In acest moment exista un proiect de lege prin intermediul caruia se doreste reglementarea aspectelor referitoare la organizarea si functionarea Agentiei Nationale pentru Inspectia Muncii si Securitate Sociala.
Pe site-ul Ministerului Muncii au fost date publicitatii doua documente deosebit de importante.
Discutam despre Proiectul de lege privind organizarea, functionarea si atributiile Agentiei Nationale pentru Inspectia Muncii si Securitate Sociala si Expunerea de motive.
Redau un fragment important din Motivul emiterii actului normativ:
"Prin prezentul proiect de lege se are in vedere reglementarea aspectelor privind organizarea si functionarea Agentiei Nationale pentru Inspectia Muncii si Securitate Sociala astfel:
Ghid complet Instructiuni proprii de securitate a muncii
Consilier - Codul Muncii abonament 12 actualizari
Orele suplimentare si munca in zi de repaus
- redefinirea atributiilor generale si specifice, pe domenii de activitate specifice;
- stabilirea functiilor generale si a principiilor care stau la baza functionarii institutiei nou infiintate;
- precizarea si detalierea atributiilor generale si specifice ale Agentiei Nationale pentru Inspectia Muncii si Securitate Sociala;
- reglementarea modului de aprobare a structurii organizatorice a aparatului propriu al Agentiei Nationale pentru Inspectia Muncii si Securitate Sociala si al directiilor judetene si a municipiului Bucuresti de munca si securitate sociala, precum si reglementarea conducerii acestora;
- intarirea capacitatii actului de control, indrumare, coordonare si evaluare a aplicarii reglementarilor legale in domeniile de competenta;
- prin comasarea activitatii de inspectie sociala si inspectia muncii se confera activitatii de control mai multa autoritate, iar inspectorilor atributii noi si drepturi mult mai bine conturate;
- prin comasare, institutia nou infiintata se exercita functia de autoritate de stat, prin care se asigura controlul aplicarii unitare si respectarii reglementarilor in domeniile sale de activitate, precum si functionarea directiilor de munca si securitate sociala;
- reglementarea drepturilor si obligatiilor inspectorului de munca si ale inspectorului social;
- reglementarea sanctiunilor ce pot fi aplicate de inspectorii de munca si inspectorii."
Conform expunerii de motive, posturile si personalului Agentiei Nationale pentru Inspectia Muncii si Securitate Sociala sunt preluate din cadrul Inspectiei Muncii si al Agentiei Nationale pentru Plati si Inspectie Sociala.
"Personalul preluat isi pastreaza statutul, functiile si celelalte drepturi avute la data preluarii.", se mai precizeaza in cadrul actului normativ citat.
Motivul Emiterii Actului Normativ
Conform legii, Agentia va indeplini functia de autoritate de stat si prin intermediul ei se va asigura exercitarea controlului indomeniile relatiilor de munca, securitatii si sanatatii in munca si supravegherii pietei, gestionarea si plata beneficiilor de asistenta sociala precum si finantarea programelor de servicii sociale, respectarea prevederilor legale in domeniul formarii profesionale a adultilor, precum si controlul sistemului de beneficii de asistenta sociala si sistemului de servicii sociale acordate, asa cum sunt ele definite de lege, precum si controlul activitatilor sistemului national de asistenta sociala, realizate de autoritatile administratiei publice centrale si locale, precum si de persoanele fizice si juridice, privind prevenirea, limitarea sau inlaturarea efectelor temporare ori permanente ale unor situatii care pot genera marginalizarea sau excluziunea sociala a persoanei, familiei, grupurilor ori comunicatilor.
Agentia aplica politicile si strategiile din domeniul relatiilor de munca, securitatii si sanatatii in muncasi supravegherii pietei, precum sidin domeniul sistemului national de asistenta sociala elaborate de Ministerul Muncii, Familiei, Protectiei Sociale si Persoanelor Varstnice, avand urmatoarele obiective principale:
a) controlul aplicarii prevederilor legale referitoare la relatiile de munca, la securitatea si sanatatea in munca, supravegherea pietei, la protectia salariatilor care lucreaza in conditii deosebite si conditii speciale
b) exercitarea controlului privind aplicarea unitara si respectarea reglementarilor in domeniul sau de activitate, modul de asigurare, administrare si gestionare a beneficiilor de asistenta sociala si a
serviciilor sociale;
c) exercitarea controlului referitor la modul de asigurare, administrare si gestionare a fondurilor destinate sistemului national de asistenta sociala, precum si a performantei furnizorilor si a calitatii serviciilor
sociale
d) indrumarea autoritatilor administratiei publice centrale silocale, a persoanelor fizice si juridice, publice sau private, cu atributii in domeniul asistentei sociale, in vederea derularii in bune conditii a activitatii, a perfectionarii activitatii acestor a si prevenirii faptelor de incalcare a prevederilor legale.
