- promovati cooperarea intre toti angajatii la locul de munca;
- promovati lucrul in echipa;
- promovati creativitatea;
- promovati integrarea procesului de invatare in toate activitatile etc.
Ca manager sau lider al companiei aveti responsabilitatea de a va incuraja si sprijini angajatii care doresc sa-si continue pregatirea profesionala si sa participe la cursuri de formare.
Adaugand valoare angajatilor dvs., acestia, la randul lor vor adauga valoare companiei! Fara a oferi cunostintele necesare si accesul la formare, compania risca sa nu mai fie capabila sa faca fata mediului concurential si/sau noilor tehnologii care i-ar putea asigura succesul.
Noua lege a pensiilor Ghid practic
Consilier Ghid complet de Salarizare ReviSal si Contributii sociale
250 Modele Fise de Post
Iata cateva dintre elementele de care trebuie sa tineti cont daca doriti promovarea unei culturi a invatarii in compania dvs.:
1. Creati un mediu prietenos de invatare si promovati imbunatatirea performantelor ca o cerinta a postului
Solicitati angajatilor sa va comunice care sunt domeniile in care considera ca au nevoie de imbunatatiri. Atmosfera intalnirii trebuie sa fie pozitiva si constructiva.
In urma procesului de evaluare a nevoilor angajatilor stabiliti urmatoarele:
• competentele pe care ar trebui sa le dezvolte angajatii pentru a-si indeplini activitatea la locul lor de munca si notati-le ca o prioritate;
• competentele necesare angajatilor pentru a contribui la dezvoltarea echipei in care lucreaza si a companiei in general;
• identificati una sau maximum doua zone in care este necesara dezvoltarea de componente intr-o anumita etapa pentru a mentine treaza atentia angajatilor.
Acesta analiza nu presupune doar depistarea punctelor slabe ale angajatilor, ci si determinarea modalitatii in care puteti dezvolta continuu punctele forte ale acestora. Pentru aceasta:
- identificati trainingurile externe pe care le poate oferi compania;
- identificati trainingurile interne pe care le poate oferi compania;
- determinati timpul pe care angajatii il pot acorda pentru traininguri si coaching.
2. Aflati ce anume ii motiveaza pe angajati sa invete
In acelasi timp, oamenii sunt interesati sa invete lucruri diverse si noi. Invatarea este un proces continuu si majoritatea angajatilor vor avea avantaje daca vor capata mai multe abilitati. Variind obiectul invatarii/formarii veti mentine angajatii permanent interesati.
Este important sa le oferiti angajatilor oportunitatea de a capata sau de a-si imbunatati competentele atunci cand au nevoie de ele. Nu risipiti timp sau bani pentru a le dezvolta competente de care nu este nevoie in compania dvs.
3. Tineti cont de particularitatile de invatare ale angajatilor cand alcatuiti programe de invatare
Vorbiti cu angajatii si aflati care sunt cele mai bune conditii si care este mediul in care prefera sa invete.
Nu toti angajatii au acelasi stil de invatare. Pentru unii este suficient sa le dati suportul de curs si sa aiba timp sa studieze. Altii invata mai bine intr-un mediu organizat, intr-o clasa, de exemplu.
Majoritatea angajatilor invata cel mai bine la locul lor de munca cand comunica unii cu altii. S-ar putea ca unii angajati sa aiba competentele de care au nevoie ceilalti. Creati-le conditiile de a lucra impreuna pentru a invata si compania este cea care va profita din plin.
4. Stabiliti nevoile de invatare ale angajatilor
Faceti o evaluare a competentelor pe care angajatii dvs. ar trebui sa si le dezvolte, pentru ca impreuna sa decideti daca si cum vor beneficia atat ei, cat si firma de pe urma dezvoltarii acestora.
Ajutati-i pe angajatii dvs. sa isi faca un plan de dezvoltare a carierei pentru ca sa stie ce cunostinte si competente le sunt necesare pentru a ajunge acolo unde tintesc.
Includeti dezvoltarea competentelor si cunostintelor ca parte a procesului lor individual de evaluare a performantelor profesionale.
Nu uitati sa le oferiti angajatilor si posibilitatea de a-si dezvolta o varietate mare de competente “soft” (limbi straine, utilizare PC, comunicare, interelationare etc.), precizand care sunt acele competente care le aduc cele mai mari beneficii si de care au nevoie la locul de munca prezent sau viitor.
Decizia privind competentele pe care sa si le dezvolte trebuie sa apartina angajatilor. A incerca sa ii indrumati sa dobandeasca competente fata de care nu are nicio afinitate inseamna pierdere de timp si conduce la rezultate slabe.
Nu fortati angajatii si nu ii grabiti sa participe la traininguri. Grija dvs. trebuie sa fie sa ii tineti motivati si “in priza”. Angajatilor le place sa “stapaneasca” cum si ce invata.
5. Asigurati angajatilor instrumentele necesare invatarii
Angajatii dvs. au nevoie sa le oferiti instrumentele si timpul necesar pentru invatare. Este important sa lucrati impreuna cu ei, permitandu-le sa isi ajusteze programul in asa fel incat sa poata participa la traininguri.
Stabiliti apoi care sunt cursurile relevante sau examenele de certificare pentru care compania poate sa plateasca.
In acelasi timp, achizitionati carti si suporturi de curs pentru a crea in companie o “biblioteca pentru invatare”. Unii angajati s-ar putea sa utilizeze cartile sau suporturile de curs pentru a invata singuri.
Pentru a obtine rezultate maxime cu minimum de cheltuieli, planificati ca trainerii/formatorii sa vina de preferinta la locul de munca al angajatilor.
6. Dezvoltati un plan de invatare
Dupa ce ati identificat care sunt domeniile in care angajatii au nevoie sa-si dezvolte competentele trebuie sa elaborati un plan. Iata o scurta lista care va va ajuta in elaborarea unui plan de invatare:
- alegeti una sau doua zone in care angajatii isi vor dezvolta competentele si concentrati-va asupra acestora;
- creati o lista cronologica a activitatilor de invatare care ii vor ajuta pe angajati sa isi dezvolte competentele in zonele respective;
- creati o lista cu datele si actiunile pe care managementul le va intreprinde pentru a sprijini dezvoltarea competentelor angajatilor in zonele respective.