Suspendarea activitatii salariale

Suspendarea activitatii salarialesalariuangajatangajator
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Potrivit art. 52 din Codul muncii republicat, angajatorul are posibilitatea sa suspende contractul individual de munca din initiativa angajatorului numai in urmatoarele situatii:

a) pe durata cercetarii disciplinare prealabile;

b) in cazul in care angajatorul a formulat plangere penala impotriva salariatului sau acesta a fost trimis in judecata pentru fapte penale incompatibile cu functia detinuta, pana la ramanerea definitiva a hotararii judecatoresti;

c) in cazul intreruperii sau reducerii temporare a activitatii, fara incetarea raportului de munca, pentru motive economice, tehnologice, structurale sau similare;

d) pe durata detasarii;

e)pe durata suspendarii de catre autoritatile competente a avizelor, autorizatiilor sau atestarilor necesare pentru exercitarea profesiilor.

La indemana angajatorului pentru diminuarea costurilor salariale fara recurgerea la concediere din initiativa sa este masura suspendarii temporare a contratului de munca in temeiul art. 52 lit. c) corelat cu art. 53 din Codul muncii republicat

Motivele economice, tehnologice, structurale sau similare care determina intreruperea temporara a activitatii ofera posibilitatea ca salariatii sa beneficieze de o indemnizatie platita din fondul de salarii, ce nu poate fi mai mica de 75% din salariul de baza corespunzator locului de munca ocupat. Astfel, beneficiaza de o indemnizatie, platita din fondul de salarii, ce nu poate fi mai mica de 75% din salariul de baza corespunzator locului de munca ocupat salariatii implicati in activitatea redusa sau intrerupta, care nu mai desfasoara activitate, pe durata reducerii si/sau a intreruperii temporare a activitatii.

Fac totusi exceptie, In cazul reducerii temporare a activitatii, pentru motive economice, tehnologice, structurale sau similare, pe perioade care depasesc 30 de zile lucratoare, angajatorul va avea posibilitatea reducerii programului de lucru de la 5 zile la 4 zile pe saptamana, cu reducerea corespunzatoare a salariului, pana la remedierea situatiei care a cauzat reducerea programului, dupa consultarea prealabila a sindicatului reprezentativ de la nivelul unitatii sau a reprezentantilor salariatilor, dupa caz.

Pe durata reducerii si/sau a intreruperii temporare a activitatii angajatorului salariatii implicati in activitatea redusa sau intrerupta beneficiaza de o asemenea indemnizatie, platita din fondul de salarii sub forma a ceea ce este denumit simbolic indemnizatie pentru “somaj tehnic”.

Salariatii aflandu-se la dispozitia angajatorului, acesta are oricand posibilitatea sa dispuna reinceperea activitatii. In cazuri exceptionale, cand din motive tehnice sau din alte motive activitatea este intrerupta, salariatii primesc 75% din salariul de baza individual avut, cu conditia ca incetarea lucrului sa nu se fi produs din vina lor si daca in tot acest timp raman la dispozitia angajatorului.

Prin negocieri la nivelul unitatii trebuie stabilit modul concret de realizare a prevederii de a ramane la dispozitia unitatii. Astfel, decizia poate viza prezenta salariatilor in incinta unitatii in asteptarea reluarii activitatii sau ramanerea la domiciliu, de unde sa poata fi convocati de angajator.

Numai cu acordul sindicatului, in cazul in care din motive obiective este necesara reducerea sau intreruperea temporara a activitatii, pentru cel mult 15 zile la nivelul unui an, salariatii avand obligativitatea reluarii ei, angajatorul poate dispune intrarea pe aceasta perioada a salariatilor in concediu fara plata.

Suspendarea temporara a activitatii presupune declararea suspendarii activitatii la Administratia financiara, apoi la Registrul comertului si nu se justifica pentru un interval scurt, mai mic de 1 an fiscal. Procedura este complexa din punct de vedere al formalitatilor care trebuie indeplinite si nu usureaza angajatorul in ceea ce priveste contributiile pe care trebuie sa le suporte.

NOUTATI din Legislatia muncii

NOU: Webinar Declaratia 112. Aspecte esentiale in 2024!


Prin Ordinul ANAF nr. 1.994/880/1.181/4.594/2023 a fost aprobat un nou model al Declaratiei 112 referitoare la plata contributiilor sociale, a impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate.

Atentie, gestionarea noului model al D 112 nu este deloc facila!

Iata de ce va invitam in data de 17 mai sa participati online la webinarul Declaratia 112. Aspecte esentiale in 2024 in cadrul caruia expertul Luminita Obaciu va limpezi cu profesionalism neclaritatile, cu accent pe subiectele care creeaza cele mai mari dificultati in practica!



...Vezi AICI detalii complete <<

de Legislatia Muncii


Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
Suspendarea activitatii salarialesalariuangajatangajator

Data aparitiei: 12 Septembrie 2012
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele
Rating:

Suspendarea activitatii salariale Nota: 5 din 5 - 1 vot.
Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri

 
Obligatie emitere adeverinta venit noua lege a pensiilorIntrebare: In ce conditii firma este obligata sa elibereze adeverinte cu tote veniturile din 1957-2001 conform noii L360/2023. Firma este din 1957, detinem arhiva, din statele vechi si mai apoi fluturasi se poate deduce baza de calul a pensiei care difera de la o perioada la alta, totodata, nu sunt incluse toate veniturile la calulul CAS-lui si pensia suplimentara L80/1992.Legea intra in vigoare din septembrie, suntem obligati sa eliberam pana atunci aceste adeverinte?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
 
Fisa de post pentruDirector vanzariIntrebare: Va rog frumos sa ne trimit fisa post pentru urmatorul cod cor: 112018 - director vanzari.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<


Descarca GRATUIT
“Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.
Rentrop ∧ Straton

 

 

Atentie la Controalele ITM!

Descarcati gratuit Raportul Special

"Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz"
Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 

 

 
 
 



 
Atentie la Controalele ITM!
Descarcati gratuit Raportul Special

"Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]