e) informarea autoritatilor competente despre deficientele legate de aplicarea corecta a dispozitiilor legale in vigoare;
f) furnizarea de informatii celor interesati despre cele mai eficace mijloace de respectare a legislatiei muncii;
g) imbunatatirea legislatiei existente si elaborarea de noi acte legislative in domeniu prin initierea de propuneri adresate Ministerului Muncii, Familiei, Protectiei Sociale si Persoanelor Varstnice pentru.
h) administrarea fondurilor alocate de la bugetul de stat pentru plata beneficiilor de asistenta sociala, precum si a celor destinate programelor de servicii sociale, conform legii;
i) asigurarea unui sistem eficient si integrat de gestionare si plata a beneficiilor de asistenta sociala la nivel national;
j) prevenirea erorii, fraudei si coruptiei in sistemul de acordare a beneficiilor de asistenta sociala si a serviciilor sociale;
k) monitorizarea modului de acordare a sumelor pentru plata beneficiilor de asistenta sociala si pentru programele de servicii sociale;
l) evaluarea si monitorizarea serviciilor sociale pe baza standardelor de calitate si de cost in vederea acordarii licentei de functionare;
m) organizarea si asigurarea serviciilor de stabilire, evidenta si plata a beneficiilor de asistenta sociala;
n) organizarea si asigurarea unui sistem de evidenta si evaluare a persoanelor care primesc beneficii de asistenta sociala;
o) asigurarea furnizarii informatiilor necesare realizarii politicilor si strategiilor in domeniul asistentei sociale, relatii de munca, securitate si sanatate in munca si supravegherea pietei;
p) facilitarea accesului persoanelor indreptatite, potrivit legii, la beneficiile de asistenta sociala precum si la serviciile sociale;
q) gestionarea eficienta a resurselor umane si materiale in domeniul sau de activitate;
In mod concret, s-a decis ca Inspectia Muncii si Agentia de Plati si Inspectie Sociala sa devina o singura institutie, care sa actioneze mai eficient in domeniul relatiilor de munca si securitatii sociale.
Pe site-ul Ministerului Muncii, Familiei, Protectiei Sociale si Persoanelor Varstnice a fost data publicitatii, in urma cu cateva luni, informarea de presa ce doreste clarificarea demersurilor de infiintare a Agentiei Nationale pentru Inspectia Muncii si Securitate Sociala.
"Dorim ca, prin urmatoarele precizari, sa raspundem dezinformarilor aparute, in ultimele zile, in spatiul public si sa explicam mai detaliat avantajele clare ale comasarii a doua institutii pentru formarea Agentiei Nationale pentru Inspectia Muncii si Securitate Sociala.
Ministerul Muncii, Familiei, Protectiei Sociale si Persoanelor Varstnice (MMFPSPV) precizeaza ca infiintarea Agentiei Nationale pentru Inspectia Muncii si Securitate Sociala, prin comasarea Inspectiei Muncii si a Agentiei Nationale pentru Plati si Inspectie Sociala, respecta legislatia in vigoare si conventiile internationale la care Romania a aderat in domeniile munca si securitate sociala.", se precizeaza in cadrul informarii de presa.
Decizia de infiintare a acestei noi agentii are la baza dorinta de sporire a eficientei si optimizarea activitatilor de control in domeniul relatiilor de munca, al sanatatii si securitatii in munca, in domeniul social.
"Astfel, prin crearea unei institutii unice, care sa coordoneze domeniile mai sus mentionate, se propune alinierea la principiile europene in domeniu, in vederea intaririi capacitatii administrative. Mai mult, prin managementul unitar al bazelor de date din domeniile muncii si beneficiilor sociale se asigura un control riguros asupra beneficiarilor de asistenta sociala, cat si asupra angajatorilor si angajatilor, in vederea eliminarii fraudelor.", se mentioneaza in cadrul informarii de presa.
In urma comasarii celor doua institutii, functionarii care activeaza in cadrul lor nu vor fi afectati.
Nu in ultimul rand, in cadrul informarii de presa se precizeaza faptul ca infiintarea acestei noi institutii s-a concretizat dupa o serie de deficiente constatate de Curtea de Conturi. Aceste deficiente au demonstrat sa sistemul actual nu este aficient si ca se lucreaza mai mult de efect si mai putin pe cauza, respectiv preventie.
Conform comunicatului, noua structura urmareste intarirea capacitatii actului de control. Inspectorii vor detine atributii noi si drepturi mult mai bine conturate. Per total, se va asigura controlul aplicarii unitare a legislatiei specifice in vigoare.
sursa: www.mmuncii.ro - Comunicat de presa
Proiect de lege
Motivul Emiterii Actului Normativ