De regula, politica salariala reprezinta un instrument important pe care managementul il poate folosi pentru a sprijini supravietuirea sau dezvoltarea firmei in contextul crizei economice si financiare.
Dupa cum am precizat de multe ori, politica salariala la nivelul unei companii inglobeaza toate tipurile de venituri salariale: salariul fix, bonusurile variabile, bonusurile fixe, beneficiile.
Odata cu adoptarea O.U.G. nr. 58/2010 pentru modificarea si completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal si alte masuri financiar-fiscale, schema de salarizare va trebui reconfigurata in majoritatea companiilor deoarece actul normativ aduce modificari substantiale in aceasta privinta.
Avantajele persoanelor care obtin venituri din salarii conform art. 55 – Definirea veniturilor din salarii – vor mult mai putine decat inainte de intrarea in vigoare a O.U.G. nr. 58/2010. Din pacate, nici avantajele legale ramase nu sunt clar aplicabile in prezent, deoarece nu exista inca Normele de aplicare specifice.
De asemenea, tot in sensul diminuarii avantajelor, odata cu intrarea in vigoare a O.U.G. nr. 58/2010 pentru modificarea si completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal si alte masuri financiar-fiscale, au survenit modificari si in privinta categoriilor de venituri ce nu sunt incluse in veniturile salariale si nu sunt impozabile, in intelesul impozitului pe venit.
Astfel, potrivit prevederilor Ordonantei, incepand cu data de 1 iulie 2010 se abroga prevederile privind scutirea de la plata impozitului pe veniturile din salarii stabilite potrivit art. 8 din Legea nr. 142/1998 privind acordarea tichetelor de masa, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 260 din 13 iulie 1998, cu modificarile si completarile ulterioare.
Sumele corespunzatoare tichetelor de masa acordate de angajator, in limitele nominale prevazute de lege nu vor mai fi deductibile la calculul impozitului pe profit, si nici salariatul nu mai este scutit de plata impozitului pe venitul sub forma de salariu.
Cu toate acestea, prevederile privind scutirea de la plata contributiilor sociale obligatorii stabilite potrivit art. 8 din Legea nr. 142/1998, cu modificarile si completarile ulterioare, raman in vigoare, modalitatea efectiva de aplicare a noilor prevederi urmand a fi stabilite de legiuitor prin Normele specifice de aplicare.
Tot prin aceasta Ordonanta, incepand cu data de 1 iulie 2010 se abroga prevederile privind scutirea de la plata impozitului pe veniturile din salarii stabilite potrivit art. 3 alin. (3) si (4) din O.U.G. nr. 8/2009 privind acordarea tichetelor de vacanta, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 110 din 24 februarie 2009.
Avand in vedere aceasta modificare legislativa, sumele corespunzatoare tichetelor de vacanta acordate de catre angajator nu mai sunt deductibile la calculul impozitului pe profit, respectiv la calculul impozitului pe venit, si nici pentru salariat nu mai sunt scutite de plata impozitului pe venituri si a impozitelor sociale aferente.
Legis Plus Legislatia Muncii
Ghid practic privind munca desfasurata de cetatenii non-UE pe teritoriul Romaniei
Apararea Impotriva Incendiilor - Ghid Practic
Cu toate acestea, prevederile privind scutirea de la plata contributiilor sociale obligatorii stabilite potrivit art. 3 alin. (3) si (4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 8/2009 vor ramane in vigoare.
Calculul sumelor datorate de angajator si al celor datorate de angajat pentru stabilirea drepturilor si obligatiilor privind acordarea tichetelor de vacanta urmeaza a fi disponibile dupa publicarea Normelor de aplicare specifice.
Prevederile legale mentionate au intrat in vigoare la data de 1 iulie, dar aplicarea lor efectiva se poate realiza abia dupa intrarea in vigoare a Normelor de aplicare, cel mai probabil in termen de 30 de zile de la data publicarii O.U.G. 58/2010 in Monitorul Oficial.