colective de munca si clauzele minime ale acestora
  •     alegerea reprezentantilor salariatilor
  •     conditiile de infiintare a sindicatelor (...mai multe aici >>)

Explicatii pe larg gasiti in lucrarea Ghid practic. Contractul colectiv de munca. Legislatie explicata + modele de formulare!
...Vezi AICI detalii complete <<


 

 

Atentie!

Descarcati raportul GRATUIT

"Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii"
Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 

 

 
 
 

Descarcati raportul GRATUIT
“Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.


 
Atentie!
Descarcati raportul GRATUIT

"Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]