Model de decizie pentru responsabilul de PSI

PSIfisa postului
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Intrebare:

Va rog un model de decizie de numire a unui angajat ca responsabil PSI, continutul fisei postului pt. acesta. Trebuie sa aiba o anumita functie in cadrul firmei, poate face un cumul de functii, ce curs trebuie sa aiba persoana desemnata ca responsabil PSI.


Raspuns:

Art. 12 din Legea 307/2006 privind apararea impotriva incendiilor prevede in alin. (1) ca autoritatile administratiei publice centrale si celelalte organe centrale de specialitate, Consiliul General al Municipiului Bucuresti, consiliile locale ale sectoarelor municipiului Bucuresti, judetene sau locale, institutiile publice si operatorii economici au obligatia sa angajeze cel putin un cadru tehnic sau personal de specialitate cu atributii in domeniul apararii impotriva incendiilor, atestati potrivit metodologiei elaborate de Inspectoratul General. Ocupatiile de cadru tehnic si personal de specialitate cu atributii in domeniul apararii impotriva incendiilor sunt definite pe baza standardelor ocupationale aprobate conform legislatiei in vigoare.

Potrivit prevederilor anexei ordinului ministrului administratiei si internelor 106/2007 operatorii economici au obligatia sa angajeze cel putin un cadru tehnic sau personal de specialitate cu atributii in domeniul apararii impotriva incendiilor, daca indeplinesc unul dintre urmatoarele criterii:

1) Detin sau isi desfasoara activitatea in:
- cladiri civile din categoriile de importanta exceptionala si deosebita, incadrate conform reglementarilor tehnice specifice, indiferent de aria construita, regimul de inaltime sau destinatie;
- cladiri pentru comert cu suprafata desfasurata mai mare de 1.000 m2;
- structuri de primire turistica cu functiuni de cazare de tipul: hoteluri, hoteluri-apartament, moteluri, hosteluri, minihoteluri, bungalow-uri, cabane turistice, sate de vacanta, pensiuni turistice, pensiuni agroturistice si altele similare, inclusiv unitatile de alimentatie din incinta acestora, cu peste 200 de locuri;
- cladiri sau spatii amenajate in cladiri, având destinatia de ingrijire a sanatatii, cu peste 100 de paturi;
- teatre cu peste 200 de locuri;
- sali de sport, sali de spectacol, cladiri pentru activitati sportive cu peste 600 de locuri;

2) Desfasoara activitati in constructii si instalatii cu risc mediu si mare de incendiu, definit conform reglementarilor tehnice specifice si au peste 50 de angajati.
Potrivit prevederilor Normelor generale de aparare impotriva incendiilor, aprobate prin Ordinul ministrului administratiei si internelor 163/2007, in cadrul operatorilor economici, in functie de nivelul riscului de incendiu si de specificul activitatii, se constituie, dupa caz, urmatoarele structuri cu atributii de aparare impotriva incendiilor:
a) compartiment de aparare impotriva incendiilor, compus din doua sau mai multe cadre tehnice sau personal de specialitate cu atributii in domeniul apararii impotriva incendiilor;
b) cadru tehnic sau personal de specialitate cu atributii in domeniul apararii impotriva incendiilor numit exclusiv pentru aceasta activitate, conform legii;
c) serviciu public voluntar sau privat pentru situatii de urgenta.

De asemenea, prevederile legale mentionate anterior statueaza si faptul ca, in vederea indeplinirii atributiilor pe linia apararii impotriva incendiilor, operatorii economici care nu au obligatia, prin lege, sa angajeze cel putin un cadru tehnic cu atributii in domeniul apararii impotriva incendiilor sau personal de specialitate, pot desemna din randul personalului propriu un salariat care sa indeplineasca si atributii specifice in domeniul apararii impotriva incendiilor sau pot incheia un contract cu o persoana fizica sau juridica atestata, in conditiile legii

Asadar, in vederea indeplinirii atributiilor pe linia apararii impotriva incendiilor, operatorii economici care nu au obligatia sa angajeze cel putin un cadru tehnic cu atributii in domeniul apararii impotriva incendiilor sau personal de specialitate, au la indemana doua posibilitati:

1) Fie desemneaza din randul personalului propriu un salariat care sa indeplineasca si atributii specifice in domeniul apararii impotriva incendiilor;

2) Fie incheie un contract cu o persoana fizica sau juridica atestata, in conditiile legii, sa desfasoare activitati in domeniul apararii impotriva incendiilor.

