Acest element al Regulamentului intern a fost introdus prin Lega nr. 40/2011 publicata in Monitorul oficial nr. 225 din 31 martie 2011. El trebuie corelat cu o serie de alte reglementari introduse prin acest act normativ, care si-a propus o serie de alte reglementari introduse prin acest act normativ, care si-a propus o largire a marjei de autonomie a angajatorului in stabilirea standardelor de performanta asteptata din partea salariatului. Astfel, evaluarea salariatilor va putea fi realizata potrivit unor criterii stabilite unilateral de catre angajator, incluse in regulamentul intern, dar comunicate salariatului inca de la angajare. Pentru configurarea acestui regim juridic au fost modificate urmatoarele texte de lege:
1) Art. 17 alin. (2): „Persoana selectata in vederea angajarii sau salariatul, dupa caz, va fi informata cu privire la criteriile de evaluare a activitatii profesionale a salariatului aplicabile la nivelul angajatorului”;
2) Art. 40 alin. (1) lit. f): „Angajatorul are dreptul sa stabileasca obiectivele de performanta individuala, precum si criteriile de evaluare a realizarii acestora”;
3) Art. 63 alin. (2): „Concedierea salariatului pentru motivul prevazut la art. 61 lit. d) poate fi dispusa numai dupa evaluarea prealabila a salariatului, conform procedurii de evaluare stabilite prin contractul colectiv de munca aplicabil, sau, in lipsa acestuia, prin regulamentul intern”;
Asadar, iata ce are de facut angajatorul in aceasta privinta:
a) Mai intai elaboreaza criterii de evaluare profesionala a salariatilor, pe care le introduce in Regulamentul intern;
Orele suplimentare si munca in zi de repaus
Noua lege a pensiilor Ghid practic
250 Modele Fise de Post
Contractul de Munca 160 de formulare EDITABILE obligatorii prin lege
b) Apoi stabileste modul concret de realizare a evaluarii salariatilor, anume:
- periodicitatea acesteia;
- criteriile utilizate;
- continutul Fisei de evaluare;
- calificativele care se pot acorda;
- efectele in planul raporturilor de munca ale rezultatelor evaluarii;
- rezultate ale evaluarii apte a conduce la concedierea pentru necorespundere profesionala;
c) Realizeaza selectia personalului pe baza rezultatelor evaluarii, in caz de concediere colectiva; informeaza fiecare nou salariat cu privire la criteriile de evaluare profesionala, inserandu-le in mod individual si in contractele de munca;
d) Acolo unde este cazul, stabileste obiective de performanta individualizat pentru fiecare salariat.
Evaluarea salariatilor este procesul prin care se apreciaza nivelul de dezvoltare profesionala a acestora. Ea se concentreaza asupra progreselor realizate, precum si asupra posibilitatilor de imbunatatire a activitatii. Evaluarea salariatilor face obiect de studiu in managementul resurselor umane.
Concret, criteriile de evaluare vor depinde de structura postului, de natura activitatii desfasurate si de raporturile de munca incheiate. Evaluarea se va face cu utilizarea unor criterii care, in functie de prioritatile manageriale, pun accentul pe:
- persoana salariatului (se evalueaza comportamentul);
- performanta acestuia pe post;
- eficienta (rezultatele organizationale pentru care individul este partial raspunzator).
Se va avea in vedere ca salariatului i se pot pretinde tipuri diferite de competente:
- competente profesionale;
- competente tehnice;
- competente manageriale;
- competente relationale etc.
Exemplu
Se pot utiliza numeroase criterii. Unele sunt extrem de relevante, in timp ce altele sunt complet inutilizabile intr-o anumita companie. Unele criterii pot fi utilizate, cu aplicarea unor repere de cuantificare precise, altele nu se pot folosi in cazul dat, deoarece nu exista posibilitatea de masurare a indeplinirii lor. Selectia criteriilor de evaluare se va face de catre fiecare conducator de organizatie, in raport cu tipul de activitate desfasurat si cu asteptarile manageriale:
- responsabilitatile postului;
- calitatea lucratorilor;
- volumul activitatii desfasurate;
- importanta sociala a muncii;
- conditiile concrete in care se desfasoara munca;
- rezultatele obtinute;
- cunostinte si experienta;
- pregatirea profesionala;
- vechimea in companie;
- complexitate, creativitate si diversitatea activitatilor;
- productivitatea muncii;
- participarea la cursuri de formare profesionala;
- disponibilitatea de a presta ore suplimentare;
- judecata si impactul deciziilor;
- influenta, coordonare si supervizare;
- rezultate ale activitatii salariatilor din subordine;
- contacte si comunicare;
- aptitudini organizatorice;
- conditii de munca;
- disponibilitate pentru lucrul in echipa;
- operativitate in desfasurarea activitatilor;
- numar de rebuturi (zi/saptamana/luna);
- numar de reclamatii de la clienti;
- gradul de satisfactie al clientilor;
- numar de clienti pierduti/atrasi;
- cifra de vanzari;
- numar proiecte finalizate;
- fidelitate in raport cu compania;
- colegialitate, corectitudine in raporturile de munca;
- deprinderi, mod de exprimare, temperament;
- incompatibilitati si regimuri speciale.
Ca urmare a aplicarii criteriilor de evaluare, rezultatele vor fi exprimate in mai multe modalitati – calificative, punctaj etc.
Evaluarea are o deosebita importanta in planul managementului resurselor umane, ea putand fi utilizata ca instrument de imbunatatire a performantelor in intreaga organizatie. In planul dreptului muncii, rezultatele evaluarii periodice vor putea fi luate in consideratie in urmatoarele prilejuri:
- selectia salariatilor in vederea promovarii;
- selectia salariatilor prealabil operarii unei concedieri colective;
- emiterea unor decizii de concediere pentru necorespundere profesionala etc..