ESENER examineaza modul in care sanatatea si securitatea sunt gestionate in practica la locurile de munca din Europa. Sondajul se concentreaza, de asemenea, asupra gestionarii riscurilor psihosociale, asupra factorilor determinanti si a obstacolelor in calea actiunilor si asupra modului in care lucratorii sunt implicati in gestionarea sanatatii si securitatii la locul de munca.
Informatii despre sondaj
Sondajul european in randul intreprinderilor privind riscurile noi si emergente ajuta la acoperirea deficitului considerabil de informatii din domeniul sanatatii si securitatii la locul de munca. Date privind accidentele de munca si bolile profesionale sunt disponibile prin intermediul sondajelor efectuate in randul lucratorilor si al sistemelor de raportare, dar se cunosc prea putine lucruri despre modul in care riscurile pentru sanatate si securitate sunt gestionate in practica, in special cele care sunt „noi si emergente”, precum stresul, violenta si hartuirea la locul de munca.
Sondajul ESENER a inclus aproximativ 36 000 de interviuri cu manageri si reprezentanti pentru sanatate si securitate in 2009. Sondajul s-a adresat intreprinderilor din sectorul public si privat cu zece sau mai multi angajati din cele 27 de state membre ale UE, precum si din Croatia, Turcia, Norvegia si Elvetia. In acest sens, sondajul pune la dispozitia factorilor de decizie informatii comparabile la nivel transnational, relevante pentru elaborarea si punerea in aplicare a unor noi politici in acest domeniu.
Diferitele sectiuni ale sondajului cerceteaza:
40 Modele de Regulament Intern
Noua lege a pensiilor Ghid practic
Procedura completa la angajare Caiet de lucru pentru angajatori si manageri de HR
Gestionarea sanatatii si securitatii
- Masurile preventive adoptate, precum amploarea evaluarii riscurilor.
- Angajamentul conducerii fata de sanatate si securitate
- Sursele de expertiza, consiliere sau informare.
- Principalele motive de ingrijorare legate de sanatatea si securitatea in munca.
Gestionarea riscurilor psihosociale „noi”
- Principalele motive de ingrijorare legate de stresul, violenta, intimidarea si hartuirea la locul de munca.
- Cauzele percepute ale riscurilor psihosociale.
- Masurile adoptate pentru gestionarea riscurilor.
- Procedurile formale instituite pentru prevenirea riscurilor psihosociale.
Factori determinanti si obstacole - ce motiveaza managerii sa ia masuri si care sunt principalele obstacole?
- Principalele motive pentru abordarea aspectelor legate de sanatate si securitate si pentru combaterea riscurilor psihosociale.
- Principalele dificultati in tratarea aspectelor de sanatate si securitate si combaterea riscurilor psihosociale.
Participarea lucratorilor: ce mecanisme sunt instituite si care este efectul acesteia?
- Caracteristicile reprezentarii „oficiale” (prin intermediul unui reprezentant ales sau al unui organism).
- Caracteristicile participarii „directe” (in cazul in care nu exista niciun reprezentant).
- Impactul participarii lucratorilor asupra gestionarii sanatatii si securitatii.
- Resursele aflate la dispozitia reprezentantului.
Sursa: Agentia Europeana pentru SSM