Asadar, in masura in care unitatea dvs. se incadreaza in aceasta ultima situatie angajatorul poate desemna atat o persoana din randul personalului propriu, situatie in care ii va modifica corespunzator prin act aditional fisa postului, prin includerea atributiilor specifice acestei activitati, dar poate si incheia un alt contract individual de munca, in conditiile art.35 din Codul muncii, republicat, precum si cu respectarea prevederilor referitoare la timpul de munca.  

In ceea ce priveste atributiile pe care aceasta persoana trebuie sa le indeplineasca, acestea apreciem ca trebuie sa fie in principal urmatoarele:

- planificarea activitatii de prevenire si stingere a incendiilor in cadrul organizatiei,
- organizarea activitatii de aparare impotriva incendiilor,
- monitorizarea activitatii de prevenire si stingere a incendiilor,
- acordarea asistentei tehnice de specialitate in situatii critice,
- elaborarea documentelor specifice activitatii PSI,
- avizarea documentatiilor privind prevenirea si stingerea incendiilor,
- controlul modului de respectare a masurilor de prevenire si stingere a incendiilor,
- investigarea contextului producerii incendiilor,
- instruirea celorlalti salariati in domeniul prevenirii si stingerii incendiilor.

In ceea ce priveste formarea si atestarea cadrelor tehnice cu atributii in domeniul prevenirii si stingerii incendiilor sau personalului de specialitate cu atributii in domeniul apararii impotriva incendiilor pentru operatorii economici se face pe baza standardelor ocupationale care identifica ansamblul competentelor si nivelurilor de performanta cerute pentru practicarea profesiei si a metodologiei de atestare elaborata de Inspectoratul General pentru Situatii de Urgenta.

Astfel, conform prevederilor Ordinului Ministrului Administratiei si Internelor 58/2009 pot deveni cadre tehnice PSI persoanele care urmeaza cursurile de formare profesionala organizate de firme autorizate in acest sens ca furnizori de formare profesionala in sistemul de formare profesionala a adultilor conform OG 129/2000, acreditat de CNFPA. Ocupatia cadru tehnic cu atributii in domeniul prevenirii si stingerii incendiilor face parte din grupa majora 5 din Clasificarea Ocupatiilor din Romania (cod COR 541902), astfel incat pentru dobandirea competentelor necesare in acest domeniu nu sunt solicitate studii superioare, fiind suficiente studiile medii. In privita duratei cursurilor de formare profesionala, aceasta este stabilita prin contractul incheiat cu furnizorul autorizat de formare profesionala.

Asadar, legea prevede in mod expres doar formarea, evaluarea si certificarea competentei profesionale a cadrelor tehnice sau personalului cu atributii in domeniul apararii impotriva incendiilor, situatie in care apreciem ca pentru salariatii desemnati din randul personalului, atributiile din domeniul apararii impotriva incendiilor se stabilesc in fisele posturilor nefiind necesara certificarea in acest sens (a se vedea in acest sens si prevederile art. 9 din Normele generale de aparare impotriva incendiilor aprobate prin ordinul 163/2007).

Insa, apreciem ca in masura in care salariatul desemnat cu realizarea acestei activitati nu are pregatire de specialitate in domeniu angajatorul poate trimite salariatul in cauza la anumite cursuri de specialitate, in vederea dobandirii cunostintelor necesare realizarii atributiilor in domeniul apararii impotriva incendiilor.

Un posibil model de decizie pentru desemnarea unei persoane cu exercitarea atributiilor in domeniul apararii impotriva incendiilor din randul personalului propriu ar putea fi:

Angajator .............................................................................................
Adresa ..................................................................................................
Inregistrata la Registrul Comertului din ...... sub nr. J.../...../.....
C.U.I. ....................................................................................................
Telefon: ......................................./Fax: ..............................................


