Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
legislatiamuncii.ro cauta meniu

 

Directorul reprezentantei unei societati straine | Ce regim fiscal se aplica veniturilor?

formularul 112impozitul pe venitreprezentanta societate strainaexpat



Analizam, prin cele ce urmeaza, cazul in care, in cadrul unei
reprezentante in Romania a unei firme straine, lucreaza si un expat (managerul reprezentantei), pentru a stabili care sunt taxele care se retin in cazul venitului obtinut de expat in Romania (impozit, contributii etc.), precum si daca taxele retinute
pentru expat se declara separat sau tot in D112.

Solutia consultantului:

Termenul de expat nu este intalnit in legislatie. Pentru a stabili regimul fiscal aplicabil venitului de care beneficiaza directorul reprezentantei straine sunt necesare o serie de informatii precum temeiul in baza caruia este obtinut venitul (contract
individual de munca incheiat in Romania, contract de mandat, act de detasare, etc), statul al carui cetatean este directorul, daca directorul este rezident in Romania si cine suporta veniturile acestuia.

De exemplu, daca directorul este cetatean al unui stat membru UE sunt aplicabile dispozitiile Regulamentului (CE) 883/2004 al Parlamentului European si al Consiliului din 29 aprilie 2004 privind coordonarea sistemelor de securitate sociala si de
Regulamentul (CE) 987/2009 al Parlamentului European si al Consiliului din 16 septembrie 2009 de stabilire a procedurii de punere in aplicare a Regulamentului (CE) 883/2004.

Conform art. 11 alin. (3) lit. a) din Regulamentul (CE) 883/2004 sub rezerva articolelor 12-16 persoana care desfasoara o activitate salariata sau independenta intr-un stat membru se supune legislatiei din statul membru respectiv.

Prin urmare, regula stabilita de regulament este aceea ca persoana care desfasoara o activitate salariata sau independenta intr-un stat membru se supune legislatiei din
statul membru respectiv, in speta, in Romania.

Exceptii de la aceasta regula sunt stabilite la art. 12 - 16 si se refera la situatia salariatilor detasati si a celor care desfasoara activitate in doua sau mai multe state membre.

In aplicarea exceptiilor, institutiile competente din statele membre emit documentul portabil A1 la solicitarea persoanelor interesate.

In consecinta, contributiile sociale sunt datorate in Romania potrivit legislatiei din Romania daca managerul nu prezinta documentul portabil A1 eliberat din statul membru
din care provine.

Conform art. 296 4 lit. a) din Codul fiscal intra in baza de calcul al contributiilor sociale veniturile din salarii, in bani si/sau în natura, obtinute in baza unui contract individual de munca, a unui raport de serviciu sau a unui statut special  prevazut de lege. De asemenea, intra in baza de calcul al contributiilor sociale
potrivit lit. f) a aceluiasi articol remuneratia obtinuta de directorii cu contract de mandat si de membrii directoratului de la societatile comerciale administrate in sistem dualist, potrivit legii, precum si drepturile cuvenite managerilor, in baza
contractului de management prevazut de lege. Astfel, daca activitatea este prestata in baza unui contract individual de munca se datoreaza contributiile sociale aferente veniturilor salariale obtinute in baza unui contract individual de munca, respectiv:
- contributiile de asigurari sociale datorate bugetului asigurarilor sociale de stat de angajator si salariat;

- contributiile de asigurari sociale de sanatate datorate bugetului Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate (FNUASS) de angajator si salariat;

- contributia pentru concedii si indemnizatii de asigurari sociale de sanatate datorata de angajator bugetului Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate;

- contributiile asigurarilor pentru somaj datorate bugetului asigurarilor pentru somaj de angajator si salariat;
- contributia de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale datorata de angajator bugetului asigurarilor sociale de stat;
- contributia la Fondul de garantare pentru plata creantelor salariale datorata de angajator;

Daca activitatea directorului are la baza un contract de mandat, contributiile sociale datorate pentru remuneratia acestuia sunt cele aferente veniturilor salariale obtinute in baza CIM, astfel cum le-am expus mai sus, cu exceptia contributiei la Fondul de
garantare pentru plata creantelor salariale. Aceasta, intrucat, exceptii de la plata contributiilor sociale pentru remuneratia directorului obtinuta in baza unui contract de mandat regasim numai in ceea ce priveste contributia la Fondul de garantare pentru plata creantelor salariale.

Impozitul pe venit se datoreaza in Romania atat in situatia in care, directorul isi desfasoara activitatea in baza unui CIM incheiat cu reprezentanta din Romania, cat si in situatia in care, directorul isi desfasoara activitatea in baza unui contract de
mandat, intrucat in ambele situatii veniturile salariale sunt platite/suportate de un angajator rezident.

In cazul in care veniturile salariale nu sunt platite de un angajator care este rezident sau in numele acestuia si nu este nici suportat de un sediu permanent pe care un angajator nerezident il are in Romania, impozitul se datoreaza in functie de prezenta pe teritoriul Romaniei respectiv daca aceasta depaseste sau nu 183 de zile pe parcursul oricarui interval de 12 luni consecutive, care se incheie in anul calendaristic vizat. Aceste situatii sunt intalnite in cazul persoanelor detasate in Romania.

Indiferent de temeiul in baza caruia este prestata activitatea directorului, CIM sau contract de mandat, societatea comerciala care plateste veniturile are obligatia de a calcula, retine si vira impozitul pe venit si contributiile sociale datorate, acesteia
revenindu-i si obligatia de a le declara in formularul 112.



Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
formularul 112impozitul pe venitreprezentanta societate strainaexpat

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!


Data aparitiei: 19 Februarie 2013
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele


Rating:


Directorul reprezentantei unei societati straine | Ce regim fiscal se aplica veniturilor? Nota: 5 din 5 - 1 vot.
 

 
x
(cel putin 10 caractere)


Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!
 

 

ClubLegislatiaMuncii.ro - intrebarea zilei

 
Care Este Vechimea In Munca Si Cand Ma Pot PensionaIntrebare: Buna ziua. Sunt nascuta pe data de 10.03.1968. Am lucrat in 1986-1987, pentru scurte perioade ca ziliera la o unitate ce mi-a eliberat adeverinta de lucru pentru 79 de zile. Se specifica ca s-au retinut cele 3% pensie suplimentara si CAS. Datele nu apar in cartea de munca ci doar in adeverinta. Se iau in calcul ca vechime in munca (perioada contributiva)? Din 1.10. 1988- 1.09.1989 am lucrat in aceeasi unitate cu Carte de munca. Am urmat Facultate cursuri la zi 5 ani: 1989-1994.Pe Diploma
 

Raspuns: Multumesc pentru raspuns. Dar, se poate face un calcul al vechiimi mele pana in prezent? Cat ar fi? ... citeste tot raspunsul aici


Descarca GRATUIT
“SALARIZAREA: modificari majore in 2019 - 7 Cazuri Practice explicate de specialisti”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.

 

Afla totul despre modificarile din SALARIZARE in 2019!

Cazuri practice si mod de calcul
 
Descarcati gratuit Raportul Special
"SALARIZAREA: modificari majore in 2019 - 7 Cazuri Practice explicate de specialisti"
SALARIZAREA: modificari majore in 2019 - 7 Cazuri Practice explicate de specialisti

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 

 

 

 
 
 



 
Afla totul despre modificarile din SALARIZARE in 2019!
Cazuri practice si mod de calcul

Descarcati gratuit Raportul Special

"SALARIZAREA: modificari majore in 2019 - 7 Cazuri Practice explicate de specialisti"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]