DECIZIE
privind desemnarea unei persoane din randul salariatilor unitatii ________________in vederea indeplinirii atributiilor de aparare impotriva incendiilor
Nr. ______________ din data _______________

Avand in vedere prevederile:
- art.  12 din Legea 307/2006
privind apararea impotriva incendiilor
-art.6 si art.9 din Normele generale de aparare impotriva incendiilor, aprobate prin Ordinul ministrului administratiei si internelor 163/2007;
- art.1 din anexa la Ordinul ministrului administratiei si internelor 106/2007 pentru aprobarea Criteriilor de stabilire a consiliilor locale şi operatorilor economici care au obligaţia de a angaja cel puţin un cadru tehnic sau personal de specialitate cu atribuţii în domeniul apărării împotriva incendiilor;
 
In temeiul dispozitiilor art. 17 alin. (3) lit. d), ale art. 17 alin. (5) coroborate cu prevederile art. 41 din Legea nr. 53/2003
  – Codul muncii
, republicat;

Conducatorul unitatii________________________________(director/director general, etc.)

Decide:

Art. 1 – (1) Cu data de________________D-na/D-l _________________, avand functia de ____________________ in cadrul compartimentului____________,este desemnat cu indeplinirea atributiilor in domeniul apararii impotriva incendiilor, in conformitate cu prevederile legale in domeniu.
(2) Masura dispusa prin prezenta decizie are caracter obligatoriu si face parte din atributiile de serviciu, cu modificarea in mod corespunzator a fisei postului.
Art. 2 – Decizia poate fi contestata la _____( Tribunalul in circumscriptia caruia domiciliaza reclamantul, de exemplu Tribunalul Municipiului Bucuresti – Sectia a VIII-a – Conflicte de Munca si Asigurari Sociale), in termen de 30 de zile de la data comunicarii.
Art.3 – Prezenta decizie produce efecte de la data comunicarii.


REPREZENTANT LEGAL,
Nume/prenume

NOUTATI din Legislatie muncii

[Raluca Dimitriu] Webinar Probleme la incetarea CIM + modificari legislative


Legea nr. 360/2023 a adus noutati privind continuarea activitatii salariatilor pana la implinirea varstei de 70 de ani, iar Legea nr. 283/2022 a modificat substantial Codul muncii, introducand notiuni ca:

• zile libere platite pentru evenimente familiale deosebite;
• concediu de ingrijitor;
• absente de la locul de munca pentru situatii neprevazute.

Cum afecteaza aceste modificari legislative incetarea CIM?

Aflati raspunsul in cadrul Webinarului “Noi probleme practice privind incetarea CIM”.

...Vezi AICI detaliile complete <<

de Legislatia Muncii


Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
PSIfisa postului

Data aparitiei: 13 August 2013
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele
Rating:

Model de decizie pentru responsabilul de PSI Nota: 4.25 din 5 - 10 voturi.
Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri

 
Obligatie emitere adeverinta venit noua lege a pensiilorIntrebare: In ce conditii firma este obligata sa elibereze adeverinte cu tote veniturile din 1957-2001 conform noii L360/2023. Firma este din 1957, detinem arhiva, din statele vechi si mai apoi fluturasi se poate deduce baza de calul a pensiei care difera de la o perioada la alta, totodata, nu sunt incluse toate veniturile la calulul CAS-lui si pensia suplimentara L80/1992.Legea intra in vigoare din septembrie, suntem obligati sa eliberam pana atunci aceste adeverinte?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
 
Fisa de post pentruDirector vanzariIntrebare: Va rog frumos sa ne trimit fisa post pentru urmatorul cod cor: 112018 - director vanzari.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<


Descarca GRATUIT
“Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.
Rentrop ∧ Straton

 

 

Atentie la Controalele ITM!

Descarcati gratuit Raportul Special

"Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz"
Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 

 

 
 
 



 
Atentie la Controalele ITM!
Descarcati gratuit Raportul Special

"Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]